
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,170 |
تعداد مقالات | 10,079 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,879,593 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,097,579 |
روششناسی علامه طباطبایی در بهرهگیری از سیاق در المیزان | ||
دوفصلنامه مطالعات روش شناسی دینی | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 4، دی 1394، صفحه 66-87 اصل مقاله (853.38 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فهیمه کلباسی اصفهانی* ؛ مصطفی میرسعید | ||
چکیده | ||
برای فهم سخن هر گوینده یا متن، افزون بر واژهها و تعبیراتی که در سخن او می آید، باید از ابزارهای دیگری سود جست. از جمله این ابزارها، توجه به بافت ویژه کلام و سخنان پیشین و پسینی است که قطعهای از سخن را در بر گرفتهاند و با چینش و ترکیبهای خاص، معنایی ویژه افاده میکنند. از این خصوصیت سخن با عنوان " سیاق کلام" نام میبرند. علّامه طباطبایی در تفسیر المیزان از سیاق آیات، بهره گرفته و به موفقیتهایی دست یافته است. توجّه ویژه او به سیاق، بر پیشدانستههایی استوار است. مهمترین این پیشدانستهها اعتقاد به " استقلال قرآن در دلالت" است که سبب میشود، مفسّر بیش از هر چیز به متن قرآن چشم دوخته و پیام آن را از درون خود آن بجوید. دوّمین پیشدانسته، " قانونمند بودن کلام الهی در عالیترین حد" است. قرآن از نظر استحکام، با کلام بشر تفاوت اصلی دارد، تسامح عرفی را بدان راهی نیست و از این رو، همه ویژگیهای آن از جمله، سیاق یکایک عبارات و جملات آن، قابل بهره برداری تفسیری است. در المیزان بالغ بر 9402 بار از این قاعده در رفع ابهامات تفسیری، کشف الفاظ قرآن، مشخص نمودن آیات مکّی و مدنی، تشخیص روایات اسرائیلی، تفسیر آیه به آیه، دستیابی به نکات لطیف تفسیری و ... استفاده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
فرآن؛ سیاق؛ تفسیر المیزان؛ علامه طباطبایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Methodology of Allameh Tabatabaei in using siaq in Almizan | ||
نویسندگان [English] | ||
Fahime Kalbasi Esfehani؛ Mostafa Mir Saeed | ||
چکیده [English] | ||
To understand the speech of a speaker or a text, in addition to the words and idioms expressed in his/her words, other tools need to be applied. Of these tools we can pay attention to special texture of the speech, and pre and post speeches which involve [arts of the speech, thus creating meanings. This style is called Syaq in speech. Allame Tabataba'ea has made use of this style in Al Mizan Interpretation and has achieved successes. His attention to Syaq is based on his prior knowledge. The most important of this prior knowledge implies "The Quran's independanbce in implication".True understanding of intention of each speaker or text requires (as a must) tools other than familiarity with lexicon and idioms. Among the hints that could lead us to discover intention of the author are paying attention to special texture of the text and the massages before and after of it. This attribute of the speech called as Siaq-e Kalam. Allameh Tabatabaei in “Almizan” has benefited from Siaq-e Ayat(Siaq of verses) achieved findings. He has focused on Siaq on the basis of some pre-knowledge. The main pre-knowledge in this regard is belief in “independence of Quran in guiding” which causes the interpreter to focus on the text more than every other things, and to try to discover the meaning from inside of the holly text. The second pre-knowledge of Allameh is that ”the divine text of Quran enjoys maximum possible lawfulness”. Quran is totally different from speech of human being concerning solidarity. It is free from common and general mistakes which may occur in an ordinary speech. Therefore all of its characteristics including Siaq of each single phrase and sentence could be taken into consideration | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Quran, Siaq, Almizan Interpretation, Allameh Tabatabaei | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,795 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,596 |