
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,143 |
تعداد مقالات | 9,821 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,070,924 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,634,846 |
بررسی رابطه اضطراب آمار و ابعاد آن با ارزش تکلیف، خودکارآمدی و سطح پردازش دانشجویان رشته روانشناسی | ||
فصلنامه پژوهش های کاربردی در روانشناسی تربیتی | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 3، آذر 1394، صفحه 30-11 اصل مقاله (6.45 M) | ||
نویسندگان | ||
ثریا پیرمردوند چگینی* ؛ سید موسی گلستانه | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر تعیین رابطه اضطراب آمار و ابعاد آن باارزش تکلیف، خودکارآمدی و سطح پردازش دانشجویان رشته روانشناسی استان قزوین بود. بدین منظور یک نمونه ۳۵۰ نفری از دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاههای دولتی استان قزوین به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامه اندازهگیری اضطراب آمار مورگان، پرسشنامه تجربه یادگیری هانزه و برگر و مقیاس انگیزش و التزام تحصیلی مارتین پاسخ دادند. روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. دادهها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و همبستگی کانونی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که رابطه بین تمامی ابعاد اضطراب آمار (بهجز بعد اضطراب آمار و ریاضی، اضطراب آمار و ارزش تکلیف) با تمامی پیامدهای اضطراب آمار (سطح پردازش، خودکارآمدی و ارزش تکلیف) معنادار بود. همچنین نتایج تحلیل همبستگی کانونی نیز نشان داد، از ۳ ریشه کانونی، هر سه ریشه ازنظر آماری معنادار بود. مقدار همبستگی کانونی بین متغیرهای ملاک و پیشبین برای اولین بعد 43/0 است که این مقدار نشان داد ۲۲ درصد از واریانس متغیرهای ملاک (سطح پردازش، خودکارآمدی، ارزش تکلیف) را متغیرهای پیشبین (اضطراب آمار، ترس از کلاس، اضطراب ریاضی، عملکرد) تبیین میکند. در پایان، پیشنهادهای لازم ارائه گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب آمار؛ ارزش تکلیف؛ خودکارآمدی؛ سطح پردازش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Relationship Between Statistics Anxiety and Its Dimensions with Task Value, Self- Efficacy and Processing Levels in Psychology Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Soraya Pirmardvand Chegini؛ Seyed Mousa Golestaneh | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study was to determine the relationship between statistics anxiety and its dimensions with task value, self-efficacy and processing levels in psychology students of Qazvin province. The sample consisted of 350 psychology students of Qazvin province who were selected by multi stage cluster sampling, and all these students responded to Statistics Anxiety Inventory of Morgan, Learning Experience Scale of Hanze and Berger, and Motivation and Engagement Scale of Martin. The present research method was descriptive-correlation. The data were analyzed using Pearson correlation and canonical correlation methods. The results indicated that there were significant relationships between all of statistics anxiety dimensions (except for statistics anxiety and mathematics, statistics anxiety and task value) with all of statistics anxiety consequences (processing level, self-efficacy, and task value). Also, the results of canonical correlation analysis showed that, from the three of canonical roots, all of roots were significant. The canonical correlation coefficient between criterion and predictor variables for the first of dimension was 0/43 that it showed that 22% of the variance of criterion variables (processing level, self-efficacy, and task value) explained by predictors variables (statistics anxiety, fear of class, mathematics anxiety, and performance). In the end, suggestions were presented. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Statistics Anxiety, Task Value, Self-efficacy, Processing Levels | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,770 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,093 |