تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,112 |
تعداد مقالات | 9,508 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,143,463 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,008,639 |
برخورد هنری مولانا با حرف اضافه در مثنوی معنوی | ||
فصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی | ||
مقاله 5، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 14، خرداد 1395، صفحه 61-73 اصل مقاله (195.27 K) | ||
نوع مقاله: پژوهش کاربردی | ||
نویسنده | ||
عبداله ولی پور* | ||
پیام نور | ||
چکیده | ||
نظریۀ فرمالیسم، یکی از جریانهای نقد ادبی است که در دهۀ اول قرن بیستم در مسکو پدید آمد. طرفداران این نظریه به الگوهای مربوط به فرم و شکل ظاهری متنِ ادبی توجه داشتند. به اعتقاد فرمالیستها «ادبیتِ» متن از راه برجستهسازی، آشناییزدایی و ... حاصل میشود. به کارگیریِ این ترفندها، سبب به تأخیر افتادن و گسترش معنای متن و در نتیجه التذاذ و بهرهوری بیشتر خواننده از آن میشود. از این منظر، مثنوی به خاطر نگرش خاص مولانا و تجربههای منحصر به فرد وی هنگام سرودن این اثر، مثنوی را مشحون به خلافآمد عادتهایی در کاربردهای صرفی و نحوی کرده و با برهم زدن قاعدههای دستوری، سبب زایش طبیعی شعر و برجستگی زبان شعری وی شده است. این مقاله بر آن است تا با بررسی و تحلیل شیوههای کاربرد حرف اضافه در مثنوی، میزان تأثیر این شگردها را بر مخاطب مشخص سازد. روش تحقیق به صورت کتابخانهای و تحلیل محتوا و طبقهبندی دادههاست. جایگاه مولوی در ادب فارسی، ضرورت مطالعه در خصوص وی، و نیز نبودنِ پژوهشی در این موضوع، اهمیت تحقیق را مشخص میکند و حاصل مقاله نیز نشان میدهد که مولوی با کاربردهای نامتعارف حرف اضافه در سطوح مختلفِ صرفی و نحوی، موجبات برجستگی زبان و در نتیجه تأثیرگذاری مضاعف مثنوی بر مخاطب را فراهم آورده است. | ||
کلیدواژهها | ||
مثنوی مولوی؛ حرف اضافه؛ نقد صورتگرایانه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Artistic dealing of Rumi with preposition in Masnavi Manavi | ||
نویسندگان [English] | ||
abdollah valipour | ||
چکیده [English] | ||
Abstract: formalism theory is one of the literary criticism flows that was emerged in Moscow during the first decade of the twentieth century. Proponents of this theory paid attention to patterns related to form and shape of literary text. Formalists believe that the literalness of text is resulted from familiarization. Applying this tricks delays and develops the meaning of text and as a result the exploitation of reader. In this regard, due to the specific attitude of Rumi and unique experiences of him when writing Masnavi, has used different morphological and syntactic applications and by disrupting grammatical rules created natural birth of poem and prominence of his poetic language. This paper tries to specify the effect of these tricks on audience by studying and analyzing the application methods of proposition in Masnavi. Rumi place in Persian literature, the necessity of studying about him and the lack of other studies in this regard specifies the significance of study. The results of study show that Rumi with unusual applications of preposition in different morphological and syntactic levels has provided the Prominence of language and the dual impact of Masnavi on audience. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mathnavi, preposition, formalist criticism | ||
مراجع | ||
1) قرآن کریم. ترجمۀ محمدکاظم معزی. قم: اسوه. 2) احمدی. بابک.(1380). ساختار و تأویل متن. چاپ پنجم. تهران: مرکز. 3) ایگلتون، تری.(1383). پیش درآمدی بر نظریة ادبی. ترجمة عباس مخبر. تهران: مرکز. 4) پورنامداریان، تقی. (1380). در سایۀ آفتاب. چاپ اول. تهران: سخن. 5) پورنامداریان، تقی. (1374). سفر در مه. چاپ اول. تهران: انتشارات زمستان با همکاری چشم و چراغ. 6) خلیلی جهانتیغ، مریم. (1380). سیب باغ جان. چاپ اول. تهران: سخن. 7) زرین کوب، عبدالحسین.(1378). سرّ نی. چاپ هفتم. تهران: علمی فرهنگی. 8) سارتر، ژان پل. (1370). ادبیات چیست. ترجمة ابوالحسن نجفی و مصطفی رحیمی. چاپ هفتم. تهران: کتاب زمان. 9) سبزیان م.، سعید و کزازی، میر جلال الدین.(1388). فرهنگ نظریه و نقد ادبی. چاپ اول. تهران: مروارید. 10) سعدی، مصلح ابن عبداله.(1372). کلیات سعدی. چاپ نهم. تهران: امیر کبیر. 11) شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1391). رستاخیزکلمات. چاپ اول. تهران: سخن. 12) شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1381). موسیقی شعر. چاپ هفتم. تهران: آگه. 13) شفیعی کدکنی، محمدرضا. (1375). گزیدۀ غزلیات شمس. چاپ دهم. تهران: شرکت سهامی کتابهای جیبی. 14) شمیسا، سیروس. (1380). نقد ادبی. چاپ دوم. تهران: فردوس. 15) علوی مقدم، مهیار. (1377). نظریههای نقد ادبی معاصر. چاپ اول. تهران: سمت. 16) غیاثی، محمدتقی. (1368). درآمدی بر سبک شناسی ساختاری. چاپ اول. تهران: شعلة اندیشه. 17) مولوی، جلال الدین محمد. (1363). کلیات شمس تبریزی، ج7، تصحیح بدیع الزمان فروزانفر. چاپ سوم. تهران: امیر کبیر. 18) مولوی، جلال الدین محمد. (1373). مثنوی معنوی(4ج). تصحیح رینولد.ا.نیکلسون، به اهتمام نصراله پورجوادی، چاپ دوم، تهران: امیرکبیر. 19) ولیپور، عبداله و همتی، رقیه. (1390). «شگردهای خاص مولوی در انعطاف پذیر کردن قافیه»، فصلنامة علمی– پژوهشی « بهار ادب »، سال چهارم، شمارة چهارم، زمستان 1390، شمارهپیدرپی 14. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,284 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,972 |