تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,114 |
تعداد مقالات | 9,532 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,200,668 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,038,142 |
بررسی ویژگی های روان سنجی فرم کوتاه پرسشنامه نیاز به شناخت(NCS) در دانش آموزان دبیرستانی | ||
شناخت اجتماعی | ||
مقاله 4، دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 7، شهریور 1394، صفحه 53-66 اصل مقاله (219.31 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسین زارع1؛ احمد رستگار* 2 | ||
1استاد گروه روانشناسی دانشگاه پیامنور | ||
2استادیار گروه علومتربیتی دانشگاه پیامنور | ||
چکیده | ||
مقدمه: پژوهش حاضر باهدف بررسی ویژگیهای روانسنجی (روایی و پایایی) مقیاس نیاز به شناخت در میان دانشآموزان پایه سوم دبیرستان انجام شد. روش: برای این منظور 392 نفر (168 پسر و 224 دختر) از دانش آموزان پایه سوم دبیرستانهای شهر شیراز به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و به پرسشنامه خود گزارشی نیاز به شناخت (NCS) کاچیوپو و همکاران پاسخ دادند. برای بررسی روایی سازه این مقیاس از روش تحلیل عاملی تأییدی و همسانی درونی و برای بررسی پایایی مقیاس ضریب آلفای کرونباخ مورد استفاده قرار گرفت. یافتهها: بهطور کلی مشخصههای برازندگی مدل تحلیل عاملی تأییدی حاکی از برازش مناسب دادههای پژوهش با ساختار عاملی مقیاس نیاز به شناخت میباشد. همچنین روش همسانی درونی نیز بیانگر روایی سازه این مقیاس است. ضریب آلفای کرونباخ به دست آمده نیز بیانگر ثبات اندازهگیری مقیاس نیاز به شناخت میباشد. نتیجهگیری: بر مبنای این نتایج میتوان مقیاس نیاز به شناخت کاچیوپو و همکاران را بهعنوان یک ابزار اندازهگیری مناسب در پژوهشهای مربوط به دانش آموزان دبیرستانی مورد استفاده قرار داد. | ||
کلیدواژهها | ||
نیاز به شناخت؛ تحلیل عاملی تاییدی؛ همسانی درونی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining the Psychometric Features of the Short Form of Need for Cognition Scale (NFS) in High School Students | ||
نویسندگان [English] | ||
hossin zare1؛ Ahmad Rasteghar2 | ||
1Professor in Psychology, Payame Noor University | ||
2Assistant Professor in Educational Science, Payame Noor Universi | ||
چکیده [English] | ||
Aims: This study aimed to examine the psychometric features (validity and reliability) of the short form of Need for Cognition Scale (NFS) in high school students. Method: For this purpose, 392 students (168 male and 224 female) of Shiraz high schools were selected by multistage cluster sampling method. They responded to the self-report need for cognition scale developed by Cacciopo et al. To assess the construct validity of this scale, confirmatory factor analysis and internal consistency were used. Moreover, Cronbach's alpha coefficient was used to evaluate the reliability of the scale. Results: Generally, the goodness of fit characteristics of the confirmatory factor analysis model indicated a good fit of the data with factor structure of the need for cognition scale. Also, internal consistency method indicated the construct validity of the scale and the Cronbach's alpha coefficient indicated the stability of the measurement of the scale. Conclusion: Based on these results, one can use the need for cognition scale developed by Cacciopo et al. as an acceptable measurement tool to study high school students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
need for cognition, Confirmatory Factor Analysis, Internal Consistency | ||
مراجع | ||
ـ حسینی، ف. و لطیفیان، م (1388). «پنج عامل بزرگ شخصیت و نیاز به شناخت». فصلنامه روان شناسان ایرانی، سال ششم، شماره 21، 61ـ68. ـ هومن، حیدرعلی (1387). مدلیابی معادلات ساختاری (لیزرل). تهران: انتشارات سمت. - Axsom, D., Yates, S., & Chaiken, S. (1987). “Audience response as a heuristic cue in persuasion”. Journal of Personality and Social Psychology, 5, 30-40. - Boehm, L.E. (1994). “The validity effect: A search for mediating variables”. Personality and Social Psychology Bulletin, 20, 285–293. - Cacioppo, J.T. & Petty, R.E. (1982). “The need for cognition”. Journal of Personality and Social Psychology, 42, 116-131. - Cacioppo, J.T.; Petty, R.E. & Morris, J. (1983). “Effects of need for cognition on message evaluation, recall, and persuasion”. Journal of Personality and Social Psychology, 45, 805-818. - Cacioppo, J.T.; Petty, R.E.; Feinstein, J.A. & Jarvis, W.B.G. (1996). “Dispositional differences in cognitive motivation: The life and times of individuals varying in need for cognition”. Psychological Bulletin, 119, 197-253. - Cacioppo, J.T.; Petty, R.E.; Kao, C.F. & Rodriguez, R. (1986). “Central and peripheral routes to persuasion: An individual difference perspective”. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1032-1043. - Culhane, S.E.; Morera, O.F.; Hosch, H.M. (2004). “The factor structure of the Need for Cognition-Short Form in a Hispanic sample”. The Journal of Psychology, 138, 77-88. - Dai, D.Y. & Wang, X. (2006). “The role of need for cognition and reader beliefs in text comprehension and interest development”. Contemporary Educational Psychology, 32, 332-347. - Haddock, G.; Maio, G.R.; Arnold, K. & Huskinson, T. (2008). “Should persuasion be affective or cognitive? The moderating effects of need for affect and need for cognition”. Personality and Social Psychology Bulletin, 34, 769-778. - Haugtvedt, C.P.; Petty, R.E. & Cacioppo, J.T. (1992). “Need for cognition and advertising: Understanding the role of personality variables in consumer behavior”. Journal of Consumer Behavior, 1, 239-260. - Hornyak, D. A. (2007). Utilizing cognitive information processing theory to assess the effectiveness of discover on college students’ carrier development. Doctoral dissertation, University of Pittsburgh. - Kardash, C.M. & Noel, L.K. (2000). “How organizational signals, need for cognition, and verbal ability affect text recall and recognition”. Contemporary Educational Psychology, 25, 317-331. - Lassiter, G.D.; Briggs, M.A. & Bowman, R.E. (1991). “Need for cognition and the perception of ongoing behavior”. Personality and Social Psychology Bulletin, 17, 156-160. - Levin, I.P.; Huneke, M.E. & Jasper, J.D. (2000). “Information processing at successive stages of decision making: Need for cognition and inclusion-exclusion effects”. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 82, 171-193. - Meyers-Levy, J. & Peracchio, L. A. (1992). “Getting an angle in advertising: The effect of camera angle on product evaluations”. Journal of Marketing Research, 29(4), 454-461. - Nair, U.K. & Ramnarayan, S. (2000). “Individual differences in need for cognition and complex problem solving”. Journal of Research in Personality, 34, 305-328. - Nussbaum, E.M. & Bendixen, L.D. (2003). “Approaching and avoiding arguments: The role of epistemological beliefs, need for cognition, and extraverted personality traits”. Contemporary Educational Psychology, 28, 573-595. - Peltier, J.W. & Schibrowsky, J. A. (1994). “Need for cognition, advertisement viewing time and memory for advertising stimuli”. Advances in Consumer Research, 21, 244--250. - Perkins, D.N.; Tishman, S.; Ritchhart, R.; Donis, K. & Andrade, A. (2000). “Intelligence in the wild: A dispositional view of intellectual traits”. Educational Psychology Review, 12, 269-293. - Petty, R.E. & Cacioppo, J.T. (1986). “The elaboration likelihood model of persuasion”. Advances in Experimental Social Psychology, 19, 123-193. - Petty, R.E.; Brinol, P.; Loersch, C. & McCaslin, M.J. (2009). The need for cognition. In M. R. Leary & R. H. Hoyle (Eds.), Handbook of individual differences in social behavior (pp. 318-329). New York: Guilford. - Petty, R.E.; Wells, G.L. & Brock, T.C. (1976). “Distraction can enhance or reduce yielding to propaganda: Thought disruption versus effort justification”. Journal of Personality and Social Psychology, 34(5), 874-884. - Priester, J.R. & Petty, R.E. (1995). “Source attribution and persuasion: Perceived honesty as a determinant of message scrutiny”. Personality and Social Psychology Bulletin, 21, 637-654. - Revelle, W. (1993). Individual differences in personality and motivation: “Non-cognitive” determinants of cognitive performance. In A. Baddeley & L. Weiskrantz (Eds.), Attention: selection, awareness and control: A tribute to Donald Broadbent (pp. 346-373). Oxford, UK: Oxford University Press. - Sanders, J.; Gass, R.; Wiserman, R. & Bruschke, J. (1992). “Ethnic comparison and measurement of argumentativeness, verbal aggressiveness and need for cognition”. Communication Reports, 5(1), 50-56. - Verplanken, B. (1989). “Involvement and need for cognition as moderators of beliefs attitudentention consistency”. British Journal of Social Psychology, 28(2), 115-122. - Verplanken, B.; Hazenberg, P.T. & Palenewen, G.R. (1992). “Need for cognition and external information search effort”. Journal of Research in Personality, 26, 128-136. - Wu, C.; Parker, S.K. & deJong, J. (in press). “Need for cognition as an antecedent of individual innovation behavior”. Journal of Management. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,190 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,599 |