تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,102 |
تعداد مقالات | 9,448 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,040,296 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,948,537 |
بررسی تغییرپذیری روابط علّی سرمایه اجتماعی، عزّت نفس و امید تحصیلی در ورزشکاران تیمی و انفرادی | ||
مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 15، مهر 1396، صفحه 33-50 اصل مقاله (1.08 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی جلیلی شیشیوان1؛ فریبرز درتاج* 2؛ اسماعیل سعدیپور3؛ نورعلی فرخی3 | ||
1عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه پیام نور | ||
2پرفسور و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
3عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
چکیده | ||
هدف از اجرای پژوهش حاضر، بررسی تغییرپذیری روابط علّی سرمایه اجتماعی، عزّت نفس و امید تحصیلی در ورزشکاران نخبه تیمی و انفرادی بود. بدین منظور از روش تحلیل معادلات ساختاری استفاده شد. جامعه آماری مشتمل بر کلیه دانشجویان نخبه ورزشی شاغل به تحصیل بود که در المپیادهای ورزشی دانشجویی کشور، طی سالهای 1391 تا 1395 موفق به دریافت مدال شده بودند. از این جامعه، تعداد 349 ورزشکار نخبه با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای متناسب انتخاب شدند که 140 نفر از این افراد در ورزشهای تیمی و 209 نفر دیگر در ورزشهای انفرادی فعالیت داشتند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای سرمایه اجتماعی مبارکی (1384)، عزت نفس روزنبرگ (1965) و مقیاس امید تحصیلی سهرابی و سامانی (2011) گردآوری شدند. مدل مفروض پژوهش با کمک نرمافزار آماری ایموس برای دو گروه ورزشکاران تیمی و انفرادی مورد تحلیل قرار گرفت. مطابق با نتایج، مدل گروه ورزش تیمی 25 درصد و مدل گروه ورزش انفرادی 41 درصد از تغییرات امید تحصیلی را تبیین میکنند. در ورزشکاران تیمی، دو مؤلفه اعتماد اجتماعی و مشارکت اجتماعی اثر مستقیم بر امید تحصیلی داشتند. اما در گروه ورزشکاران انفرادی، تنها مؤلفه حمایت اجتماعی اثر مستقیم بر امید تحصیلی نشان داد. در بررسی اثرات غیرمستقیم نیز مشخص شد که فقط در گروه تیمی، عزت نفس قادر به واسطهگری رابطه بین مؤلفههای سرمایه اجتماعی و امید تحصیلی نیست. اما در گروه انفرادی، عزت نفس رابطه بین این مؤلفههای حمایت، روابط متقابل و انسجام اجتماعی با امید تحصیلی را واسطهگری می کند. در آخر، نتایج بر مبنای مبانی نظری و تحقیقات پیشین تبیین شد و بر مبنای آن پیشنهاداتی جهت بکارگیری نتایج ارائه گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
ورزش تیمی و انفرادی؛ سرمایه اجتماعی؛ عزت نفس؛ امید تحصیلی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Variability of the Causal Relationships between Social Capital, Self-esteem, and Academic Hope among Team and Individual Elite Athletes | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Jalili Shishevan1؛ Fariborz Dortaj2؛ Esmaeil Saadipour3؛ Nourali Farrokhi3 | ||
چکیده [English] | ||
The objective of this research was to investigate the variability of causal relationships between social capital, self-esteem, and academic hope in team and individual elite athletes. For this purpose, structural equation analysis method was used. The population of research included all elite sports students, who could win the medal in Iran’s Students Sports Olympiads during the years 2012 to 2016. Among them, 349 elite athletes were selected using proportional stratified sampling method, which 140 of them were active in team sports and 209 of them were active in individual sports. The data were collected using the questionnaires of Mobaraki Social Capital Questionnaire (2005), Rosenberg Self-esteem Questionnaire (1965), and Sohrabi and Samani Academic Hope Scale (2011). The assumed model of the research was analyzed using Imus software for groups of team and individual athletes. According to the results, the team sports group and individual sports group model explain 25% and 41% of the changes in the hope variations, respectively. In team athletes, two components of social trust and social participation had a direct impact on academic hope. However, in the individual athletes group, only the component of social support showed a direct impact on academic hope. Investigating the indirect impacts revealed that only in the team group, self-esteem is not able to mediate the relationship between the components of social capital and academic hope. However, in the individual group, self-esteem mediates the relationship between the components of social support, mutual relations, social cohesion, and academic hope. Finally, the results were explained based on the theoretical principles and previous studies and some recommendations were provided to use its results. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
team and individual sports, Social Capital, Self-esteem, academic hope | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,470 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,232 |