
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,162 |
تعداد مقالات | 10,027 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,746,891 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,016,764 |
رواسازی و اعتباریابی مقیاس سنجش پرخاشگری (APRI) در نوجوانان شهر مشهد | ||
فصلنامه پژوهش های کاربردی در روانشناسی تربیتی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 اردیبهشت 1395 | ||
نوع مقاله: مقاله علمی - پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فروزان هاشمی* 1؛ حسین کارشکی2؛ یونس طاطاری2؛ مجتبی حسینی1 | ||
1دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، رواسازی و اعتباریابی مقیاس پرخاشگری APRI در نوجوانان دختر شهر مشهد است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی و با هدف آزمون سازی است. جامعه پژوهشی شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر مشهد در سال تحصیلی 92-1391است. نمونه پژوهش شامل 405 نفر از دانشآموزان دبیرستان های دخترانه ناحیه 5 و 6 شهر مشهد است که به صورت خوشهای انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از مقیاس پرخاشگری AGQ و همچنین خرده مقیاس زورگویی از مقیاس سنجش روابط نوجوانان همسال (APRI) است که توسط پاردا رواسازی شده، استفاده شد. برای تحلیل داده ها از ضرایب روایی محتوایی، تحلیل عاملی و همبستگی پیرسون استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که پایایی کل سوال های مقیاس با استفاده از آلفای کرونباخ 0.94 و برای مولفهی قلدری 0.92و مولفهی قربانی شدن نیز 0.92 بدست آمد؛ که نتایج حاکی از همسانی درونی ابزار برای دانش آموزان ایرانی است. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی مولفه اصلی با استفاده از چرخش واریماکس نشان داد که مقیاس از دو عامل پرخاشگری فعال (قلدری) و پرخاشگری انفعالی (قربانی) قابل استخراج است. این دو عامل 44.83 درصد از واریانس کل را تبیین میکنند. با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان گفت که نسخهی فارسی پرسشنامه پرخاشگری زورگویی از مقیاس سنجش روابط نوجوانان همسال APRI، در جامعهی ایران اعتبار و روایی خوبی دارد و می توان از آن برای سنجش میزان پرخاشگری دانش آموزان دختر مقطع متوسطه بهره گرفت. | ||
کلیدواژهها | ||
خشونت؛ پرخاشگری؛ رواسازی و اعتباریابی؛ قلدری؛ قربانی شدن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Validity and reliability of the APRI aggression assessment scale in Mashhad adolescents | ||
چکیده [English] | ||
The aim of study was to validate and make reliable the APRI aggression assessment scale in Mashhad girl adolescents. It was a descriptive method aiming at test making. The statistical population included the high-school girl students in Mashhad during the 1391-92 academic year. The sample was comprised of 405 high-school students in the areas 5 and 6 of Mashhad who were chosen through multistage cluster sampling method. In order to collect data, the AGQ aggression scale -which was normalized by Najjarian and Zahedifard- and the APRI aggression scale – which was validated by Parada- were utilized. Validity coefficient, factor analysis, and pearson‘s correlation coefficient were used for the data analysis. The obtained Data were analyzed using the SPSS.2O software. The results showed that using the Cronbakh’s alpha, the overall reliability of the scale, bully factor and victim factor were 0.94, 0.92 and 0.92, respectively, revealing the internal consistency of scale for Iranian students. The results of the exploratory factor of the principal component analysis (PCA) by using the Varimax rotation, showed that the translated scale included the bully and victim factors which explained 44.83% of the total variance. This obtained value is appropriate psychometrically. Considering the result of this study it can be said that the Persian version of APRI aggression scale has an adequate reliability and validity in the Iranian society and could be used to measure the female high school students’ aggression. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Validity, Reliability, bully, victim, students | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,067 |