
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,156 |
تعداد مقالات | 9,939 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,557,159 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,870,123 |
تحلیل تاثیرگذاری محورهای عملکردی- ساختاری تردد بر الگوهای سفر، مطالعه موردی : منطقه یک شهر همدان | ||
فصلنامه علمی پژوهش های بوم شناسی شهری | ||
مقاله 7، دوره 9، شماره 17، خرداد 1397، صفحه 75-90 اصل مقاله (1.43 M) | ||
نوع مقاله: علمی-پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
یاسر حاتمی* 1؛ کیانوش ذاکر حقیقی2؛ هادی رضایی راد3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی شهری، گروه شهرسازی، واحد همدان، دانشگاه آزاد، همدان- ایران | ||
2دانشیار گروه علمی شهرسازی، واحد همدان، دانشگاه آزاد، همدان- ایران. | ||
3استادیار گروه شهرسازی، دانشگاه بوعلی همدان. | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی و سنجش میزان تاثیرگذاری ویژگیهای محیطی و ویژگیهای اقتصادی و اجتماعی محورهای عملکردی بر الگوی سفری شهروندان در منطقه یک شهر همدان اجرا گردید. نوع پژوهش کاربردی و روش آن توصیفی _ تحلیلی است. حجم نمونه برای سه محور عملکردی(شریعتی, میرزاده عشقی, سعیدیه) در منطقه یک شهر همدان با استفاده از فرمول کوکران، به ترتیب برابر با ( 225و 290و 265 )تعیین گردید. روش نمونه گیری تصادفی ساده بوده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS استفاده گردید نتایج پژوهش نشان داد که جدا از خصوصیات و ویژگیهای محیطی محورها و کریدورهای عملکردی در ساختار فضایی شهر، عواملی پنهانی چون ویژگیهای اجتماعی- اقتصادی محورهای عملکردی در شکلگیری الگوهای جابجایی نقش تعیین کنندهای دارند. طبق یافتههای تحقیق تاثیرگذاری ویژگیهای محیطی بر الگوی سفری شهروندان در این محورها بیش از تاثیرگذاری ویژگیهای اقتصادی و اجتماعی است. در نتیجه با توجه به این عملکرد و الگوی سفری مرتبط ( حمل و نقل عمومی) و نیز ویژگیهای محیطی تاثیرگذار ( مسافت سفر _ طول سفر) میتوان به ارائه یک سیستم حمل و نقل عمومی در این محورها و گسترش آن در سایر محورها پرداخت. | ||
کلیدواژهها | ||
محور های عملکردی - ساختاری؛ الگوی سفری؛ همدان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the effect of functional-structural axes on travel patterns, Case study: Hamedan city district | ||
نویسندگان [English] | ||
yaser Hatami1؛ Kianoosh Zaker Haghighi2؛ Hadi Rezaeirad3 | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to evaluate and measure the impact of environmental characteristics and socio-economic characteristics of the functional axis on the citizens' travel pattern in Hamedan city. The type of research is applied and its method is descriptive-analytical. Sample size for three functional axes (Shariati, Mirzadeh Eshghi, Sa'idieh) was determined in Hamedan region using Cochran formula (225, 290 and 265) respectively. Simple random sampling method was used. SPSS software was used to analyze the data. The results of this study showed that, apart from the characteristics and environmental characteristics of the axes and functional corridors in the spatial structure of the city, hidden factors such as socio-economic features of functional axes play a decisive role in the formation of the patterns of displacement. According to research findings, the effect of environmental characteristics on the citizens' journey pattern in these axes is more than the impact of economic and social characteristics. As a result, due to this function and related travel pattern (public transportation) as well as the influential environmental characteristics (travel distance-travel length), it is possible to provide a public transportation system in these axes and extend it to other axes. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Functional-structural axes, travel pattern, Hamedan | ||
مراجع | ||
1. ابوالحسنی، محمد (1380)، تأثیر قابل دسترسی و محدودیت آن بر ساختار فضایی و فیزیکی شهری، مدیریت شهری، شماره 14: 93-86.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,126 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 588 |