
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,164 |
تعداد مقالات | 10,047 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,783,636 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,038,528 |
تغییرات سایکوفیزیولوژیک مرتبط با اضطراب امتحان در ارزشیابی کیفی توصیفی دانش آموزان ابتدایی | ||
روانشناسی سلامت | ||
مقاله 12، دوره 1، شماره 4، بهمن 1391، صفحه 42-55 اصل مقاله (391.43 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زینب شریف عسکری* 1؛ علی فتحی آشتیانی2؛ احمد علیپور3؛ مجید صفاری نیا4 | ||
1کارشناس ارشد روان شناسی دانشگاه پیام نور | ||
2استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (ع) | ||
3استاد گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور | ||
4دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
چکیده هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی تغییرات سایکوفیزیولوژیک مرتبط با اضطرا امتحان در ارزشیابی کیفی توصیفی دانش آموزان ابتدایی انجام شد. – روش: این مطالعه یک طرح آزمایشی بود که در مورد 91 نفر از دانش آموزان تهران انجام شد. آنها با روش نمونه گیری در دسترس انتخا و به پرسشنامه های اضطرا امتحان کودکان ساراسون، شخصیت کودک و نوجوان آیسنک و عزت نف کوپراسمیت پاسخ دادند. ضربان قلب آنها یک هفته قبل و بعد از امتحان و روز امتحان گرفته شد. 32 نفر در نمونه گیری بزاقی شرکت کردند. داده ها به کمک روش تحلیل واریان مکرر تحلیل گردید. یافته ها: میزان کورتیزول بزاقی و ضربان قلب آزمودنی ها در روز امتحان نسبت به یک هفته قبل و بعد از امتحان به صورت معناداری افزایش یافت. رابطه معکوس و معناداری بین میزان اضطرا امتحان با میزان عزت نف آنها وجود داشت. دانش آموزان درونگرا، پرخاشگر و روان رنجور، اضطرا امتحان بیشتری را تجربه می کنند. نتیجه گیری: علی رغم تغییر نظام ارزشیابی، بهداشت روانی محیط یاددهی یادگیری در معرض – تهدید است و لازم است مسئولین نظام آموزشی، تمهیدات لازم در خصوص پیشگیری و کاهش اضطرا امتحان دانش آموزان به عمل آورند | ||
کلیدواژهها | ||
کلیدواژه : اضطرا امتحان؛ کورتیزول بزاقی؛ ضربان قلب؛ ارزشیابی کیفی توصیفی؛ دانش آموزان - | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Psychophysical Changes Related to Exam Anxiety in Qualitative- Descriptive Evaluation of Elementary School Students Z.Sharif Askari *1, A.Fathi-Ashtiani**, A.Alipour***, M.Saffarinia**** | ||
نویسندگان [English] | ||
zeynabe sharifaskari1؛ ali fathiashtiani2؛ ahmad alipour3؛ majid safarinia4 | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,079 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,787 |