تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,120 |
تعداد مقالات | 9,562 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,344,156 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,107,222 |
طراحی و تبیین مدل ارزشهای سازمانی مبتنیبر آموزههای نهجالبلاغه | ||
مدیریت سازمانهای دولتی | ||
مقاله 2، دوره 5، شماره 1 (پیاپی 17)، دی 1395، صفحه 33-48 اصل مقاله (957.64 K) | ||
نوع مقاله: اکتشافی | ||
نویسندگان | ||
سید مهدی موسوی داودی1؛ محمدجواد حضوری* 2؛ رضا نجاری2؛ عباسعلی رستگار3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه پیام نور | ||
2دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور | ||
3دانشیار گروه مدیریت رفتار سازمانی، دانشگاه سمنان | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به طراحی و تبیین مدل ارزشهای سازمانی مبتنی بر آموزههای نهجالبلاغه پرداخته است. روش انجام این پژوهش بهصورت روش آمیخته (کیفی- کمی) میباشد. در بخش کیفی، و در قسمت اول، استخراج دادهها و مؤلفهها با روش تحلیل مضمون میباشد؛ و سپس، جهت ساخت شبکه مضامین و مدل پژوهش از مصاحبه با خبرگان و پرسشنامه استفاده شده است. روش کار در نهج البلاغه چنین بود که محقق با جستوجوی مضمونهایی که معرف ارزشهای سازمانی بودند، در ابتدا به 324 کد دستیافت. در ادامه، پس از مصاحبه و نیز ارائه کدهای استخراجشده به خبرگان حوزه و دانشگاه، 70 کد دیگر نیز توسط خبرگان پیشنهاد شد. نهایتاً، کدهای استخراجشده به روش تحلیل مضمون در قالب کدهای باز، 53 مضامین پایه و 4 مضامین سازماندهنده تقسیم بندی شدند. سپس، نتایج این تقسیم بندی در قالب پرسشنامههایی خدمت خبرگان ارائه شد و نظر آنها در اینخصوص دریافت شد و توسط آزمون Binomial در SPSS بررسی شد. نهایتاً، بعد از جمعآوری نظرات خبرگان، حاصل کار بهصورت مدل ارزشهای سازمانی مبتنی بر آموزههای نهجالبلاغه ارائه شد؛ که شامل 4 مؤلفه ارزشهای اخلاقی-فرهنگی، ارزشهای دانشی-بینشی، ارزشهای حرفهای، و ارزشهای بنیادین است. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزش؛ ارزشهای سازمانی؛ نهجالبلاغه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing and explaining Organizational Values Model Based on Nahj al Balaghe Teaching | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyed Mehdi Mousavi Davoudi1؛ Mohammad Javad Hozoori2؛ Reza Najjari2؛ Abbas Ali Rastgar3 | ||
1PhD Student of Human Resource Management, Payame Noor University | ||
2Associate Professor of Public Administration, Payame Noor University | ||
3Associate Professor of Organizational Behavior Management, Semnan University | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the current research is to design and explain organizational values model based on Nahj al Balaghe teaching. The method used in this research is the combination of quantitive and qualitive methods. In qualitive method, the author extracted data by thematic analysis. Further, in orther to make thematic network and research model, the author used some interviews and questionnaires. First of all, the author searched for the themes about values in Nahj al Balaghe, and 324 codes have been extracted. Furthermore, these codes have been proposed to experts and 70 more codes suggested by the associated experts that can be introduced as the values codes. Finally, all these codes have been distributed to the experts again, by questionnaires and their idea gathered about the same. In sum, after having all experts’ idea about these codes, and testing with Binomial test in SPSS, the author proposed the model of organizational values based on Nahj al Balaghe teaching. The model includes four main factors, i.e. Ethical-Cultural Values, Knowledge-Wisdom Values, Professional Values, and Basic Values. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Value, Organizational values, Nahj al Balaghe | ||
مراجع | ||
ابزاری، مهدی؛ دلوی، محمدرضا (1388). نیل به تعالی (سرآمدی) از طریق تقویت فرهنگ سازمانی، جامعهشناسی کاربردی، 33، 1، 171- 196. بابایی، عبدالله (1372). ارتباط ارزشهای انسانی، تهران، انتشارات دستان. بهاریفر، علی؛ جواهری کامل، مهدی (1389). بررسی پیامدهای ارزشهای اخلاقی سازمان (با مطالعه عدالت سازمانی، تعهد سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی). توسعه انسانی پلیس، 7(28): 95-118. چراتی، حامد (1391). بررسی رابطه بین هوش معنوی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی. پایاننامه دوره کارشناسی ارشد رشته مدیریت کسبوکار، دانشگاه علوم و فنون مازندران. چلبی، مسعود (1375). جامعهشناسی نظم، تهران. حسینینسب، سید داود؛ جویانی، مهناز (1387). رابطه بین فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی کارکنان دانشگاه آزاد اردبیل. علوم تربیتی، 1(1): 73-106 خادمی، محمد (1389). رابطه بین ارزشهای سازمانی با استرس شغلی و رفتارهای انحرافی سازمانی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت. خاکی، غلامرضا . (1387). روش تحقیق با رویکردی به پایاننامه نویسی .تهران: بازتاب . چاپ چهارم خسروآبادی، حمیدرضا (1388). شناسایی تأثیر ارزشهای محوری بر فرآیندهای سازمانی. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه امام صادق. داناییفرد، حسن؛ سید مهدی الوانی و عادل آذر (1388). روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع، چاپ سوم، تهران، انتشارات صفار دعایی، حبیبالله (1381). همسویی ارزشهای فردی و سازمانی:نگرش تحقیقی. مدرس علوم انسانی. 6(1): 55-68. دیوید، فرد.آر، مدیریت استراتژیک، ترجمه علی پارسائیان و محمد اعرابی، دفتر پژوهشهای فرهنگی، 1383. رفیع پور، فرامرز (1377). آناتومی جامعه یا سنة الله: مقدمهای بر جامعهشناسی کاربردی. تهران: انتشارات کاوه. زنجانیزاده، هما (1367). گی روشه. مقدمهای بر جامعهشناسی عمومی جلد اول (کنش اجتماعی). ترجمه هما زنجانی زاده. سمت. ساروخانی، باقر (1366). فرهنگ علوم اجتماعی، بیرو آلن، تهران، انتشارات کیهان سلسله، مینو؛ موغلی، علیرضا (1390). طراحی و سنجش مدل سازمان ارزش بنیان در شرکت مادر تخصصی توانیر. فصلنامه علوم مدیریت ایران، 6(24): 113-140. شیروانی، لیلا (1389). بررسی ارزشهای فردی و سازمانی و اعتبار همزمان آن با ارزشهای کاری و رابطه آنها با تعهد سازمانی در کارکنان شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران- اصفهان. پایاننامه دوره کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان. عابدی جعفری، حسن؛ تسلیمی، محمد سعید؛ فقیهی، ابوالحسن؛ شیخزاده محمد (1390). تحلیل مضمون و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در دادههای کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی، 5(2):151-198. فاضلی کبریا، حامد؛ دلشاد تهرانی، مصطفی (1391). سرمایه اجتماعی در نهجالبلاغه: رویکردی مدیریتی. تربیت اسلامی مرجعیت علمی. قلیپور، آرین (1393). جامعهشناسی سازمانها: رویکرد جامعهشناختی به سازمان و مدیریت، انتشارات سمت. کالینز، جیمز؛ جری، پوراس (1997). ساختن برای ماندن، ترجمه فضل اله امینی، چاپ اول، تهران، فرا،1380. کریمی، حسن (1392). ارزیابی میزان پایبندی پرسنل بانک ملت به منشور اخلاقی و ارزشهای سازمانی در بانک. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود. لاری سمنانی، بهروز (1393). طراحی مدل برند کارکنان برمبنای ارزشهای فردی و سازمانی در افزایش سهم بازار. پایاننامه دکتری، دانشگاه پیام نور. محسن وند، محمد (1387). نقش و جایگاه ارزشهای سازمانی در تعالی سازمانها. ماهنامه صنعت خودرو، شماره 122. محمدی، مهدی (1377). بررسی رابطه بین ارزشهای سازمانی و احساس معلمین از محیط مدرسه در دبیرستانهای شهر شیراز. پایاننامه دوره کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز. نجاتی، علی (1393). ارزشهای فرهنگی سازمان و تعهد کاری در حسابرسان. پایاننامه دوره کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی. نجیمی، سید علی (1390). تأثیر خودپنداره ،هویت و ارزشهای سازمانی بر رفتار شهروندی سازمانی در بین کارکنان تأمین اجتماعی شهر اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان. Ahuja, G., & Katila, R. (2001). Technological acquisitions and the innovation performence of acquiring firms: A longitudinal study. Strategic Management Journal, 22(3), 197–220. Allen, R. (1983). Collective innovation. Journal of Economic Behavior and Organization, 4, 1–24. Attride-Stirling, J. (2001), Thematic networks: an analytic tool for qualitative research. Qualitative Research 1, 385-405. Bansal, P. (2003). From Issues to Actions: The Importance of Individual Concerns and Organizational Values in Responding to Natural Environmental Issues. Organization Science, 14(5), 510–527. Berkhout, T., & Rowlands, I. H. (2007). The Voluntary Adoption of Green Electricity By Ontario-Based Companies - The Importance of Organizational Values and Organizational Context. Organization & Environment, 20(3), 281–303. Beyer, J. M. (1981). “Ideologies, Values, and Decision-Making in Organizations.”Handbook of Organizational Design: Vol 1. Ed. P. C. Nystrom and W. H. Starbucks. New York: Oxford UP. 166–202. Boone, E.J., Safrit, R.D., & Jones, J. (2002). Developing programs in adult education: A conceptual programming model (Second Edition). IL. Waveland Press, Inc. Boyatzis, R. E. (1998), Transforming Qualitative Information: Thematic Analysis and Code Development, Sage. Braun, V. & Clarke, V. (2006), “Using thematic analysis in psychology”. Qualitative Research in Psychology, Vol. 3, No. 2, Pp. 77-101. Deth, J. W. V. & Scarbrough E. (1998). The Impact of Values. Oxford university press. Enz, C. A. (1986).Power and Shared Values in the Corporate Culture. Ann Arbor: UMI Research Press. Enz, C. A., and G. E. Fryxell. (1987). “The Meaning and Measurement of Organizational Value Congruity.”National Academy of Management Meetings. Ghosh, S. K., & Shejwal, B. R.. (2006). Relationship between Perceived Organisational Values and Leadership Styles. Indian Journal of Industrial Relations, 42(1), 57–72. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/27768052 Grote, Dick, (2002), The Performance Appraisal Question and Answer book; A Survival Guide for Managers, American Management Association. Hill Charles (2002), International Business, New York: McGraw- Hill. Hofstede, G. (1991). Cultures and Organizations: Software of the Mind. London, UK: McGraw-Hill. Kaye, B., & Jordan-Evans, S. (2009). Find Their Calling: The Importance of Values. Kenny, T. (1994). From vision to reality through values. Management development review, 7(3), 17–20. Kluckholn, C. (1967). “Values and Value-Orientations in the Theory of Action.”Toward a General Theory of Action. Ed. T. Parsons and E. A. Shils. New York: Harper and Row. 388–433.
Liedtka, J. (1991). Organizational value contention and managerial mindsets, Journal of Business Ethics, 10(7):543-557.
Neuman, Lawrence (1997), Social Research Methods: Quantitative & Qualitative Approaches, translated by: Hassan Danaeefard and Hossein Kazemi, Tehran: Ketab Mehraban publication, Vol.1.
Parsons Talcott (1986), Power and the social system In Steven Lukes (Ed.), Power, New York University Press, pp.94-143.
Schein, E. H. (1997), Organizaitional Culture& Leadership, zed jossy bass, sanfransisco.
Seevers, S. B. (2000). Identifying and clarifying organizational values. Journal of Agricultural Education, 41(3).
Williams, Sandra L. (2002). Strategic planning and organizational values: links to alignment; Human Resource Development International ; Volume 5, Number 2/June 01. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,248 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,675 |