تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,114 |
تعداد مقالات | 9,529 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,195,028 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,034,781 |
ارتباط بین رفتار اطلاعیابی و باورهای معرفتشناختی بر اساس الگوی اطلاعیابی ویلسون (مطالعه موردی: دانشجویان تحصیلات تکمیلی مدیریت ورزشی) | ||
مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 15، مهر 1396، صفحه 71-80 اصل مقاله (896.48 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
محمدرسول خدادادی* | ||
دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی رابطه بین رفتار اطلاعیابی و باورهای معرفتشناختی دانشجویان تحصیلات تکمیلی مدیریت ورزشی کشور بر اساس مدل اطلاعیابی ویلسون بود. نوع پژوهش کاربردی، روش پژوهش توصیفی- پیمایشی و جامعه تحقیق دانشجویان مقطع دکتری و کارشناسیارشد مدیریت ورزشی در حال تحصیل دانشگاههای دولتی کشور میباشند که تعداد دانشجویان دکتری 100 و دانشجویان ارشد 1000 نفر برآورد شد. با استفاده از جدول مورگان 80 نفر دانشجوی دکتری و 270 نفر کارشناسیارشد بهعنوان نمونه تحقیق به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. از پرسشنامه باورهای معرفتشناختی شومر (1992) و پرسشنامه رفتار اطلاعیابی ویلسون (2000) استفاده شد. از آزمونهای تی تکنمونهای، پیرسون، رگرسیون خطی ساده و تی مستقل با نرمافزار spss20 استفاده شد. نتایج نشان داد که باورهای معرفتشناختی دانشجویان در سطح متوسطی قرار دارد(001/0=p، 12/96=t). اما رفتار اطلاعیابی دانشجویان پایینتر از سطح متوسط بود (001/0=p، 92/69=t). همچنین نتایج نشان داد بین باروهای معرفتشناختی و مولفههای آن و رفتار اطلاعیابی دانشجویان رابطه معنیداری وجود دارد(01/0=p، 45/0=r350). نتایج رگرسیون خطی ساده نشان داد که باورهای معرفتشناختی دانشجویان به میزان 20 درصد توانایی پیشبینی رفتار اطلاعیابی را دارد. بین رفتار اطلاعیابی دانشجویان دکتری و کارشناسیارشد اختلاف معنیداری وجود دارد، اما در مورد باورهای معرفتشناختی اختلافی وجود نداشت. با توجه به اهمیت و نقش باورهای معرفتشناختی در رفتار اطلاعیابی، استفاده از منابع اطلاعاتی و اطلاعیابی بدون ملاحظه باورهای معرفتشناختی دانشجویان نمیتواند بهروشنی درک شود. این رویکرد امکان بررسی و تحلیل جامع و منطبق بر واقعیتهای شناختی_اطلاعاتی پژوهشگران دانشگاهی را فراهم خواهد کرد؛ و درنتیجه راهگشای بهبود و توسعه نظام اطلاعاتی خواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
رفتار اطلاعیابی؛ باورهای معرفتشناختی؛ دانشجویان؛ مدیریت ورزشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The relationship between information seeking behavior and epistemological beliefs by using pattern-based information-seeking Wilson (case study: Sports management students) | ||
نویسندگان [English] | ||
MohammadRasoul KHodaryari | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to investigate The relationship between information seeking behavior and epistemological beliefs in Sports management students using pattern-based information-seeking behavior Wilson. This research was practical-survey and statistical population of the research was students PhD(100) and Masters(1000) sport management studying (2016-17 academic year) in Universities of the country. With Morgan 80 doctoral and 270 master's students as sample stratified sampling method and were randomly selected. The study of epistemological beliefs questionnaire Schumer (1992) and information seeking behavior questionnaire Wilson (2000) was used. Cronbach's alpha test, one-sample t, Pearson, simple linear regression and independent t were used by spss20. The results showed that epistemological beliefs of students in the average level (p=0.001, t=96.12); but information seeking behavior of students is lower than the average (p=0.001, t=69.92). The results showed that there was a significant relationship between information seeking behavior and epistemological beliefs. Also the regression results showed that epistemological beliefs of students of 20 percent ability to predict its information-seeking behavior. The results showed that between information seeking behavior of PhD and master's students there are significant differences, but there was disagreement about epistemological beliefs. Given the importance and role of epistemological beliefs in information seeking behavior, use of information seeking without considering the epistemological beliefs can not be clearly understood. This approach allows a comprehensive analysis and review in accordance with the facts cognitive-information will provide academic researchers, and as a result will help to improve and develop the information system. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Information behavior, Epistemological Beliefs, students, Sports management | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,344 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 667 |