تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,101 |
تعداد مقالات | 9,444 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,014,920 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,934,967 |
گرنت: تحلیل، ارزیابی و آسیبشناسی؛ مطالعه موردی در دو دانشگاه شهر تهران | ||
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند | ||
مقاله 5، دوره 3، شماره 2، شهریور 1395، صفحه 63-74 اصل مقاله (764.88 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
گلنسا گلینی مقدّم* 1؛ لیلا حیدری نسب2 | ||
1استادیار، علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، ایران | ||
2استادیار، روانشناسی بالینی، دانشگاه شاهد، ایران | ||
چکیده | ||
هدف: گرنت یا پژوهانه یکی از مدلهای نوین برای مدیریت فعالیتهای پژوهشی در دانشگاه-های ایران است. هدف از نگارش این مقاله، تحلیل، ارزیابی، آسیبشناسی و مقایسه دستورالعملها و آییننامههای مربوط به گرنت در دانشگاههای دولتی سطح شهر تهران با تأکید بر دو دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه شاهد است. روششناسی: مقاله با رویکرد تحلیلی و به شکل کیفی به مقایسه، ارزیابی و آسیب شناسی گرنت در دو دانشگاه دولتی ایران واقع در شهر تهران می پردازد. یافتهها: نتایج حاکی از آن است که در هر دو دانشگاه، نگارش مقاله علمی پژوهشی و ISI مورد تأکید است. در موارد هزینه کرد بودجه گرنت، تشابه دو دانشگاه چشمگیر بوده، هرچند در جزییات، تفاوتها زیادند و معیارهای امتیازدهی فعالیتهای پژوهشی، نیز تفاوت قابلملاحظهای را نشان میدهند. نتیجهگیری: یافتههای این مطالعه و مقایسه دو دانشگاه نشان میدهد که گرچه الگوی گرنت از کشورهای اروپایی و آمریکا برگرفته شده است اما ساختار، ماهیت، و کاربری آن و نیز نقشی که در تحول پژوهش در ایران ایفا میکند، بسیار متفاوت از الگوی اولیه بوده، و حتی برای آن الگوی واحدی وجود ندارد و تفاوتهای موجود بین دانشگاهها، موانعی را در بهبود پژوهشگری ایجاد نموده است. | ||
کلیدواژهها | ||
پژوهانه؛ دانشگاه علامه طباطبائی؛ دانشگاه شاهد؛ مدیریت پژوهش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis, Evaluation and Pathology of Research Grants: A Case Study of Two Universities in Tehran | ||
نویسندگان [English] | ||
Golnessa Galyani-Moghaddam1؛ Laila Heydarinasab22 | ||
1Assistant Professor, Knowledge and Information Science, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor, Psychology, Shahed University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
purpose: Resarch grants are one of the new methods for managing research activities in Iranian universities. The purpose of this paper is to analyse and evaluate the rules and regulations for grants at two public universities (Allameh Tabtaba’i University and Shahed University), both located in Tehran. Methodlogy: The paper employs an analytical approach and a qualitative methodology to analyse and evaluate the rules and regulations for grants at the two universities. Findings: Both universities place importance on publishing papers in national peer-reviewed and Web of Science-indexed journals. While the universities exhibit similarities in the matter of grant budgeting, there are differences in certain details, especially in the evaluation of research activities and the rewards accruing from such activities. Conclusion: The two universities have adopted a European/North American system of grants but have adapted the grant structure, application, and use for Iranian needs. The current system for administering grants has faced many difficulties in Iranian universities, and it has not greatly enhanced research activity | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Grants, Allameh Tabtaba’i University, Shahed University, Research Management | ||
مراجع | ||
مجدزاده، سیدرضا؛ احقری، شراره؛ نجات، سحرناز؛ غلامی، ژاله؛ ملکی، کتایون؛ یونسیان؛ مسعود و فتوحی، اکبر. (1388). مداخله برای ارتقای ترجمان دانشپژوهان: اصلاح قوانین ارتقای اعضای هیأت علمی. مجله ایرانی نظریهپردازی در علوم پزشکی، 3(22). معاونت پژوهشی دانشگاه شاهد. (1387). پژوهشنامه دانشگاه شاهد، شماره 3، تهران: دانشگاه شاهد، مرکز چاپ و انتشارات. دادخواه، بهروز؛ محمدی، محمدعلی.؛ پورناصری، شهناز؛ مظفری، ناصر و ادهم، داود (1387). دیدگاههای اعضای هیأت علمی دانشگاههای استان اردبیل در مورد تحقیق و موانع تحقیق در این دانشگاهها، در سال 1382. مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، 8(1)، 37-44. "سایت دانشگاه ایالتی استانفورد". بازیابی شده در تاریخ ۴ آذر ماه ۱۳۹۵ به آدرس: http://shc.stanford.edu/fellowships "سایت دانشگاه ایالتی کالیفرنیا". بازیابی شده در تاریخ ۴ آذر ماه ۱۳۹۵ به آدرس: http://www.csun.edu/financialaid/california-state-university-grants کفاشی، محمد (1387). بررسی عوامل مؤثر بر میزان گرایش اعضای هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی به انجام فعالیتهای علمی – پژوهشی. فصلنامه اندیشههای تازه در علوم تربیتی، 3(4)، 87-111. گلینی مقدم، گلنسا و حیدری نسب، لیلا (۱۳۹۴، تابستان). گرنت در دانشگاه شاهد: از ضوابط تا اجرا. نامه آموزش عالی، دوره جدید، 8(30)، ۸۵-۹۶. Kao, Ch. & Pao, H. (2012, Jan). Predicting Project Approvals: A Case of Grants from the National Science Council of Taiwan. Omega, (40)1: 89. Hennink, M., & Stephenson, R. (2005). Using Research to Inform Health Policy: Barriers and Strategies in Developing Countries, Journal of Health Communication, (10): 163–180. Malik, M.E., Nawab, S., Naeem, B. & Danish, R.Q. (2010, June). Job Satisfaction and Organizational Commitment of University Teachers in Public Sector of Pakistan, International Journal of Business and Management, 5(6), 17-26 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 740 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 506 |