تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,101 |
تعداد مقالات | 9,444 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,016,418 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,935,166 |
تأثیر بازآموزی اسنادی بر تغییر نگرش دانشآموزان ابتدائی شهر اهواز | ||
فصلنامه پژوهش های کاربردی در روانشناسی تربیتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 اردیبهشت 1395 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی | ||
نویسنده | ||
خسرو رمضانی* | ||
استادیار گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج | ||
چکیده | ||
مقدمه: پژوهش حاضر بهمنظور مقایسه خوشبینی، بدبینی و سبکهای اسنادی دانشآموزان دورهی ابتدایی شهر اهواز انجام شد. بازآموزی اسنادی به عنوان متغیر مستقل و تغییر نگرش به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شدند. این پژوهش از نوع آزمایشی میدانی با پیشآزمون ـ پسآزمون و گروه گواه است. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه سبکهای اسنادی کودکان (CASQ) است که توسط سلیگمن ارائه شده و آن را محقق ترجمه و مطابق با فرهنگ دانشآموزان ایرانی اصلاح نموده است. روش: برای بررسی اثر بازآموزی اسنادی، از جامعه آماری نمونهای 54 نفره از دانشآموزان به روشهای نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب و به دو گروه آزمایشی و گواه گمارده شدند. پیشآزمونهای نگرش، از هر دو گروه گرفته شد. سپس، به گروه آزمایشی بازآموزی اسنادی آموزش داده شد. پس از اتمام دوره بازآموزی از هر دو گروه پسآزمون گرفته شد. یافتهها: نتایج تحلیل کواریانس یکراهه در متن مانکووا، نشان داد که بازآموزی اسنادی، نگرش دانشآموزان را همراه با خرده مقیاسهای رویداد مثبتـدائمی، رویداد مثبتـفراگیر، رویداد مثبتـشخصی و رویدادهای مثبت را به صورت معنیداری افزایش و خرده مقیاسهای رویداد منفیـدائمی و رویداد منفیـشخصی را به صورت معنیداری کاهش داد، اما، در رویداد منفیـفراگیر کاهش معنیداری مشاهده نشد (001/0 > P). نتیجه گیری: بازآموزی اسنادی سبب تغییر و اصلاح نگرش دانشآموزان میشود. امکان دارد تغییر حاصل شده نیز تأثیر به سزایی در ابعاد مختلف زندگی دانشآموزان داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
نگرش؛ بازآموزی اسنادی؛ دانشآموزان ابتدائی؛ سبکهای اسنادی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effects of attribution retraining on attitudes of primary school students | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: the study conducted to examine the impact of attribution retraining on the changing attitudes of primary school education. Attribution retraining as the independent variable and dependent variable was defined as a change of attitude. This study consists of field trials with pre-test, post-test and control group. Research instruments were children Attribution Retraining Styles Questionnaire (CASQ) provided by Seligman and the researcher translated it and then revised it to match with the culture of Iranian school students. Methodology: to investigate the influence of attribution Retraining statistical sample of 54 students selected by multistage random sampling methods with two experimental groups and a control group, respectively. Pre-test were taken of both groups. Then, the experimental group was taught attribution retraining; after completing the course, both groups were taken post-test. Results: the analysis of one-way covariance in Markova text showed that attribution retraining, students' attitudes, subscales of positive-permanent event, positive-comprehensive event, positive-private event, and positive events significantly increased and subscales of negative-permanent event and negative-private event as significantly reduced, but not significantly reduced in negative-comprehensive event (PConclusion: attribution retraining would change the students' attitudes. Changes may also have a great impact on various aspects of students' lives. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Attitude, attribution retraining, Primary School, attribution Styles | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,461 |