تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,101 |
تعداد مقالات | 9,444 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,026,777 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,940,028 |
بررسی نقش عوامل فرهنگی، دینی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در مطالعه غیردرسی دانش آموزان و دانشجویان دانشگاههای شهر مشهد | ||
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 3 - شماره پیاپی 15، مهر 1396، صفحه 33-40 اصل مقاله (590.44 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
نسیم نوبهار* 1؛ هادی شریف مقدم2 | ||
1دانشجو دکتری، علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه پیام نور، مشهد، ایران | ||
2دانشیار، کتابداری و اطلاع رسانی، دانشگاه پیام نور، مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
هدف:هدفاز انجاماین پژوهش بررسی تاثیر عوامل فرهنگی، دینی، اجتماعی،اقتصادیو سیاسی در مطالعه غیر درسی دانش آموزان و دانشجویان است. روشتحقیق:پژوهشحاضرتوصیفیازنوع پسرویدادی بود. جامعه آماری پژوهششاملدانش آموزان دبیرستانی سه منطقهو دانشجویان دانشگاههای(پیام نور و فردوسی)شهر مشهد بودکه با استفاده از جدول مورگانتعدادنمونه انتخابوبصورتدردسترس و پرسشنامه (پایایی آن با نرم افزار SPSS اندازه گیری شد و مقدار آلفای کرونباخ پرسشنامه دانشجویان5 8/0و پرسشنامه دانش آموزان 89 % بدست آمد) بین شرکتکنندگانتوزیع شد.در تحلیل داده ها از دو سطح آمار توصیفی( شاخص های مرکزی و پراکندگی)و استنباطی(آزمون رگرسیون چند متغیره) با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 19 بهره گرفته شد. یافته ها:یافته های بدست آمده حاکی از موافقت 33 و 27 درصدی جامعه پژوهش در مورد تاثیر بالای به ترتیب اینترنت و عدم وجود کتابهای مناسب،برعدم گرایش جوانان به مطالعات غیر درسی می باشد، از سوی دیگرآمارها از وجود رابطه معنادار بین تبلیغات تلویزیونی و گرایش به مطالعات غیر درسی را نشان می دهد. نتایج نیز نشان دهنده تاثیرعوامل فرهنگی، دینی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در مطالعه غیر درسی دانش آموزان و دانشجویان دانشگاههای شهر مشهد میباشد،همچنین نتایج نشان داد ضریب همبستگی چندگانه(R)در این تحلیل برابر 79/0و ضریب تعیین (R²) برابر 62/0 است که نشان می دهد متغیر های اجتماعی و فرهنگی62 درصد از تغییرات متغیر مطالعات غیردرسیرادر بین دانشجویان افزایش و تبیین می کنند. بحث و نتیجه گیری:افزایشارتباط بین صدا و سیما و کتابخانه ها، کاهش ممیزیکتابو قیمت پایانی آن،و همپایی با تکنولوژی از جمله راهکارهای رائه شده در این پژوهش می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مطالعه؛ دانشجویان؛ دانش آموزان؛ مشهد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Studying the effects of cultural, religious, social, economic, political and non-academic study of university students in Mashhad | ||
نویسندگان [English] | ||
Nasim Nobahar1؛ Hadi Sharif Moghadam2 | ||
1Ph.D Student, Knowledge and Information Science, Payame Noor University of Mashhad, Iran | ||
2Associate Profsor, Knowledge and Information Science, Payame Noor University of Mashhad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: The aim of this study is to investigate the influence of cultural, religious, social, economic, political and non-school pupils and students studies. Methodology: The present study was a descriptive post-event type. The statistical population of the study included high school students in three areas of university students (Payame Noor and Ferdowsi) in Mashhad. The questionnaire is the instrument used in this study. Its reliability was measured using SPSS 19 software and the Cronbach's alpha students and student questionnaires were 89%. In analyzing the data, descriptive and inferential statistics were used. on the description of the mean, standard deviation and inferential multivariate regression model was used for the hypothesis. Findings: The results showed that by 33 and 27 percent respectively of research on the impact of the Internet and the lack of appropriate books, the lack of tendency to be non-academic studies, from the Statistics of a significant relationship between television advertising and non-academic studies tend to show. Results: cultural, religious, social, economic, political factors are effective on the non-academic study of university students and pupils of Mashhad. The results showed that the multiple correlation coefficient (R) in the analysis is 0/79 and the coefficient of determination (R²) 0/62 times the changing social and cultural shows 62 percent of the variance of non-academic studies increased among students explain. Conclusions: Increasing communication between the broadcasting and libraries, reducing audit of the books and the final price of it, and keep pace with technology, are such solutions that presented in this [h1] study. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Study, students, Pupils, Mashhad | ||
مراجع | ||
احمدیده قطبالدینی، محمد و احدی، حسن (1391). تأثیر عوامل انگیزشی- اجتماعی خواندن در خانه و مدرسه بر نگرش خواندن دانشآموزان پایه چهارم و پنجم ابتدایی. پژوهش در برنامهریزی درسی، 35 (8)، 74-85.افکانه، صغری و شکوری شالدهی، عباس (1389). بررسی راههای ترغیب دانشجویان به مطالعه کتابهای غیردرسی. فصلنامه روانشناسی تربیتی، 1(2)، 72-82.پاشاشریفی، حسن و اکبری، ابوالقاسم (1387). نیازهای مطالعاتی دانشآموزان دورة متوسطه کشور دربارة کتابهای غیردرسی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، 28 (7)، 111-129.ترکیان تبار، منصور (1384). بررسی میزان گرایش به مطالعه غیردرسی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد دو رود. پژوهشهای تربیتی، 4، 1-28.رضوی، سید عباس؛ جعفریزاده، مجید و نوروزی، داریوش (1385). رابطة بین میزان تماشای تلویزیون و بهرهگیری از منابع اطلاعاتی غیردرسی. نوآوریهای مدیریت آموزشی، 2، 29-44.عصاره، فریده و گلچوبی، تقی (1385). شناسایی و معرفی عوامل ترغیبکننده و بازدارنده مطالعه آزاد دانشآموزان دورة متوسطة استان مازندران. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، 13(3)، ۱۰۳-۱۲۶.مرادمند، علی (1389). بررسی تطبیقی عوامل مشوق و بازدارنده مطالعه غیردرسی از دیدگاه دانشجویان دختر و پسر دوره کارشناسی در دانشگاه تربیتمعلم آذربایجان. تحقیقات اطلاعرسانی و کتابخانههای عمومی، ۱۶(2)، 95-114.مرتضوی، ناهید (1381). اهمیت و نقش کتابخانههای آموزش گاهی در آموزش. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، 50، 113-120.مسعودی، میترا و رداد، ایرج (1392). بررسی وضعیت عادات مطالعۀ آزاد دانشآموزان دورۀ متوسطۀ شهر مشهد و عوامل مؤثر بر آن. کتابخانههای عمومی، 19(3)، 387-407.نظری، اشرف و عصاره، فریده (1389). دیدگاههای دانشآموزان دبیرستانی شهرکرد در مورد عوامل ترغیبکننده و بازدارنده مطالعه آزاد. مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، (87)، 56-73.Avoiding Dykeman, M. (2007). The impact of the Internet on reading habits. national seminar Role of School Libraries in Quality Education organised by Division of Library. Documentation and Information (DLDI). New Delhi, 216. Hughes – Hassell, S. & Lutz, C. (2006). What do you want to tell us about reading? A survey of the habits and attitudes of urban middle school student’s toward Leisure Reading. Young Adult Library Services, 40. Moje, E.B., Overby, M.,Tysvaer,N. & Morris, K. (2008). The complex world of adolescent literacy: Myths, motivations, and mysteries. Harvard Educational Review, 78(1), 144. Shen, Li-Bi. (2006). Computer Technology and College Students’ Reading Habits. Chia-Nan Annual Bulletin. 32, 559-572. Smith, N. L. (2009). A study of middle grades students' reading interests, habits, and achievement (Doctoral dissertation, The University of North Carolina at Chapel Hill).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 594 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 389 |