
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,144 |
تعداد مقالات | 9,840 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,138,569 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,670,019 |
سنجش میزان رضایت کتابداران و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر اصفهان از نرمافزار کتابخانهای این سازمان | ||
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 4، اسفند 1394، صفحه 39-48 اصل مقاله (777.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مهسا امینی* 1؛ میترا پشوتنی زاده2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهان، ایران | ||
2استادیار علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف اصلی این پژوهش، سنجش رضایت کتابداران و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر اصفهان از نرمافزار کتابخانهای این سازمان در از مولفههای «مشخصات کلی نرم افزار»، «جست و جو و بازیابی اطلاعات»، امکانات ابر داده ای، گزارش گیری، سازماندهی و ورود اطلاعات، سیاهه برداری، سفارشات و کنترل دسترسی و امنیت "است. روششناسی: پژوهش حاضر، به روش پیمایشی- توصیفی انجامشده است. جامعه پژوهش، 50نفر و شامل تمامی کتابداران و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر اصفهان است که از نرمافزار کتابداری این کانون استفاده میکنند. به علت قلت جامعه، روش نمونهبرداری از طریق سرشماری صورت گرفت.. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین، توزیع فراوانی، انحراف معیار) و آمار تحلیلی) آزمون t یکطرفه و آزمون فریدمن (استفادهشده است. نرمافزار مورداستفاده SPSS نسخه 16 است. یافتهها: بیشترین رضایت کتابداران و مربیان از مؤلفه «مشخصات کلی نرمافزار» با 84/7 درصد و کمترین آن از مؤلفه «امکانات ابر دادهای» با 15/2 درصد است. عوامل جمعیت شناختی تأثیر معنیداری بر میزان رضایت پاسخدهندگان نداشت. نتیجهگیری: نرمافزار کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نتوانسته است رضایت کتابداران را در انجام فعالیت روزانه برآورده نماید. | ||
کلیدواژهها | ||
کتابخانههای کودکان و نوجوانان؛ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ نرمافزارهای کتابخانهای؛ رضایت کاربران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation of librarians and educators satisfaction of Esfahan institute for the intellectual development of children and young adults about institute library software | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahsa Amini1؛ Mitra Pashootanizade2 | ||
چکیده [English] | ||
purpose: The aim of this study was to measure the satisfaction of librarians and educators Institute for Intellectual Development of Children and Adolescents in the software library of the organization. Methodology: This descriptive survey was conducted. The investigation, all librarians and educators Institute for Intellectual Development of Children and Adolescents in the software library are the focus. Data descriptive statistics tables Thus prepared frequency distribution analysis of these data, the software SPSS (one-sample t test, t, Friedman test) was used. Findings: The results showed that the most satisfying component libraries' total View Software "by 84/7 percent and the lowest component metadata facilities by 15. 2 percent. Demographic factors have a significant influence on respondents' satisfaction. Conclusion: The satisfaction of respondents of all components other than the components' total View Software "below average for the component" General View Software "more than average, and the total satisfaction of respondents less than average. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Adolescent Children's Library, Center for Intellectual Development of Children and Adolescents, software library, users' satisfaction | ||
مراجع | ||
افشار، م. و دانش، ف. (1387). بررسی تأثیر برنامههای آموزشی غیررسمی کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر اصفهان بر ارتقاء سواد اطلاعاتی دانش آموزان از دیدگاه کتابداران و آموزگاران. فصلنامه پیام کتابخانه، 54: 83-93. بابالحوائجی، ف. (1378). نقش و اهمیت کتابخانههای آموزشگاهی و رهنمودهایی برای کتابخانهها کودکان. تهران: وزارت آموزشوپرورش، پژوهشکده تعلیم و تربیت. بیگی، م. (1386). معرفی نرمافزارهای کتابخانهای و اطلاعرسانی ایران. کتاب ماه (کلیات)، 11 (3): 76-81. حریری، ن. و فیروزی، ص. (1390). سنجش رضایت کاربران نرمافزار کتابخانه دیجیتال پیام در کتابخانههای استفادهکننده از آن. فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات 22 (4): 83-102. حسنپور، ز. و رضایی شریفآبادی، س. (1389). ویژگیهای رابط کاربر کتابخانههای مجازی بینالمللی کودکان از دیدگاه کاربران و پیشنهاد یک الگو. مجله علمی پژوهشی مطالعات ادبیات کودکان، 1 (2): 45-70. حسنزاده، م. و سهراب زاده، س. (1391). ارزیابی رابط کاربر کتابخانه ملی کودکان و نوجوانان ایران ازنظر مطابقت با معیارهای عمومی و تخصصی. فصلنامه نظامها و خدمات اطلاعاتی، 2: 1-12. ذاکر شهرک، م. و اباذری، ز. (1391). ارزیابی عملکرد کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ایران با استفاده از مدل تعالی بنیاد کیفیت اروپا (EFQM) و ارائه مدل پیشنهادی ایجاد کتابخانه بینالمللی کودکان و نوجوانان. نشریه تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی، 46: 129-149. رحیمی، ف. (1382). تاریخچه، ساختاروتشکیلات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان. ماهنامه اطلاعیابی و اطلاعرسانی، 7: 9 -27. فامیل روحانی، ع. الف. و خواجوی، ف. و حمیدی، م. (1392) بررسی میزان استفاده از فناوری اطلاعات در کتابخانههای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر اهواز و مشکلات و موانع موجود در بهرهگیری از آن در این کتابخانهها. فصلنامه دانش شناسی (علوم کتابداری و اطلاعرسانی و فناوری اطلاعات)، 21 (6): 93-106. کردیان، ر.، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، تهران. مصاحبه، 12 آذر 1393. نجفی نیا، ش. (1388). رویکرد تطبیقی نمونههای دیجیتالی کتابخانه کودکان نوجوانان. کتاب سال. 80: 183-202. نوروزی، ی. و نعمتی، س. (1389). ارزیابی نرمافزارهای جامع کتابداری تحت وب پارس آذرخش، نوساو نمایه در بازیابی اطلاعات. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، 16: 23-43. نوشین فرد، ف. و احمدی، الف. (1391). بررسی و ارزیابی رسا، نرمافزار جامع کتابخانه، مرکز اسناد و آرشیو در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران از دیدگاه کاربران. فصلنامه نظامها و خدمات اطلاعاتی. 2 (1): 13-26. http: //www. magiran. com/temp/mag-pdf وبسایت کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان (1393). اساسنامه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان [نوشته وبسایت]. بازیابی شده در 25 آذر 1393، ازhttp: //www. magiran. com/temp/mag-pdf BiBlal, D. and Bachir, I. (2007) Children’s interaction with international and multilingual digital libraries: I. Understanding interface design representations. Information Processing & Management. 43 (1): 47-64. DOI: http: //dx. doi. org/10. 1016/j. ipm. 2006. 05. 007 DeRidder, J. L. (2007 (. Choosing software for a digital library. Library Hi Tech News, 24 (9/10): 19-21 DOI: http: // www. emeraldinsight. com/doi/ pdfplus/10. 1108/07419050710874223 Goh, D. H. L. et al. (2006 (. A checklist for evaluating open source digital library software. Online Information Review, 30 (4): 360-379. DOI: http: //www. emeraldinsight. com/doi/pdfplus/10. 1108/14684520610686283 Information Processing and Management, 43 (1): 47-64. DOI: http: //ac. els-cdn. com Larg, Andrew, and Beheshti, Jamshid. ) 2005 (. Interface design, web portals and children. Library Trends, 54 (2). 318-324. DOII: http: //ac. els-cdn. com Manuel, k. 2002. teaching information Literacy to Generation Y. journal of library administration, 30 (1-2) , 195-217. DOI: http: //ac. els-cdn. com Martens,M. ) 2012 (. Issues of access and usability in designing digital resources for children. Procedia Social and Behavioral Sciences, 34 (3): 159-168. DOI: http: //ac. els-cdn. com Soloway, E. (1991). How the Nintendo Generation Learns. communications of the ACM. 9: 23-28. DOI: http: //ac. els-cdn. com Subarna, K. D. and Sibsankar J. ) 2008 (. Developing Digital Libraries for Global Children. International CALIBER. 247-266. DOI: https: //www. researchgate. net/publication/268054254 Wu,k. C. ). 2015 (. Affective surfing in the visualized interface of a digital library for children. Information Processing and Management 51: 373–390. DOI: http: //ac. els-cdn. com
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,039 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,006 |