تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,131 |
تعداد مقالات | 9,681 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,633,180 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,306,741 |
تمایز مبنایی حکمت صدرایی و حکمت سینوی در مسئله حرکت جوهری | ||
دوفصلنامه علمی حکمت صدرایی | ||
مقاله 7، دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 17، آذر 1399، صفحه 91-103 اصل مقاله (1.2 M) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/pms.2020.5003 | ||
نویسندگان | ||
فیض الله عابدینی* 1؛ عباس جوارشکیان* 2؛ سید مرتضی حسینی شاهرودی3 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
2دانشیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران (نویسنده مسئول) | ||
3استاد گروه فلسفه و حکمت اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. | ||
چکیده | ||
از آنجا که یکی از بارزترین تمایزات اندیشه فلسفی سینوی و صدرایی، در محور بسیار مهم حرکت و بویژه حرکت جوهری است و میان رأی ابنسینا و صدرا در این بحث، تقابل کاملی وجود دارد، مقاله حاضر تلاش نموده است به این پرسش پاسخ دهد که ریشهها و مبانی نظری این اختلاف رأی چیست و کدام موضع و اصل فلسفی به چنین تقابلی دامن زده است؟ در قسمت نخست مقاله با مقایسه تحلیلی که از مسئله حرکت در اندیشه این دو فیلسوف نامآور انجام میشود، به اختلاف صدرا و ابنسینا در سه موضع اساسی پی میبریم: 1ـ تلقی وجودی صدرا از حرکت در مقابل نگرش ماهوی و مقولی ابنسینا؛ 2ـ توسعه قلمرو حرکت از جسم و جسمانیات به امور نفسانی و بهویژه نفس انسانی؛ 3ـ تغییر جایگاه بحث حرکت از طبیعیات فلسفه به مباحث امور عامه. با تحلیل و بررسی نکات یاد شده؛ بهویژه با تأمل در اشکالات ابنسینا بر حرکت جوهری، نتیجه نهایی حاصل از این پژوهش این است که اختلاف ایندو فیلسوف در مسئله حرکت جوهری، ریشه در مهمترین موضعگیری فلسفی ایشان دارد که همان اصالت وجود یا اصالت ماهیت است. بر این اساس، علیرغم انکارها و تشکیکهایی که از جانب برخی متفکرین در اصالت ماهوی بودن اندیشه ابنسینا مطرح شده، بر پایه این تحلیل فلسفی بهروشنی میتوان تلقی اصالت ماهوی او را، دستکم در بحث حرکت، نشان داد و به این تشکیکها پایان بخشید. | ||
کلیدواژهها | ||
اصالت وجود؛ اصالت ماهیت؛ حرکت جوهری؛ حکمت صدرایی؛ حکمت سینوی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Fundamental Differences in the Philosophy of Sadra and Avicennan Philosophy about Substantial Motion | ||
نویسندگان [English] | ||
Feizollah Abedini1؛ Abbas Javareshkian2؛ Seyed Morteza Hosseini Shahrudi3 | ||
1Ph.D. Student of Islamic Philosophy, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran. | ||
2Associate Professor, Department of Islamic Philosophy, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran (Corresponding Author) | ||
3Professor, Department of Islamic Philosophy, Ferdowsi University of Mashhad, Mashhad, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Since one of the explicit differences between Avicenna and Mulla Sadra’s philosophical thought based on the important issue of ‘Motion’ specially ‘Substantial Motion’, and there’s complete difference in the debate, the author has tried to response the questions about the origins and theoretical basis of this difference and to find out which position and principle have been involved in this contrast. First part of the essay studies the difference between Avicenna and Mulla Sadra‘s essential position through analytical comparison of ‘Motion Premise’ in the thought of these two well-known philosophers. 1- Sadra’s perception of motion against Avicenna’s quiddity and category centered attitude. 2- Expanding of ‘Motion’ discussion from concretes to abstracts especially human soul. 3- Change in the position of’ Motion’ from the section of natural issues to the section of common affairs. By analytical studying of the mentioned points specially with meditating in Avicenna’s objections on ‘Substantial Motion’, we conclude that the difference of these two well-known philosophers in the premise of ‘Substantial Motion’ originates from the most important philosophical position that is called ‘Principal of Existence’ or ‘Priority of quiddity. On this basis of these facts and despite of all denials and doubts of some other thinkers in Avicennas’s ‘Principle of priority of quiddity’ thought, based on this philosophical analysis , it can be explicitly seen the consideration of ‘priority of quiddity, which at least can end the doubts about ‘ Motion Premise’. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Priority of Existence, Priority of Quiddity, Substantial Motion, Philosophy of Sadra, Avicennan Philosophy | ||
مراجع | ||
ابراهیمی دینانی، غلامحسین (1372). قواعد کلی فلسفی در فلسفه اسلامی. ج3. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی. ابنسینا، حسین بن عبدالله (1375). الاشارات و التنبیهات. بههمراه شرح خواجه نصیرالدین طوسی. قم: نشر البلاغه. ——. (1404ق الف). التعلیقات. قم: کتابخانه آیتالله مرعشی نجفی. ——. (1404ق ب). الشفاء، الالهیات. قم: کتابخانه آیتالله مرعشی نجفی. ——. (1405ق). الشفاء، الطبیعیات. قم: کتابخانه آیتالله مرعشی نجفی. ——. (1371). المباحثات. تحقیق محسن بیدارفر. قم: بیدار. ——. (1364). النجاة، الطبیعی. تصحیح محمدتقی دانشپژوه. تهران: دانشگاه تهران. ارسطو. (1363). طبیعیات. ترجمه مهدی فرشاد. تهران: امیرکبیر. عبودیت، عبدالرسول (1387). فلسفه مقدماتی. قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره). مطهری، مرتضی (1369). حرکت و زمان در فلسفه اسلامی. ج1. تهران: حکمت. ملاصدرا، محمد بن ابراهیم (1361). مفاتیح الغیب. ——. (1364). الشواهد الربوبیة. بههمراه حاشیه حکیم سبزواری. تعلیق و تصحیح و مقدمه جلالالدین آشتیانی. مشهد: دانشگاه مشهد. ——. (1410ق). الحکمة المتعالیة فی الأسفار الأربعۀ. ج2ـ9. بیروت: داراحیاء التراث العربی. ——. (1981م). الحکمة المتعالیة فی الاسفار الأربعۀ. ج1. بیروت: دار احیاء التراث العربی. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 569 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 327 |