تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,101 |
تعداد مقالات | 9,444 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,020,882 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,937,142 |
بررسی چارچوب مفهومی حقوق تربیتی کودک | ||
فصلنامه ارزش شناسی در آموزش (فلسفه تعلیم و تربیت سابق) | ||
مقاله 8، دوره 2، شماره 1، فروردین 1395، صفحه 99-111 اصل مقاله (424.21 K) | ||
نویسندگان | ||
معصومه امیری* 1؛ یحیی قائدی2؛ غلامرضا حاجی حسین نژاد3؛ سعید ضرغامی2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی | ||
2دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی | ||
3دانشیار گروه برنامه ریزی درسی دانشگاه خوارزمی | ||
چکیده | ||
هدف اصلی این پژوهش بررسی چارچوب مفهومی حقوق تربیتی کودک است. برای دستیابی به این هدف از روش تحلیل مفهومی بهره گرفته شدهاست. مبنای اصلی برای این تحلیل کنوانسیون حقوق کودک و بندهای مرتبط این کنوانسیون با حقوق تربیتی کودک بهصورت مبنا در نظر گرفتهشد. تحلیل حاصل معرف سه دسته حقوق بهعنوان حقوق تربیتی کودک بود که عبارتاند از: حق دسترسی به آموزش و پرورش، حق برخورداری از آموزش و پرورش با کیفیت، احترام به حقوق انسانی در آموزش و پرورش. همچنین علاوه بر ابعاد سهگانه مطرحشده مجموعهای از مفاهیم مرکزی هم برای هر یک از ابعاد قابل طرح بودند که عبارتاند از: آموزش و پرورش در تمام مراحل دوران کودکی و بعد از آن، فراهمبودن و در دسترسبودن آموزش و پرورش، برابری فرصتها؛ که این سه مفهوم در مجموعه حق دسترسی به آموزش و پرورش قرار می گیرند. مفاهیمی که در بعد دوم، یعنی حق برخورداری از آموزش و پرورش با کیفیت ، قرار می گیرند عبارتاند از: برنامه درسی وسیع، مرتبط و فراگیر، یادگیری و ارزیابی مبتنی بر حقوق بشر، محیط کودکدوست، امن و سالم، و مفاهیم مرتبط با بُعد سوم که احترام به حقوق انسانی در آموزش و پرورش است، عبارتاند از: احترام به هویت، احترام به حقوق مشارکت و احترام به تمامیت کودک. | ||
کلیدواژهها | ||
کودک؛ حقوق کودک؛ حقوق تربیتی کودک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Review of Conceptual Framework for Child Educational Right | ||
نویسندگان [English] | ||
Massoumeh Amiri1؛ Yahya Ghaedi2؛ GholamReza Haji Hossein Nezhad3؛ Saeed Zarghami2 | ||
چکیده [English] | ||
The main purpose of this research is to study of conceptual framework of child education rights. To this end, conceptual analysis method was employed. Convention on child rights is the major basis of the analysis and its clauses related to child education rights were set as minor bases. This analysis identified 3 categories of rights as child education rights: 1) The right to have access to education, 2) The right to enjoy high quality education, and 3) To show respect for human rights by education. In addition to these 3 fold aspects just mentioned, there was a set of central concepts presentable for each aspect: education throughout all stages of childhood and afterwards, availability and accessibility of education, and equal opportunities, These 3 concepts fall in a subset of the right to have access to education. Concepts under the second aspect, the right to enjoy high quality education, include extensive, relevant, and comprehensive curricula; human rights- based learning and assessment; and child- friendly, secure, and safe environment. And concepts related to the third aspect, to show respect for human rights by education, are respect for identity, respect for partnership rights, and respect for children integrity. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
child, Child Right, Child Education Rights | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,983 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,424 |