تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,131 |
تعداد مقالات | 9,682 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,638,789 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,308,359 |
اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر نگرش سازمانی هیأت علمی مستخدم و مدعو رشته تربیت بدنی دانشگاه پیامنور | ||
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 16، اردیبهشت 1395، صفحه 65-74 اصل مقاله (310.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حمید قاسمی1؛ ابوالفضل فراهانی2؛ سیده فریده هادوی3؛ منوچهر ططری* 4 | ||
1استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور | ||
2استاد مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور | ||
3دانشیار مدیریت ورزشی دانشگاه آزاد اسلامشهر | ||
4استادیار مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش تحلیل اثرات کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات بر نگرش سازمانی(تعهد سازمانی و رضایت شغلی) هیأت علمی مستخدم و مدعوین رشته تربیت بدنی دانشگاه پیام نور است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بوده که به روش پیمایشی انجام شد. نمونه آماری هیأت علمی برابر با جامعه آماری (80 نفر) بود و 250 نفر از مدرسین مدعو (با جامعه حدود 700 نفر) با استفاده از نمونهگیری خوشهای و جدول مورگان انتخاب گردید. ابزار اندازه گیری، پرسشنامههای استاندارد کاربرد فناوری اطلاعات(قاسمی و همکاران، 2012)، رضایت شغلی(سوسان، 2003) و تعهد سازمانی(لینا و همکاران، 2007) بودند که ضمن تأیید روایی(صوری و منطقی)، پایایی از روش ضریب آلفای کرونباخ برای هر کدام از پرسشنامهها به ترتیب(73/0، 84/0، 88/0) محاسبه شد. از آمار استنباطیکولموگروف– اسمیرنوف جهت تعیین نحوه توزیع دادهها، تحلیل همبستگی، تحلیل رگرسیون چندگانه به منظور بررسی فرضیه تحقیق استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات و نگرش سازمانی(و ابعاد آن) در سطح 01/0=α ارتباط مثبت و معنیداری وجود دارد(488/0r=و001/0p=)؛ یعنی افزایش کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات منجر به افزایش سطح نگرش سازمانی به صورت کلی و نیز افزوده شدن ابعاد آن خواهد شد. به طور کلی میتوان گفت کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات میتواند ضمن کاهش هزینههای متفاوت ازجمله جستجو و تحقیق و اصلاح رویهها و استانداردها، نقش تأثیرگذاری در استفاده مناسب از منابع سازمان را ایفا نماید و نهایتاً افزاش بهبود نگرش سازمانی در دانشگاه را به همراه داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
هیأت علمی مستخدم؛ مدرسین مدعو؛ نگرش سازمانی؛ پیامنور | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effects of information and Communication technology on organizational attitude among Physical Education Faculty Members and affiliate professors at payame Noor University | ||
نویسندگان [English] | ||
hamid ghasemi1؛ Abolfazl Farahani2؛ seiede faride hadavi3؛ manochehr Tatari4 | ||
1faculty members | ||
2Professor at Payame Noor University | ||
3Associate Professor at Azad University, Eslamshahr Branch | ||
چکیده [English] | ||
This paper aims to study the effects of application information and Communication technology on organizational attitudes (organizational commitment and job satisfaction) among Physical education faculty Members and affiliate professors at Payame noor University. This is a descriptive analyctical study wich carried out though survey methodology.The statistical sample and statistical population of Physical Education Faculty members were identical (80 Members) and 250 affiliate professors were selected by cluster random sampling as samples (with population 700 people). Data collection tool was Questionnaires information and Communication technology (ghasemi, farahani and Mashatan, 2012) job satisfaction (Susan J, 2003) and organizational commitment (lina et al,2007). Validity was obtained(Formal and Logical) and reliability obtained by Cronbach’s α each of the questionnaires (0/73, 0/84, 0/88) was calculated respectively. Inferential statistics (Kolmogorov - Smirnov is used to determine how to distribute data, correlation analysis, multiple regression analysis) in order to to investigate the research hypothesis. The results show that the correlation among information and communication technology and organizational attitud are positive and significant (p< 0.001, r=0.488). This means that the increased application information technology Contribute to increase the level of organizational attitudes and attitude in all its dimensions will be added. Generaly, ITC application can also reduce the different costs including search and investigation and remediation procedures and standards, along with influential role in the proper use of resources organization. Finaly, it leads to increase organizational attitudes at the University. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Information and Communication Technology, physical education Faculty Members, affiliate professors | ||
مراجع | ||
- اکبری، محسن و اسماعیلزاده، محمد. (1392). بررسى رابطه بین ویژگىهاى شغل و شاغل با میزان استفاده از فناورى اطلاعات. فصلنامه بهبود مدیریت، سال هفتم، شماره 1، پیاپی 19، صص 23-5. ##حسینی، معصومه؛ فراهانی، ابوالفضل؛ قره، محمدعلی. (1392). طراحی الگوی تضمین کیفیت آموزش تربیت بدنی در نظام آموزش از راه دور. پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی. دانشگاه پیام نور، دوره2، شماره2(پیاپی6)، صص 135-119.##حیدری نژاد، صدیقه؛ بهرامی، محمد؛ ازمشاه، طاهره. (1391). بررسی تأثیر دورههای آموزش ضمن خدمت بر توانمندسازی دبیران تربیت بدنی. پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی. دانشگاه پیام نور، دوره1، شماره2،صص 88-81.##خلیفه سلطانی، سید مصطفی؛ کریمی علویجه، مهدی؛ مظاهری، مهدی. (1390). بررسی چالشهای کاربست فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرایند یاددهی و یادگیری، فصلنامه فناوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، سال اول، شماره سوم،صص 42-23.##خنیفر، حسین؛ جندقی، غلامرضا. (1388). بررسی نقش ارتباطی شنود مؤثر و تعهد سازمانی. فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، دانشگاه امامحسین(ع)، سال اول، شماره3، صص 170-147.##سلیمانی، شیلا؛ موسوی، سیدیعقوب؛ پریرخ، مهری. (1391). رابطه بین میزان استفاده هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد از فنآوری اطلاعات و ارتباطات با میزان انگیزه. فصلنامۀ علمی پژوهشی پژوهشگاه علوم و فنآوری اطلاعات ایران، دوره 27، شماره3،صص 758-737.##سلیمانی، شیلا. (1388). رابطه بین پذیرش وکاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات با عملکرد آموزشی و پژوهشی هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد. پایاننامه کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب. صص 25-23.##زمانی منش، حامد؛ خراسانی، اباصلت؛ باقرآبادی، غلامحسین. (1390). اثر بهرهگیری از راهکارهای آموزشی، مدیریتی، اجرایی و انگیزشی بر کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات. فصلنامه راهبردهای آموزش، دوره4، شماره4، صص210-203.##صرافی زاده، اصغر. (1390). فنآوری اطلاعات در سازمان مفاهیم و کاربردها. تهران: انتشارات میر. صص23-20. ##طالقانی، محمد؛ طالقانی، عطاالله. (1393). فناوری اطلاعات و نقش آن در رویکرد سیستمی با تأکید بر زنجیره ارزش و تحول سازمانی. مدیریت عصر فناوری اطلاعات. شماره 53، صص 59-52.##فراهانی، ابوالفضل؛ زارعی، مریم؛ شریفیان، اسماعیل. (1388). فنآوری اطلاعات و رابطه آن با عملکرد تحصیلی و آینده شغلی دانشجویان تربیت بدنی. فصلنامه المپیک، شماره 46، صص 112-102.##فرج اللهی، مهران؛ ظریف صنایعی، ناهید. (1388). آموزش مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش عالی، مجله راهبردهای آموزش، دوره2، شماره4، صص 171-167.##قلیزاده آذری، مهرداد؛ عمومی، رضا. (1389). تأثیر فنآوری اطلاعات بر وظایف و فعالیتهای مدیران منابع انسانی در سازمانها. دوماهنامه منابع انسانی، سال دوم،شماره7. صص82-71.##گلزاری، زینب؛ کیامنش، علیرضا؛ قلی قورچیان، نادر؛ جعفری، پریوش. (1389). تدوین و اعتبارسنجی الگوی پیشنهادی ارزشیابی کیفیت درونی آموزش الکترونیکی در نظام آموزش عالی کشور. فصلنامه مطالعات برنامه درسی آموزش عالی، سال1، شماره1، صص 185-160.##محمدی، سردار؛ ایزدی، بهزاد؛ صالحی، نسیم. (1391). نگرش مربیان تیمهای ملی ایران نسبت به کاربرد علم و فناوری اطلاعات در ورزش. نشریه مدیریت ورزشی، شماره 15، صص 141-123.##محمدی، سردار؛ ایزدی، بهزاد؛ صالحی، نسیم. (1392). اعتباریابی و رواسازی پرسشنامه نگرش نسبت به رایانه در دبیران تربیت بدنی. دو فصلنامه مدیریت و توسعه ورزش، شماره 2، صص110-97.##مصطفی نژاد، چیمن؛ حسنی، محمد؛ قاسم زاده، ابوالفضل. (1391). بررسی رابطه بین به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات با میزان رضایت شغلی اعضای هیأت علمی دانشگاه ارومیه. اولین کنفرانس بین المللی مدیریت، نوآوری و تولید ملی، دانشگاه پیامنور استان خوزستان.##مقیمی، سید محمد. (1392). پژوهشنامه مدیریت2. چاپ دوم، تهران: سازمان مدیریت صنعتی.##همتیعفیف، علی. (1391). تبیین مدل مهارتهای ارتباطی معلمان تربیت بدنی استان تهران با تأکید بر افزایش تعهد سازمانی و رضایت شغلی. رساله دکتری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس. صص30-27.## Arsal, R.E. Thatcher, J. B. Zagenczyk, T. J. McKnight, D. H & Ahuja, M. K. (2009). organizational factors and information technology use:tying perceptions of IT. Journal of organizational and end usercomputing. Vol 21, No 3, PP: 37-59. ##Blankson, J. (2004). “The use of technology by faculty members at Ohio University”. A dissertation for the degree of doctor of philosophy in the Ohio state university. PP 37-46.##Carriere, J & Bourque, C. (2009). The role of communication Satisfaction as a mediator between an organization's internal communication systems and two job outcomes: job satisfaction and 156 organizational commitment. Carreer Development International, Vol 14, PP: 29 – 49.##Cudanov, M. Jasko, O & Jevtic, M. (2009). Influence of Information and Communication Technologies on Decentralization of Organizational Structure. ComSIS, Vol 6, No 1, PP: 93-109.##Garcia, J. Wingenbach, G. Pina, M & Hamilton, W. (2004). Internet use in the Texas Mexico initiative. Proce, 20th annual conference of the association for international. Texas university.34-40##Ghasemi, H. Farahani, A & Mashatan, M. (2012). The Relationship between Application of Information, Communication Technology and Organizational Effectiveness in Physical Education Departments of Universities of Tehran International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, Vol 2, No 5, pp: 1-12.Holden, R J & Karsh. B T. (2010). The Technology Acceptance Model: Its past and its future in health care. Journal of Biomedical Informatics; Vol 43, No 1, PP: 159-72.##Jeyaraj, A. & Sabherwal, R. (2008). Adoption of information systems innovations by individuals: A study of processes involving contextual, adopter, and influencer actions. Information and Organization. Vol 18, No 3, PP: 205-234.##Kocak, S. (2003). Computer attiude and competencies in physical education and sport, Journal of the international council for health, physical education, recreation, sport and dance (reston, Va.), Vol 39, No1, PP: 49-52.##Leonardi, P. M. (2011). When flexible routines meet flexible technologies: Affordance, constraint, and the imbrication of human and material agencies. MIS Quarterly, Vol 35, No 1, PP: 147-167.##Lina, L. Aukse, E & Loreta G. (2007). Individual correlates of organizational commitment and intention to leave the organization. Baltic Journal of Management, Vol 2, No 2, PP: 196- 212.##Mutch, A. (2010). Technology, organization, and structure: A morphogenetic approach.##Organization Science, Vol 21, No 2, PP: 507-520.##Ragu-Nathan, T. S. Tarafdar, M. Ragu-Nathan, B. S. & Tu, Q. (2008). The consequences of technostress for end users in organizations: Conceptual development and empirical validation. Information Systems Research, Vol 19, No 4, PP: 417-433.##Ranjan, j. (2008). impact of information technology in academic. International journal of educational management, Vol 22, No 5, PP: 20-31.##Rice, R.E. & Leonardi, P.M. (2013). Information and communication technology in organizations: Studies of influences, contexts and processes, and outcomes across disciplines. In L. Putnam, & D. K. Mumby (Eds.), Sage handbook of organizational communication (3rd ed). Thousand Oaks, CA: Sage Publications, PP: 425-448. ##Safai Amini, M. (2000). Information Technology: Challenges and Opportunities for Local Government. Journal of Government Information, Vol 27, PP: 471-479.## | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,851 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,161 |