تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,101 |
تعداد مقالات | 9,444 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,020,303 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,936,932 |
عوامل اجتماعی و انواع سوء رفتارهای علمی | ||
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی | ||
مقاله 4، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 21، شهریور 1396، صفحه 43-49 اصل مقاله (220.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
آیدین عباسی* 1؛ فرزام فرزان2؛ میرحسن سید عامری3؛ بهنام زایر4 | ||
1کارشناس ارشد تربیت بدنی دانشگاه مازندران | ||
2استادیار تربیت بدنی دانشگاه مازندران | ||
3دانشیار تربیت بدنی دانشگاه ارومیه | ||
4کارشناس ارشد تربیت بدنی دانشگاه ارومیه | ||
چکیده | ||
چکیده هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر عوامل اجتماعی در بروز انواع سوء رفتارهای علمی است. روش این پژوهش، توصیفی، از نظر اجرا، پیمایشی و از نظر هدف، کاربردی بود. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شد. روایی آن به وسیله جمعی از استادان مدیریت ورزشی تأیید و پایایی آن با آلفای کرونباخ 87/0 محاسبه شد. این پرسشنامه با مقیاس 5 ارزشی طیف لیکرت طراحی شده بود. جامعه آماری شامل دانشجویان تربیت بدنی کل کشور بود. بر اساس مناطق جغرافیایی کشور، پنج دانشگاه از شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز کشور که دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته تربیت بدنی داشتند، انتخاب شد. نمونه آماری پژوهش شامل دانشجویان تربیت بدنی تحصیلات تکمیلی دانشگاههای تهران، شیراز، کردستان، مازندران و مشهد بود. انتخاب نمونهها با روش نمونهگیری طبقهبندی - تصافی بود. حجم نمونه آماری در پنج دانشکده، بر اساس تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی این پنج دانشکده و با استفاده از جدول مورگان تعیین شد. یافتههای پژوهش نشان از اهمیت زیاد عوامل اجتماعی به خصوص عامل عدم نظارت کافی اشخاص مسئول در بروز سوء رفتارهای علمی داشت. برای مقابله با انواع سوء رفتارهای علمی، باید توجه ویژهای از طرف ضابطین امر به عوامل اجتماعی به خصوص عامل عدم نظارت کافی اشخاص مسئول به عنوان یک عامل تأثیرگذار در بروز سوء رفتارهای علمی اتخاذ گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی: سوء رفتار علمی؛ دانشگاه؛ عوامل اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
academic misconduct, University, Social factors. | ||
نویسندگان [English] | ||
aidin abbasi1؛ Farzam Farzan2؛ Mirhasan Seyed Ameri3؛ Behnam Zayer4 | ||
چکیده [English] | ||
Abstract The purpose of the present study is to investigate the influence of Social factors on the incidence of different types of academic misconduct. The method of this study is descriptive, in terms of implementation, it is a survey, and in terms of purpose it is practical. Data for this study were collected using a researcher-constructed questionnaire. Its validity was confirmed by a number of sport management faculty members and its reliability calculated 87/0 with Cronbach's alpha. The questionnaire was designed with a Likert scale of 5 values. The participants of the study were comprised physical education students all over the country. Based on geographic regions of the country, five universities selected from the North, South, East, West and center of the country all of which were graduate students of physical education. The statistical sample of the study included graduate students of Physical Education in Tehran, Shiraz, Kurdistan, Mazandaran and Mashhad Universities. The selection of samples were available by stratified- Stochastic sampling method. Sample size in five colleges determined, based on the number of graduate students of these five faculties and using Morgan table. The findings show the importance of Social factors, especially the lack of adequate supervision of authorities in occurring academic misconduct. In order to deal with all kinds of academic misconduct, the directors of the affair must give special attention to the Social factors, especially the lack of adequate supervision of authorities as an effective factor in the incidence of academic misconducts. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: academic misconduct, university, social factors | ||
مراجع | ||
منابع- اجاقی، رضوان؛ کیوان آرا، محمود؛ چشمه سهرابی، مظفر؛ پاپی، احمد (1390). «تحلیل آسیب شناسی تقلب و سرقت علمی». مجله آموزش در علوم پزشکی. دوره 11، شماره 9، صص 1073 -1063. - اسد، محمد رضا؛ حمیدی، مهرزاد (1382). «بررسی وضعیت مدیریت کیفیت جامع در سازمان تربیت بدنی کشور». فصلنامه المپیک. شماره 24، صص 136-135. - اکبری، پریا؛ عبدالهی فر، مظفر (1392). «سرقت علمی، پلاگیاریسم، علل و ابعاد آن». فصلنامه سرامیک ایران. شماره 33، صص 47-39. - بنی مهد، بهمن؛ پشمی تبار، نگار (1393). «رابطه تقلب تحصیلی و فرصت طلبی در میان دانشجویان». فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری. شماره 28، ص 5. - توکل، محمد؛ ناصری راد، محسن (1388). «دستبرد علمی با تبیینی از جامعه شناسی علم». اخلاق در علوم و فناوری. سال4، شماره 3، صص3-1. - خامسان، احمد؛ امیری، محمد اصغر (1390). «بررسی تقلب تحصیلی در میان دانشجویان دختر و پسر». فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری. سال 6، شماره 1، صص 49-45. - خلیلی، سمیه؛ نورایی، طهمورث؛ شریفیان، اسماعیل (1393). «تأثیر مسئولیت پذیری اجتماعی شرکت های تولیدی ورزشی بر وفاداری عوامل توزیع». فصلنامه پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی. سال 3، شماره 2 (پیاپی 10)، صص 114-101. - ذاکر صالحی، غلامرضا (1389). «وضعیت تولید و انتشار کتابهای علوم اجتماعی در ایران بر اساس الگوهای علم سنجی». مجله جامعه شناسی ایران. شماره 31، صص77-56. - طالقانی، غلامرضا؛ طباطبایی، زهرا؛ غفاری، علی (1393). «بررسی عوامل اجتماعی و سازمانی مؤثر بر فساد اداری در شعب بانک». مدیریت فرهنگ سازمانی. دوره 12، شماره 2، صص 253-235. - قاسمی، حمید؛ فراهانی، ابوالفضل؛ هادوی، سیده فریده؛ ططری، فرید (1395). «اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر نگرش سازمانی هیأت علمی مستخدم و مدعو رشته تربیت بدنی دانشگاه پیام نور». پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی. دوره 4، شماره 16، صص 74-65. - کبودین، بابک؛ زلفی گل، محمدعلی؛ حاجی عزیزی، بیژن (1388). «منشور اخلاق نویسندگی». مجله رهیافت. شماره 45، صص 16-11. - گائینی، عباسعلی؛ ساکی، بهزاد؛ رمضانی، علیرضا (1390). «ساختار، چارچوب، محتوا و روش نوشتن مقاله به شیوه نشریههای علمی». فصلنامه المپیک. شماره 56، ص 7. - مقتدری، علی؛ دهمرده، مریم (1391). «تقلب و سوء رفتار در پژوهشهای پزشکی». مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان. دوره 14، شماره 1، صص 7-1. - محرم زاده، مهرداد؛ سیدعامری، میرحسن؛ اسدی، فریده (1388). «بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و استقرار مدیریت دانایی در ادارات تربیت بدنی استان آذربایجان غربی». فصلنامه المپیک. شماره 48، صص 27-19. - موحد، مجید؛ عباسی شوازی، محمد تقی؛ مرحمتی، ندا (1389). «رسانه جنسیت و مصرف گرایی». فصلنامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان. سال 12، شماره 47، صص 47-23. - میر یزدی، سید محمود (1393). «چرخه عمر مدیریت تقلب». ماهنامه حسابدار. شماره 265، ص 45.
REFERENCES - Jenny Gunnar son, Wlodek J. Kalisz, Annette Patterson (2014). “Teaching International Students How to Avoid Plagiarism: Librarians and Faculty in Collaboration”. The Journal of Academic Librarianship, 2014 , Pages 413-417 - Lena Sarlauskiene, Lianas Stabbings (2014). “Understanding of Plagiarism by the Students in HEIs of Lithuania”. Procardia - Social and Behavioral Sciences, 2014 , Pages 638-646 - Lee, Y. (2011). “Understanding anti-plagiarism software adoption: An extended protection motivation theory perspective”. Decision Support Systems, 50(2), 361-369. - Stapleton, P (2012). “Gauging the effectiveness of anti-plagiarism software: An empirical study of second language graduate writers”. Journal of English for Academic Purposes 11 (2012) 125–133 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 10,726 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,050 |