| تعداد نشریات | 48 |
| تعداد شمارهها | 1,237 |
| تعداد مقالات | 10,636 |
| تعداد مشاهده مقاله | 21,634,171 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 14,565,288 |
خردگرایی و ضد خردگرایی در تعلیم و تربیت | ||
| فصلنامه ارزش شناسی در آموزش (فلسفه تعلیم و تربیت سابق) | ||
| مقاله 5، دوره 2، شماره 1، فروردین 1395، صفحه 51-60 اصل مقاله (432.99 K) | ||
| نویسندگان | ||
| محسن بهلولی فسخودی* 1؛ سعید ضرغامی2؛ یحیی قائدی2؛ رمضان برخورداری3 | ||
| 1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی | ||
| 2دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی | ||
| 3استادیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی | ||
| چکیده | ||
| چکیده از زمان ارسطو به بعد، همواره درباره ارتباط میان عقل نظری و عقل عملی میان فلاسفه بحث بودهاست. در سنت فلسفی همواره بخش نظری و ذهن نسبت به جسم و عمل از تقدم و اولویت برخوردار بوده. اما به عقیده گیلبرت رایل، دانش عملی برای انجام یک کار نه تنها متأخر و کمارزشتر از بخش نظری و گزارهای نیست، بلکه به نوعی مقدم بر آن بوده و دارای اهمیت بیشتری است. منتقدان و مخالفان چنین نگرشی به دو گروه خردگرا و ضدخردگرا تقسیم شدهاند. این تمایز دارای تبعات مهمی در عرصه تعلیم و تربیت بودهاست. مباحث پیرامون نظریه تربیتی و عمل تربیتی، تعلیم و تربیت لیبرال و تعلیم و تربیت حرفهای، دانش آکادمیک و دانش مهارتی و در کل بحث از رابطه میان دانش و مهارت از مهمترین مباحث موجود در ادبیات فلسفه تعلیم و تربیت بهشمار میآیند. تمایز بنیادین و جدی میان تعلیم و تربیت نظری و عملی به عنوان دو پارادایم متفاوت تربیتی نشان میدهد که این دو قابل تقلیل و کاهش به یکدیگر نیستند. لذا، با توجه به مبانی، روش و اهداف کاملاَ متفاوت و متمایز این دو نظام تعلیم و تربیت از یکدیگر، که در عمل منجر به پیداش دوگونه آموزش شناختمحور و مهارتمحور شدهاست، میتوان از نظریه تمایز بنیادین میان خردگرایی و ضدخردگرایی در تعلیم و تربیت دفاع کرد. | ||
| کلیدواژهها | ||
| خردگرایی؛ ضدخردگرایی؛ دانستن این که؛ دانستن چگونگی؛ مهارت | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Intellectualism and Anti-intellectualism in Education | ||
| نویسندگان [English] | ||
| Mohsen Bohlooly Faskhoodi1؛ Saeed Zarghami2؛ Yahya Ghaedi2؛ Ramazan Barkhordari3 | ||
| چکیده [English] | ||
| From Aristotle to next, Philosopher have argued about the relation between theoretical and practical reason. In the tradition of philosophy, the mind and the theory always have had priority to body and practice. But according to Gilbert Ryle, the practical knowledge or knowing how is more importance than theoretical knowledge or knowing that. Anti-intellectualists agree with him and intellectualists deny his belief. This distinction have important outcomes in education. Debate about the relationship between educational theory and practice, liberal education and vocational education, academic knowledge and technical knowledge, are influenced by distinction between knowledge and skill. This distinction is factual because they are two different educational paradigms and not reducible to each other. These two different and even opposite systems of education that we can name them as episteme-based and skill-based educations, have different principles, methods and aims, so we establish of fundamental distinction between intellectualism and anti-intellectualism in education. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| Intellectualism, Anti-intellectualism, Knowing that, Knowing How, Skill | ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,918 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,664 |
||