تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,138 |
تعداد مقالات | 9,766 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,907,632 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,517,188 |
شناسایی ابعاد تصویر سازمانی در دانشگاهها | ||
مدیریت سازمانهای دولتی | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 2 (پیاپی 6)، فروردین 1393، صفحه 120-107 اصل مقاله (1.74 M) | ||
نوع مقاله: توصیفی | ||
نویسندگان | ||
ترانه عنایتی* 1؛ مهناز دازداری2 | ||
1. استادیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران | ||
چکیده | ||
تصویرسازمانی،یکیازمهمترینعوامل تأثیرگذار دررشدو یاعقبماندگیسازمانهاست. سازمانها باید نسبت به شناخت و درک تصویر خود بکوشند و به دنبال راهکارهایی جهت بهبود این تصویر باشند، زیرا با ایجاد تصویرذهنیمثبتمیتوانند بهبالاترین درجاتپیشرفت دست یابند. تحقیق حاضر با هدف شناسایی ابعاد تصویر سازمانی در دانشگاه به منظور ارایه مدل مناسب انجام گرفته است. لذا در این پژوهش، به بررسی دقیق مبانی نظری و ادبیات تحقیق و بررسی پیشینههای پژوهشی مرتبط، پرداخته شد و بدین ترتیب مؤلفههای تشکیل دهنده تصویر سازمانی استخراج گردید. سپس، مؤلفههای مستخرجه مورد نظرخواهی اعضای هیئت علمی دانشگاههای استان گلستان قرار گرفت تا میزان اهمیت و اولویت هر یک از مؤلفهها بررسی و ابعاد تشکیل دهنده آن شناسایی شوند. پژوهش بر حسب هدف کاربردی و بر حسب روش توصیفی، از نوع اکتشافی بود که از طریق تحلیل عاملی و معادلات ساختاری صورت پذیرفت. یافتهها نشان داد که تصویر سازمانی در دانشگاههای استان گلستان دارای 14 بعد و 72 مؤلفه است. از بین 14 بعد تصویر سازمانی که شامل فناوری دانشگاه، مدیریت، عملکرد بخش پژوهشی، مهارت ارتباطی و رسانه، عملکرد روابط عمومی، محیط فیزیکی و نمادهای دانشگاه، عملکرد آموزش، کیفیت امکانات و خدمات، محیط کار، شهرت و پیشینه دانشگاه، شاخص روابط انسانی، نوآوری، فعالیتهای فرهنگی و آینده و چشمانداز مالی هستند؛ فناوری دارای بالاترین اولویت در شکلگیری مدل بود. | ||
کلیدواژهها | ||
تصویر سازمانی؛ دانشگاه؛ مدل؛ فناوری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identify Organizational Image Dimensions at Universities in Order to Providing Model | ||
نویسندگان [English] | ||
Taraneh Enayati1؛ Mahnaz Dazdari2 | ||
چکیده [English] | ||
Organizational image is one of the most important factors in growth or retardation organizations. Organizations should strive to know and understand your image and are looking for ways to improve this image,because by creating a positive image can achieve the highest levels of achievement. The present study was conducted to identify corporate image of the University in order to propose a suitable model. The aim of this study was to scrutiny and review records related research theory and literature, and thus components of corporate image was extracted. Then, the extracted components of the survey were faculty members of Golestan province to reinforce the importance and priority review and dimensions of each component are identified. Research on the purpose and terms of descriptive, exploratory study that was done through factor analysis and structural equation.The findings showed that enterprise image at the University of Golestan province has 14 dimensions and 72 components. Among the 14 after corporate image that includes the University of technology, management, operation research, communication and media skills, public relations performance, physical environment and symbols of the university, teaching performance, quality of facilities and services, workplace, reputation and academic background, Stock Relations human, innovation, cultural activities and future financial prospects, technology has the highest priority in the formation of the model. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
organizational image, universities, models, Technology | ||
اصل مقاله | ||
. | ||
مراجع | ||
امیرخانی، امیرحسین؛ احمدی، آزاده. (1393). "شهرت سازمانی و تأثیر آن بر ویژگیهای رفتار کارکنان (مطالعه موردی: بانک سینا)". سومین همایش علوم مدیریت نوین. بیکزاد، جعفر؛ رضا بیگی، سعید. (1393). "تصویر ذهنی سازمانی؛ راهگشای سازمان در مسیر حرکت به سوی پیشرفت". سومین همایش علوم مدیریت نوین. حسنزاده، رمضان (1387). "روشهای تحقیق در علوم رفتاری". تهران: ساوالان. دیواندری، علی؛ الهیاری، اشکان؛ براری، مجتبی. (1390). "شناسایی و ارزیابی عوامل مؤثر بر تصویر سازمانی با رویکرد تحقیق آمیخته". مجله چشمانداز مدیریت بازرگانی، 10(6(39))، 33-52. عرفانیفر، اکبر (1388). "طراحی مدل مفهومی مؤلفههای مؤثر بر تصویر سازمانی (مطالعه موردی: دانشگاه امام صادق)". پایاننامه کارشناسیارشد معارف اسلامی و مدیریت (گرایش بازرگانی)، دانشگاه امام صادق(ع). عرفانیفر، اکبر؛ باقری، مصباح الهدی. (1389). "طراحی مدل مفهومی مؤلفههای مؤثر بر تصویر سازمانی دانشگاه امام صادق(ع)". مجله مدیریت راهبردی، 4(2)، 43-77. غفوری، زهرا. (1391). "مدیریت تصویربرداری؛ نگرشی نوین در علم رفتارسازمانی". همایش ملی رفتار سازمانی در پرستاری. فانی، علیرضا؛ عرب کلمری، فهیمه. (1384). "مهارتهای شناختی و مدیریت مسیر شغلی: بررسی رابطه بین مهارت خودآگاهی، شناخت روابط بین فردی، شناخت محیطی و مدیریت مسیر شغلی مدیران در وزارت بهداشت". منابع انسانی وزارت نفت، 2(3(43))، 11-28. مقدمی، مهدی، زارع؛ سید محسن. (1387). "بررسی تصویر ذهنی مشتریان از سازمان و روشهای بهبود آن (مطالعه موردی شرکت ایران خودرو)". سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت بازرگانی. موغلی، علیرضا؛ فیضی، طاهره؛ امیرخانی، امیر حسین؛ لطفی جلالآبادی، مصطفی. (1392). "طراحی و تبیین مدل هویت سازمانی (مطالعه موردی دانشگاه پیام نور)". فصلنامه سازمانهای دولتی، 2(5)، 133-119. مهمانفر، محمد حسین. (1384)."بررسی تأثیر استرس و تعـارض در عملکـرد کارکنان شرکتهای تابعه و وابسته وزارت نیرو در بخـش آب و فاضلاب استان گیلان و ارائه مدل تبیینگر در ایـن زمینـه بـرای شرکت بهرهبرداری از شبکههای آبیاری و زهکشی استان گیلان". پایاننامه کارشناسیارشد روانشناسی، دانشگاه گیلان.
Absher, K., & Crawford, G. (1996). "Marketing the community college starts with understanding students’ perspectives". Community College Review, 23(4), 59-67.
Alves, H., & Raposo, M. (2010). "The influence of university image on student behaviour". International Journal of Education of Management, 24(1), 73-85.
Arpan, L. M., Araney, A., & Zirnuska, S. (2003). "A cognitive approach to understanding university image". Corporate Communications: An International Journal, 8(2), 97-113.
Barber, A.E. (1998). "Recruiting employees: Individual and organizational perspectives". Sage Publications.
Brown, T.J., & Dacin, P.A. (1997). "The company and the product: Corporate associations and consumer product responses". Journal of Marketing, 61(1), 68-84.
Christensen, L.T., & Askegaard, A (2001). "Corporate identity and corporate image revisited – A semiotic perspective". European Journal of Marketing, 35(3/4), 292-315.
Cian, L., & & Sara Cervai, S. (2014). "Under the reputation umbrella: An integrative and multidisciplinary review for corporate image, projected image, construed image, organizational identity, and organizational culture". Corporate Communications: An International Journal, 19(2), 182-199.
Diaz Mendez, M. (2013). "Drawing attention to institutional soft tools: The case of lipdubs". Communication & Society/Comunication y Sociedad, 26(1), 129-148.
Dowling, G.R. (2004). "Journalists’ evaluation of corporate reputations". Corporate Reputation Review, 7(2), 196-205.
Fombrun, S., & Rindova, V. (2000). "The road to transparency: Reputation management at Royal Dutch". Shell, in Schultz, M., Hatch, M.J. and Holten, M.H. (Eds), The Expressive Organization, 1st ed., Oxford University Press, Oxford.
Ford, J. B, Joseph, M., & Joseph, B. (1999). "Importance-performance analysis as a strategic tool for service marketers: The case of service quality perceptions of business students in New Zealand and the USA". The Journal of Services Marketing, 13(2), 171-186.
Grates, G.F. (2010). "Trends in organizational(internal) communications / employee engagement". Retrieved from http://change.edelman.com/documents/2010Trends Whitepaper3-11520pm.pdf
Gray, E.R., & Balmer, J.M.T. (1998). "Managing corporate image and corporate reputation". Long Range Planning, 31(5), 695-702.
Kazoleas, D., Kim, Y., & Moffitt, M. A. (2001). "Institutional image. A case study". Corporate Communications: An International Journal, 6(4), 205-216.
Keller, K.L., & Richey, K. (2006). "The importance of corporate brand personality traits to a successful 21st century business". Journal of Brand Management, 14(1/2), 74-81.
Kotler, P., & Fox, F. A. (1985)."Strategic marketing for educational instititions". Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Landrum, R., Turrisi, R. & Harless, C. (1998)."University image: The benefits of assessment and modeling". Journal of Marketing for Higher Education, 9(1), 53-68.
Lenka, S.C.U. (2015). "A study on learning organizations in Indian higher educational institutes". Journal of Workplace Learning, 27(27), 142-161.
Lopez, C., Gotsi, M., & Andriopoulos, C. (2011). "Conceptualising the influence of corporate image on country image". European Journal of Marketing. 45(11/12), 1601-1641.
Lyons, B.D., & Marler, J.H. (2011). "Got image? Examining oranization in web recruitment". Journal of Managerial Psychology, 26(1), 58-76.
Men, L.R. (2012). "CEO credibility, organizational reputation, and employee engagement". Public Relations Review, 38(1), 171-173.
Men, L.R., & Stacks D.W. (2012). "The impact of leadership style and employee empowerment on perceived organizational reputation". Journal of Communication Management, 17(2), 171-192.
Sevier, R. A. (1992). "Recruiting African-American undergraduates: A national survey of the factors that affect institutional choice". College and University, 68, 48-51.
Stone, D.L., Lukaszewski, K.M., & Isenhour, L. (2005). "E-Recruiting: Online strategies for attracting talent", In Gueutal, H.G. and Stone, D.L. (Eds), The Brave New World of eHR, Jossey-Bass, San Francisco, CA, pp. 22-53.
Tran, M.A., Nguyen, B., Melewar T.C. & Bodoh, J. (2015). "Exploring the corporate image formatin process". Qualitative Market Research: An International Journal, 18(1), 86-114.
Turban, D.B., & Cable, D.M. (2003). "Firm reputation and applicant pool characteristics". Journal of Organizational Behavior, 24, 733-751.
Williamson, I.O., Lepak, D.P., & King, J. (2003). "The effect of company recruitment web site orientation on individuals’ perceptions of organizational attractiveness". Journal of Vocational Behavior, 63, 242-63.
Worcester, R. (2009). "Reflections on corporate reputations". Management Decision, 47(4), 573.
Yeo, R.K., Goh, M., & Tso, S. (2011). "Corporate image and reputation of large Mainland Chinese enterprises". Journal of Marketing Communications, 17(3), 195-211.
Young, D.R., & Salamon, L.M. (2002). "Commercialization, social ventures, and for-profit competition", in Salamon, L.M. (Ed.), The State of Nonprofit America, Brookings Institution Press, Washington, DC.
Yusof, M., Ahmad; S.N.B., Tajudin, M. & Ravindran, R. (2008). "A study of factors influencing the selection of a higher education institution". UNITAR e-Journal, 4(2), 27-40.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,280 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,337 |