تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,100 |
تعداد مقالات | 9,434 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,002,698 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,927,313 |
بررسی میزان شیوع قلدری و مقایسه پیشرفت تحصیلی، سلامت عمومی و خودکارآمدی اجتماعی در نوجوانان با رفتاری قلدری و عادی | ||
فصلنامه پژوهش های کاربردی در روانشناسی تربیتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 اردیبهشت 1395 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فیروزه سپهریان آذر* 1؛ نادر محمدی2؛ حسین بلوتک3 | ||
1هیات علمی | ||
2آموزش و پرورش | ||
3دانشگاه ارومیه | ||
چکیده | ||
هدف مطالعه حاضر، بررسی میزان شیوع رفتاری قلدری و مقایسه پیشرفت تحصیلی، سلامت عمومی و خودکارآمدی اجتماعی در نوجوانان با رفتار قلدری و عادی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر اول متوسطه شهرستان اصلان دوز (2136 نفر) بود. جهت دستیابی به اهداف پژوهش،503 دانشآموز از جامعه مورد مطالعه به شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و به آزمون قلدری پاسخ دادند. 64 دانشآموز نمره بالایی در آزمون کسب کردند. سپس تعداد 64 دانش آموز عادی که با دانش آموزان قلدر همتا شده بودند، انتخاب شدند. بنابراین تعداد نمونه مورد مطالعه در مرحله دوم پژوهش به 128 نفر رسید. در مرحله دوم آزمون های سلامت عمومی (GHQ)، خودکارآمدی اجتماعی نوجوانان (ASS) برای هردو گروه اجرا گردید. و برای مطالعه پیشرفت تحصیلی از معدل دانش آموزان استفاده شد. داده ها توسط آزمون های آماری فراوانی، درصد فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد و آزمون تی برای گروه های مستقل تحلیل گردیدند. نتایج نشان داد که میزان شیوع رفتار قلدری در بین دانش آموزان پسر شهرستان اصلان دوز12/72 درصد می باشد. نتایج حاصل از آزمون تی برای گروه های مستقل نشان داد که میانگین نمرات عملکرد مختل، افسردگی، جنبه های دوستی، کمک گرفتن و خواستن، شرکت در گروه های اجتماعی و معدل نمرات درسی، دو گروه دانش آموزان عادی و قلدر تفاوت معنی داری با هم دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
سلامت عمومی؛ خودکارآمدی اجتماعی؛ رفتار قلدری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The study of Prevalence of bullying and Comparing the academic achievement, social self- efficacy and general health of adolescents with bully and ordinary behavior | ||
نویسندگان [English] | ||
Nader Mohammadi2؛ hossein Blootak3؛ | ||
3urmia university | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the prevalence of bullying behavior. Another goal of the study was to compare the academic achievement, social self- efficacy and general health of adolescents with bully and ordinary behavior. The statistical population included all first male high school students (2136 students) in city of Aslanduz. To achieve our aim first, 503 students were randomly selected through multiphase cluster sampling from this statistical population. Then, they answered the Illinois Bully Scale (IBS). second, 64 high school students were selected as a bully. Third, 64 ordinary students were matched up with bully students. So, Study samples were 128 students. Then, General Health Questionnaire (GHQ), Adolescent Social Self-Efficacy Scale (ASS) administered to two groups. GPA was used for academic achievement. The data were analyzed using: frequency, percentage, means, value standard deviation, and t-test. The results of this study demonstrate that prevalence of bulling behavior among students in Aslanduz city was 12.72. The result of t test showed that, there were significant difference in two groups (Bully and non -bully behavior) in their Dysfunction, depression, help and ask for help, aspects of friendship, participation in community groups and average grades. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
General health, Adolescent Social Self-Efficacy, bullying | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,595 |