
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,143 |
تعداد مقالات | 9,835 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,087,293 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,644,024 |
نقش مزیت رقابتی در رضایتمندی مشتریان استخرهای شنا | ||
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی | ||
مقاله 9، دوره 6، شماره 1 - شماره پیاپی 21، شهریور 1396، صفحه 89-96 اصل مقاله (243.1 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
داوود مودی* 1؛ محسن وحدانی2؛ سیده عذرا میرکاظمی3 | ||
1کارشناس ارشد مدیریت ورزش،دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه بیرجند | ||
2دانشجوی دکترای مدیریت ورزش،دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران | ||
3دانشیار مدیریت ورزش ،دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه بیرجند | ||
چکیده | ||
هدف از انجام این پژوهش بررسی نقش مزیت رقابتی در رضایتمندی مشتریان استخرهای شنای شهر بیرجند است. روش این پژوهش توصیفی- همبستگی بود. 214 نفر از مشتریان استخرهای شهر بیرجند 2 ابزار این پژوهش را تکمیل کردند: پرسشنامه مزیت رقابتی (حسینی،1390، 87/0=α) و پرسشنامه رضایتمندی مشتریان (سروکوال، 1994، 78/0=α) به ترتیب مزیت رقابتی و رضایت مشتریان را در استخرهای شنا ارزیابی کردند. برای تحلیل دادهها از آزمونهای کالموگروف-اسمیرنوف، آزمون تی تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون چندگانه استفاده شد. کلیه دادهها با استفاده از نرم افزارSPSS18 و در سطح معناداری 05/0p< تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که بین مزیت مشهود (30/0r= )، مزیت پایدار (40/0r= )، مزیت پویا (38/0r= )، مزیت متجانس (42/0r= ) و مزیت مرکب (27/0r= ) با رضایتمندی ارتباط مستقیم و معناداری وجود دارد. همچنین نتیجه آزمون رگرسیون گام به گام نیز نشان داد که متغیرهای پیشبین در مجموع توانستند 33% از تغییرات واریانس رضایتمندی مشتریان را تبیین کنند. با توجه به نتایج پژوهش پیشنهاد میشود که مدیران استخرها با ایجاد مزیت رقابتی، رضایتمندی و وفاداری مشتریان را افزایش دهند. | ||
کلیدواژهها | ||
استخر؛ رضایتمندی مشتریان؛ مزیت پایدار؛ مزیت مرکب؛ مزیت مشهود | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Role of Competitive Advantage in Customer Satisfaction of Swimming Pools | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyede Azra Mirkazemi3؛ | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the role of Competitive Advantage in Customers Satisfaction of Birjand's swimming pools. The research method was a cross-correlation. 214 customers of Birjand Pools completed 2instrument of this study: Competitive Advantage questionnaire (Hoseini,2011, α=0.87) and Customer Satisfaction questionnaire(Servqual 1994, α=0.87) that assess the competitive advantage and Customers Satisfaction in swimming pools respectively. For data analysis,It was used Kolmogorov-Smirnov test, one-sample t-test, Pearson correlation and multiple regression analysis. All data were analyzed with software Spss18 and at significant level p<0/05. The findings showed that there was a direction and significant correlation between the evident advantage (r=0.30), sustainable advantage (r=0.40), dynamic advantage (r=0.38), congruity advantage (r=0.42) and compound advantage (r=0.27) to Customers Satisfaction. The results of stepwise regression analysis showed that the predictor variables could totally explain the 33% of the total variance changes of Customer Satisfaction as well. According to the results of the research ,it is suggested that pools managers increase customers satisfaction and loyalty through development of competitive advantage. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Pool, Customers Satisfaction, compound Advantage, Sustainable Advantage, Evident Advantage | ||
مراجع | ||
بهلکه، طاهر؛ حمیدی، مهرزاد؛ گودرزی، محمود (1388). «بررسی عوامل مرتبط با رضایتمندی مشتریان استخرهای سرپوشیده خصوصی». فصلنامه حرکت. شماره 37، صص 58-49. - پورتر، مایکل (1384). استراتژی رقابتی. ترجمه: مجیدی، جهانگیر؛ مهرپویا، عباس. تهران: انتشارات مؤسسه خدمات فرهنگی رسا. - رجبی، حسین؛ طریقی، رسول؛ میزانی، مهران (1394). «بررسی تجارب مشتریان و رضایتمندی از خدمات کلوپهای ورزشهای آبی». پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی. دوره 4، شماره 15، صص 78-67. - زیویار، فرزاد؛ ضیایی، محمد صادق؛ نرگسیان، جواد (1392). «بررسی عوامل موثر بر رضایت مشتریان با استفاده از مدل سروکوال». تحقیقات بازاریابی نوین. دوره 2، شماره 3(پیاپی 6)، صص 183-176. - ساعتچیان، وحید؛ حمیدرضا، صفری؛ رسولی، سیدمهدی؛ اسکندری، عیسی؛ الهی، علیرضا (1392). «ارتباط کیفیت خدمات، رضایتمندی و وفاداری مشتریان با قصد حضور آتی مشتریان در مراکز آمادگی جسمانی و ایروبیک (مطالعه موردی شهرستان رشت)». پژوهش در مدیریت ورزش و رفتار حرکتی. سال 3، شماره 5، صص 137-126. - سلطانین، رویا؛ صالح زاده، کریم (1394). «بررسی رضایت از وضعیت بهداشتی و ایمنی استخرهای شنای شهر تبریز». مدیریت ارتقای سلامت. سال 4، شماره 2 (پیاپی 14)، صص 56-48. - سید جوادین، سید رضا؛ خانلری، امیر؛ استیری، مهرداد (1389). «مدلی از ارزیابی تأثیر کیفیت خدمات بر وفاداری مشتریان خدمات ورزشی». نشریه المپیک. سال 18، شماره 52، صص 54-41. - علی دوست قهفرخی، ابراهیم؛ کوزه چیان، هاشم؛ جلالی فراهانی، مجید؛ ترکی، مریم (1389). «بررسی و مقایسه رضایتمندی مشتریان زن باشگاههای بدنسازی خصوصی و دولتی شهر تهران». نشریه حرکت. شماره 5، صص 140-127. - مهری، علی؛ خداداد حسینی، سید حمید (1384). «طراحی مدل مزیت رقابتی برای صنعت خودرو ایران». فصلنامه مدرس علوم انسانی. سال 9، شماره 2 (پیاپی 39)، صص 212-189. - مقیمی، امین (1389). بررسی عناصر آمیخته بازاریابی مؤثر در جذب مشتری در سالنهای بدنسازی شهر اصفهان. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد خوراسگان اصفهان. - وحدانی، محسن؛ محرم زاده، مهرداد (1392). تحلیل عوامل مؤثر در میزبانی رویدادهای بزرگ ورزشی شهر ارومیه. کنگره تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران. - هنری، حبیب (1389). بررسی رضایت، نیازها و مشکلات کاربران باشگاههای آمـادگی جسـمانی و ایروبیـک. چکیـده مقالات اولین همایش علمی بینالمللی آمادگی جسمانی و ایروبیک تهران. صص 121-120.
REFERENCES - Ambe, I. M. (2010). “Agile supply chain: strategy for competitive advantage”. Journal of Global Strategic Management, 7,pp: 5-17. - Apostolopoulou A, Papadimitriou D. (2004). “Welcome home”: motivations and objectives of the 2004 grand national Olympic sponsors”. Sport Marketing Quarterly. 13(4): 180-192. - Allan Y, Lun S. (2004). “Customer satisfaction measurement practice in Taiwan hotesl”. Hospitality management. 397-408 - Bălan D, Balaure V, & Vegheş C. (2009). Travel and tourism competitiveness of the world’s top tourism destinations: an exploratory assessment. Annales Universitatis Apulensis Series Oeconomica. 11(2):979-987. - Barney J. B. (1991). “Firm Resources and Sustained Competitive Advantage”. Journal of Management 17 (1): 99-120. - Bodet G. (2006). “Investigating customer satisfaction in a Health Club context by an application of the Tetraclasse Mode”. European sport management quarterly. 6(2):149-165. - Campbell A.J. (2003).”Creating customer knowledge competence: managing customer relationship management programs strategically”. Industrial Marketing Management. 32:375-383. - Chang Y. W. Polonsky M. J. (2012). “The influence of multiple types of service convenience on behavioral intentions: The mediating role of consumer satisfaction in a Taiwanese leisure setting”. International journal of hospitality management. 31(1):107-118. - Hesterly, W., & Barney, J. B. (2015). Strategic Management and Competitive Advantage Concepts and Cases. Pearson Higher Ed. - Refae B. A. (2012). “The Relationships between Service Quality, Satisfaction, and Behavioral Intentions of Malaysian Spa Center Customers”. International Journal of Business and Social Science. 3(1):198-205. - Fecikova I. (2004). “An index method for measurement of customer satisfaction”. The TQM magazine. 6(1): 57-66. - Lee J. H. Kim H. D. Ko Y. J. & Sagas M. (2011). “The influence of service quality on satisfaction and intention: A gender segmentation strategy”. Sport Management Review. 14(1): 54-63. - Liu Y. (2008). An Analysis Service Quality, Customer Satisfaction and Customer Loyalty of Commercial Swim Clubs in Taiwan. A Dissertation Project Submitted to the Faculty of the United States Sports Academy. degree of Doctor of Sports Management. - Robinson L. (2006). Customer Expectations of Sport Organizations management Quarterly European Sport. 6(1): 67-84. - Theodorakis N. Alexandris K. Rodrigues P. M. & Sarmento, P. J. (2004). “Measuring customer satisfaction in the context of health clubs in Portugal”. International Sports Journal. 8.(1):44-53. - West, D., Ford, J., & Ibrahim, E. (2015). Strategic marketing: creating competitive advantage. Oxford University Press. - Zhou Z. K. Brown R. J. & Dev S. C. (2009). “Market orientation, competitive advantage, and performance: A demandbased perspective”. Journal of Business Research.10:1027- 1034.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,252 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,483 |