تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,101 |
تعداد مقالات | 9,444 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,022,895 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,937,833 |
سنجش میزان خوانایی نوشته های فارسی بخش «بیشتر بدانیم قرآن پایه دوم، سوم وچهارم ابتدایی» براساس فرمول های «فلش/دیانی» و«گانینگ/دیانی» | ||
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند | ||
مقاله 7، دوره 3، شماره 3، آذر 1395، صفحه 85-92 اصل مقاله (679.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فریبا نظری* 1؛ محمد رضا فرهادپور1؛ عزت سلیمانی2 | ||
1استادیار، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر سنجش میزان خوانایی نوشتههای فارسی بخش "بیشتر بدانیم کتابهای قرآن پایهی دوم، سوم و چهارم ابتدایی" براساس فرمولهای فلش/ دیانی و گانینگ/ دیانی است. پژوهش حاضر از نوع پیمایشی و جامعهی پژوهش شامل 66 عنوان کتاب معرفی شده وزارت آموزش و پرورش و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی میباشد که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج بدست آمده از فرمول فلش/دیانی به میزان صفر درصد با سطح خوانایی پایه دوم، به میزان صفر درصد با سطح خوانایی پایهی سوم و به میزان 12/8 % با سطح خوانایی پایه چهارم همپوشانی دارد و به میزان صد در صد با سطح خوانایی پایه دوم، صد در صد با سطح خوانایی پایه سوم و 88/91 % با سطح خوانایی پایه چهارم مغایرت دارد. همچنین با فرمول گانینگ/دیانی به میزان صفر در صد با سطح خوانایی پایه دوم، صفر در صد با سطح خوانایی پایه سوم و 74/1 % با سطح خوانایی پایه چهارم همپوشانی و به میزان صد در صد با سطح خوانایی پایه دوم، به میزان صد در صد با سطح خوانایی پایهی سوم و به میزان 16/98 % با سطح خوانایی پایه چهارم مغایرت دارد. در نهایت ضریب همبستگی بین دو فرمول 64% و سطح معنیداری آنها 001% بدست آمد. به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که هر دو فرمول در تعیین سطح خوانایی نوشتهها از سازگاری مطلوبی برخوردار است و متناسب با موقعیت، هر یک از آنها به طور جداگانه میتواند مورد استفاده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
سطح خوانایی؛ فرمول گانینگ / دیانی؛ فرمول فلش /دیانی؛ پایه ی ابتدایی؛ نوشته های فارسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Measure the Readability of the Persian text of the ‘Lets know More’ Section of the Quran book for the Grades two, three, and four of Elementary School Based on the Flash-Diani and Galing-Diani Formulas | ||
نویسندگان [English] | ||
Fariba Nazari1؛ Mohammad Reza Farhadpour1؛ Ezat Soleymani2 | ||
1Asisstant Profssor, Knowledge and Information Science, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran | ||
2Master, Knowledge and Information Science, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to measure the readability of the Persian text of the ‘Lets know More’ section of the Quran book for the grades two, three, and four of elementary school based on the Flash-Diani and Galing-Diani formulas. The sample corpus included 66 book sections introduced by the Ministry of Education and the Educational Planning Organization. The corpus comprised 21 sections from the second grade, 19 sections from the third grade, and 26 sections from the fourth grade. In the second grade, there were 3 Quran sections, 1 poem, and 6 VCDs. In the third and fourth grades, there were 8 Quran sections for each. There were 13, 14, and 58 books for the second, third, and fourth grades respectively, making a total of 85 books. Eleven of the books were the same for all the three grades and were studied for all of them. The results obtained via the Flash-Diani formula showed 0-percent readability for the second grade, 0-percent readability for the third grade, and 8. 12-percent readability for the fourth grade. They also revealed100-percent non-readability for the second grade, 100-percent non-readability for the third grade, and91. 88-percent non-readability for the fourth grade. Moreover, based on the Galing-Diani formula, the results manifested 0-percent readability for the second grade, 0-percent readability for the third grade, and 1. 74-percent readability for the fourth grade. They also revealed100-percent non-readability for the second grade, 100-percent non-readability for the third grade, and98. 16-percent non-readability for the fourth grade. The reliability coefficient obtained was o. 64 at the significance level 0. 01. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Readability, Flash-Diani formula, Galing-Diani formula, Elementary grades, Persian texts | ||
مراجع | ||
بیژنی، پروین (1362). بررسی ارتباط بین قدرت خوانایی کتابهای درسی علوم چهارم وپنجم ابتدایی با پیشرفت تحصیلی فراگیران در مناطق مختلف شهرستان نوشهر. دانشگاه تبریز، دانشکده علوم تربیتی، پایاننامه دکتری حرفهای. دیانی، محمدحسین (1366). سه فرمول برای تشخیص سطح خوانایی نوشتههای ویژه نوسوادان، مجله روانشناسی و علوم تربیتی، 3 (4): 59-80. دیانی، محمدحسین (1369). معیاری برای تعیین سطح خوانایی نوشتههای فارسی، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 10، 35-48. دیانی، محمدحسین (1379). سنجش خوانایی نوشتههای فارسی خوانایینویسی برای کودکان، نوسوادان ونوجوانان. دیانی، محمدحسین. (1379). سه فرمول برای تشخیص سطح خوانایی نوشتههای ویژهی نوسوادان بزرگسالان، طرح پژوهشی، تهران: اداره آموزش وپرورش. دیانی، محمدحسین و ناصری، فرشته (1378). بررسی سطح خوانایی کتابهای فارسی منتشر شده برای کودکان و نوجوانان در سالهای 1357-1371 با دو فرمول فلش/دیانی و گانینگ/دیانی، فصلنامه کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی. شعاری نژاد، علی اکبر. (1374). معلم و راهنمایی، پیوند، 11 (196): 16-19. شیخ زاده، مصطفی (1387). تحلیل محتوای سطح خوانایی کتابهای بخوانیم چهارم و پنجم ابتدایی بر اساس شاخص سطح خوانایی گانینگ، مطالعات برنامه درسی، 3 (9): 84-93. طابوسیان، جلیله؛ عسکریان، سودابه. (1374). ارزشیابی کتب ادبیات فارسی دوره راهنمایی تحصیلی از نظر سطح خوانایی متن براساس فرمول فلش. دانشگاه پیام نور، اهواز. فخارینیا، پروین و دیانی، محمدحسین (1381). سطح خوانایی مقالههای فرهنگنامهی کودکان ونوجوانان، کتابداری و اطلاع رسانی، فصلنامه علمی – پژوهشی سازمان کتابخانهها موزهها و مرکز اسناد استان قدس رضوی، 19 (3): 57-72. واعظی، ملک رضوان (1391). بررسی سطح خوانایی کتابهای داستانی تألیفی برگزیدهی شورای کتاب کودک از بدو تأسیس شورا تاکنون با استفاده از دو فرمول فلش/دیانی و گانینگ/دیانی. Jenell, A. Carapella (2012). Readability of the common core standards 11-CCR text exemplars: a text sequence reference guide. Kasule, D. (2010). “Textbook readability and ESL learnersv”. University of Botswana. Mathew Olagoke, A. (2013). A Comparative Study of Textbook Readability and Students. Comprehension Levels in Senior Secondary School Biology. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,441 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 644 |