تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,129 |
تعداد مقالات | 9,656 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,569,119 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,268,474 |
تحقق مدیریت دانش با رویکرد مقایسهای بین کارکنان کتابخانههای دانشگاههای استان مازندران بر اساس مدل هیسیگ | ||
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 2، شهریور 1394، صفحه 49-60 اصل مقاله (735.12 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم سلامی1؛ نسیم نوبهار2؛ غلامعلی رودی* 3 | ||
1استادیار ، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور | ||
2دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور مشهد. | ||
3دانشجوی دکتری علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور مشهد | ||
چکیده | ||
هدف: هدف این پژوهش بررسی نگرش مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی در مورد مهارتها، وظایف و مسئولیتهای آینده متخصصان علم اطلاعات و دانششناسی و نیز فردای پیشروی این علم میباشد. روششناسی: این پژوهش با روش پیمایشی-تطبیقی انجام شده و جامعه آماری آن کلیه مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی مستقر در شهر تهران هستند. جمعآوری دادههای این پژوهش از طریق پرسشنامه محققساختهای که گویههای آن از متون تخصصی علم اطلاعات و دانششناسی استخراج گردیده، صورت گرفته است. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان میدهد که بین دیدگاه مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی نسبت به مهارتهای موردنیاز کتابداران در آینده و آینده علم اطلاعات و دانششناسی در ایران تفاوت معناداری وجود دارد اما بین دیدگاه مدیران و کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاهی نسبت به نقشها و مسئولیتهای آینده کتابداران و اطلاعرسانان تفاوت معنیداری وجود ندارد. نتیجهگیری: نتایج این پژوهش حاکی از آن است که دوران گذار و تغییر در علم اطلاعات و دانششناسی نیاز به اتحاد در عقاید آیندهساز مدیران و کتابداران و تلفیق نظرات سازنده هر دو گروه و نیز احاطه کامل ایشان به این موضوع برای ساختن پایههای محکم و آینده روشن و قدرتمند را مبرهن میسازد. | ||
کلیدواژهها | ||
آینده علم اطلاعات و دانششناسی؛ توقعات و انتظارات؛ کتابداران و اطلاعرسانان؛ مهارتها؛ نقشها؛ نگرش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Study of Iranian university administrators and librarians and information science professionals the skills and knowledge of responsibilities in the future | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Salami1؛ Nasim Nobahar2؛ Gholamali Roudi3 | ||
1Asisstant Professor, Information Science and Knowledge, Payam Noor University | ||
2Phd student of Information Science and Knowledge, Payam Noor University | ||
3Phd student of Information Science and Knowledge, Payam Noor University | ||
چکیده [English] | ||
Aim: The aim of this study was to evaluate administrators and librarians working in academic libraries about the skills, knowledge and information science specialists, duties and responsibilities in the future of information science and the future of this science. Methodology: The present study was a comparative survey and the population of all the managers and librarians working in public libraries, university centers are located in Tehran. The data is collected using a questionnaire made that items of information and knowledge derived from science texts have been made. Findings: The findings of this study show that between administrators and librarians working in academic libraries, librarians in the future and the future of the required skills and knowledge of information science in Iran there is a significant difference but between administrators and librarians working in academic libraries of the future role and responsibilities of librarians and information there is no significant difference. Results: The results show that Time of change in information science need to unity in future opinions combine their constructive comments both groups, as well as the surrounding text to make this solid foundation and a bright future and powerful makes clear | ||
کلیدواژهها [English] | ||
The future of Information Science and Knowledge, librarians, Skills, Roles | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,304 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,585 |