تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,112 |
تعداد مقالات | 9,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,156,864 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,015,837 |
بررسی تأثیر آموزش محیطزیست بر بهبود نگرش دانش آموزان ابتدایی نسبت به حقوق حیوانات | ||
فصلنامه علمی آموزش محیط زیست و توسعه پایدار | ||
مقاله 2، دوره 5، شماره 2، اسفند 1395، صفحه 25-33 اصل مقاله (392.53 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
سمیرا سرباز* 1؛ احد ستوده2؛ مهدی رحیمی3 | ||
1دانشگاه یزد | ||
2دانشکده منابع طبیعی و کویر شناسی، دانشگاه یزد | ||
3دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف «بررسی تأثیر آموزش محیط زیست بر بر بهبود نگرش دانش آموزان ابتدایی نسبت به حقوق حیوانات » به روش نیمه تجربی انجام شد. جامعه آماری شامل دانش آموزان ابتدایی دختر و پسر یک مدرسه دولتی در شهرستان بردسکن بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده 60 نفر دختر و 60 نفر پسر از پایه های چهارم، پنجم و ششم ابتدایی به صورت قرعه کشی انتخاب شدند، سپس این حجم نمونه انتخاب شده پسر و دختر به دو گروه 30 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شد و ابتدا از هر دو گروه آزمایش و کنترل پیش آزمون گرفته شد. پس از دو هفته از اجرای پیش آزمون، در پایان جلسات آموزشی از هر دو گروه آزمایش و کنترل پس آزمون گرفته شد. برای گردآوری داده های مربوط به پیش آزمون و پس آزمون، از یک پرسشنامه نگرش نسبت به حقوق حیوانات استفاده گردید. ضریب پایایی این پرسشنامه، از طریق آلفای کرونباخ 64/0 محاسبه شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کواریانس (Ancova) استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل کواریانس نشان داد که ارائه آموزشهای هدفمند و فعال به دانش آموزان تأثیر به سزایی در ارتقاء نگرش دانش آموزان نسبت به حقوق حیوانات دارد و همچنین اینکه اختلاف معنی داری بین پاسخ دانش آموزان دختر و پسر وجود ندارد (sig=0.38). | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش محیط زیست؛ حقوق حیوانات؛ دانش آموزان ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Eeffect of Environmental Education on Improvement of Elementary School Students Attitude about Animal Rights | ||
نویسندگان [English] | ||
S. Sarbaz1؛ A. Setoodeh2؛ M. Rahimi3 | ||
1Yazd University, Iran | ||
2Assistant professor of Environmental science, Department of Natural resources, Yazd University, Iran | ||
3, Department of Psychology and Educational Sciences,Yazd University, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This research is done to investigate the effect of environmental education on improvement of elementary school students’ attitude about animal rights by Semi experimental method. The statistical population was including the elementary school students, boys and girls of a public school in the city Bardaskan.Sixty girls and sixty boys from fourth, fifth and sixth grades were selected through a simple random method, then the selected samples were divided into two experimental and control groups of 30 students. At first a pretest was given to both groups. After two weeks of pretest, at the end of the training sessions of both experimental and control groups a post test was applied. The related data of pretest and posttest were collected by a questionnaire based on attitude towards animal rights. The reliability coefficient of the questionnaire was calculated through Cronbach alpha (0/64). The Ancova covariance analysis test was used for analyzing the information. The test results showed that presenting active and purposeful education to students has a significant effect on students attitude improvement towards animal rights and also there is no significant difference between male and female students' responses (sig = 0.38). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Environmental Education, animal rights, Elementary Students | ||
مراجع | ||
Abedini, M. Amiri Tavassoly, b & Vafadar, M. (2014). “The role of environmental NGOs involved in training teachers and students in order to protect the environment”. Fourth National Conference on environment and sustainable development [In Persian].##Alp, E. Ertepinar, H. Tekkaya, C. Yilmaz, A. (2006). “A statistical analysis of children’s environmental knowledge and attitude in Turkey”. International research in geo-graphic and environmental knowledge, 15(3), 210-223.##Alp, E. Ertepinar, H. Tekkaya, C. Yilmaz, A. (2008). “A survey on Turkish elementary school students’ environmental friendly behaviors and associated variable”. Environ-mental education research, 14(2), 129-143.##Baleghizadeh, S. (2008). “Comparing the Effects on Gardner and traditional views on mathematics performance, Third year students of Shahriar city”. Thesis MSc Educational Research, University of Teacher Education, Faculty of Education and Psychology [In Persian].## Besmeli, M. R. & Asrari, E. (2013).“The effect of environmental education in reducing hunting wildlife protected area Shaskvh”. articles published in the National Conference and expertise of environmental research [In Persian].##Clark, D. J. (2009), April 12-16. Kikan-Shido: Between desks instruction. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational,Research Association, San Diago.##Dehshiri, M.R., Abbasid, M. & Asghari, A. (2012). “Taking advantage of the globa-lization strategies of international law on bioethics”. Suhrawardi articles published in the Third National Conference on the theme of applied ethics [In Persian].##Gardner, H. (2004). Frames of mind: The theory of multiple Intelligences. New York: Basic Books.##Givvin, K. B., Hiebert. J., Jacobs, J., Hollingsworth, H., & Gallimore, R. (2011). “Are the national patterns of teaching. Evidence from the TIMSS 1999, Video study“. Comparativw Education Review, 49(3), 311-343.##
Good, T., & Brophy, J. (2010). Hand book of research on teaching. School effects. In: M. C. Wittrock (4th Ed.). Macmillan. pp. 570-602.##Kellert, S. (2010). “Attitude toward animals, Age- related development among children”. The journal of environmental education, 16(3): 29-39.##Lahyjanyan, A. (2012). “Environmental Education”. Science and Research Branch, Islamic Azad University Press [In Persian].##Lindemann, P., Bose, E. (2011). “Species richness, structural diversity and species composition in meadows created by visitors of a botanical garden in Switzerland”. Landscape and Urban Planning,79, 298–307.##Nasr Azadani, E., Karimiyan, A., Moradi, H. (2011). “The impact of age, gender and educational resources in the Mvdkan understanding of the environment”. Fifth National Conference on World Environment Day [In Persian].##Plucker, J. A. (2009). “Intelligence theories on gifted education”. Roeper review, 23(1), 124-125.##Sushil, S. Verma, N. (2010). “Questionnaire Validation Made Easy”. European Journal of Scientific Research, 46 (2), 172-178.##Zamani moghadam, A. & Saedi, M. (2011). “The effect of environmental education on teachers’ knowledge, attitude and skills (Case study: primary school teachers district 12, Tehran)”. Journal of Environmental Education and Sustainable Development, 1(3), 19-31. [In Persian].##
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,172 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,967 |