
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,145 |
تعداد مقالات | 9,842 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,158,691 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,679,287 |
بررسی ویژگیهای نوشتار زنانه دردو رمان بامداد خمار و چراغها را من خاموش میکنم | ||
فصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی | ||
مقاله 5، دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 15، شهریور 1395، صفحه 71-94 اصل مقاله (577.66 K) | ||
نوع مقاله: تحلیلی و انتقادی | ||
نویسندگان | ||
حسین قربانپور* 1؛ رقیه اشکبوس ویشکایی2 | ||
1هیئت علمی دانشگاه کاشان | ||
2کارشناس ارشد ادبیات دانشگاه کاشان | ||
چکیده | ||
زنان تنها در شرایطی میتوانستند آثار ادبی خود را منتشر کنند که جایگاه اجتماعی خاص خود را داشته باشند. برای دستیابی به این جایگاه، حرکتی پایهریزی شد که در نهایت به جنبشی تحت عنوان فمینیسم منجر شد. از زمانی که زنان پا به عرصه اجتماع و فعالیتهای ادبی گذاشتند، در بررسی آثار ادبی، پژوهش-هایی مبنی بر ویژگیهای نوشتاری آنان شکل گرفت. در این پژوهش دو رمان برجستۀ معاصر (بامدادخمار از فتانه حاجسیدجوادی) و (چراغها را من خاموش میکنم از زویا پیرزاد) با توجه و تأکید بر مؤلفهها و ویژگیهای نگارش زنانه، به روش تحلیلی– توصیفی بررسی شده است؛ با این هدف که بدانیم آیا این نویسندگان زن، در خلق اثر خود، تحت تأثیر گرایشات فمینیستی قرار گرفتهاند یا خیر؟ در خلال بررسی آثار مورد مطالعه، این نتایج حاصل شد: رمان بامداد خمار اغلب ویژگیهایی را که برای فرم داستانی زنانه (زنانهنویسی) و نیز مضامینی که برای داستانهای زنان برشمردهاند، در خود جای داده است. این اثر بر وجود نگرش مردسالارانه در جامعه تاکید دارد و ضمنا زنان را ناچار به تن دادن به آن به جهت داشتن آرامشی هرچند ظاهری، میداند. نویسندۀ رمان چراغها را من خاموش میکنم آگاهانه اغلب ویژگیهای نوشتار زنانه را برگزیده و به کار گرفته است. همچنین اثر نشان دهـندۀ دیدگاه فمینیستی نویسنده به جامعه و زنان است و علیرغم آن که نسبت به برخی مسائل اجتماعی و سیاسی بیاعتنایی نشان میدهد، معتقد به تغییر در زندگی زنان است. دیدگاه سیاسی نویسنده نسبت به فعالیت زنان آشکار است. | ||
کلیدواژهها | ||
چراغها را من خاموش میکنم؛ بامداد خمار؛ نوشتار زنانه؛ نقد فمینیستی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Check the properties of feminine writing two persian modern novels(Bamdad-e- KHomar and CHeraghhara man KHamush Mikonam) | ||
چکیده [English] | ||
when women were opening their social status,women,s work was published and this move eventually led to the feminist movement.in this study after the introduction of feminist literary criticism and its objectives the persian modern novel from two authers reviewed on the base of this method.in this review these results were obtained:both of the novel have a feminist style ,BAMDAD-E- KHOMAR while present the patriarchal attitude,confirms that attitude and despite having a feminine style feature,it can not be called a work of feminsst.CHERAGHHA MAN KHAMUSH MIKONAM , IN THIS novel author with the full khnowledge uses a feminine style features also this work present feminine attitude,s author towards society and women.and despite the in different to political and social issuse. it is belived that change in women,s iives..and despite the in different to political and social issuse. it is belived that change in women,s iives.and despite the in different to political and social issuse. it is belived that change in women,s iives. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Criticism", "persian modern novel", "Cheraghha ra Man Khamush Mikonam", "BAMDAD-E- KHOMAR" | ||
مراجع | ||
اشکبوس ویشکائی، رقیه (1392). نقد اجتماعی رمان معاصر با تأکید بر آثار برگزیدۀ زنان نویسنده (بامداد خمار، چراغها را من خاموش میکنم، دالان بهشت، کولی کنار آتش). پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه کاشان. برسلر، چارلز (1386). درآمدی بر نظریهها و روشهای نقد ادبی. مترجم مصطفی عابدینی فرد. تهران: نیلوفر. پیرزاد، زویا (1391). چراغها را من خاموش میکنم. چاپ چهل و چهارم. تهران: نشر مرکز. تایسن، لیس (1387). نظریههای نقد ادبی معاصر. ترجمه مازیار حسینزاده و فاطمه حسینی. تهران: نگاه امروز. حکایت قلم نوین. حاج سیدجوادی (پروین)، فتانه (1384). بامداد خمار. چاپ سیوهشتم. تهران: نشر البرز. حسینی، مریم (1384). «روایت زنانه در داستاننویسی زنان». کتاب ماه ادبیات و فلسفه. شماره 93. صص 101-94. شمیسا، سیروس (1391). مکتبهای ادبی. چاپ دوم. تهران: نشر قطره. صادقی، امیرحسین (1378). «پدرسالاری در بامداد خمار (با تکیه بر نظریات آلتوسر)». پژوهش زبانهای خارجی. شماره 46. صص 100-85. طاهری، قدرتالله (1388). «زبان و نوشتار زنانه: واقعیت یا توهم؟». فصلنامۀ زبان و ادبیات پارسی. شماره 43. صص 107-88. غلامحسینزاده، طاهری، قدرتالله؛ حسینی، سارا (1391). «سیر ادبیات زنان در ایران از ابتدای مشروطه تا پایان دهۀ هشتاد». تاریخ ادبیات. شماره 71. صص 212-199. فتوحی رودمعجنی، محمود (1390). سبکشناسی (نظریهها، رویکردها و روشها). تهران: سخن. فولادی، محمد (1378). «فمینیسم». مجلۀ معرفت. شماره 32. صص 65-58. گورین، ویلفرد [و دیگران] (1388). درآمدی بر شیوههای نقد ادبی. علیرضا فرحبخش و زینب حیدری مقدم. تهران: رهنما. مکاریک، ایرنا ریما (1383). دانشنامۀ نظریههای ادبی معاصر. مهران مهاجر و محمد نبوی. تهران: آگه. موران، برنا (6-1385). «نظریههای ادبی و نقد». ناصر داوران. چیستا. شماره 236 و 237. صص 530-519. نیکوبخت، ناصر و دسپ، سیدعلی (1391). «روند تکوین سبک زنانه در آثار زویا پیرزاد (تحلیلی بر پایه سبکشناسی فمینیستی)». فصلنامه نقد ادبی. سال 5. شماره 18. 152 -119. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,209 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,382 |