
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,155 |
تعداد مقالات | 9,933 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,528,255 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,851,515 |
نگاهی به کارکردهای تکرار در شعر سهراب سپهری | ||
فصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی | ||
مقاله 8، دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 22، خرداد 1397، صفحه 78-90 اصل مقاله (332.61 K) | ||
نوع مقاله: تحقیقات بنیادی یا نظری | ||
نویسنده | ||
مسعود روحانی* | ||
دانشیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران | ||
چکیده | ||
«تکرار» به عنوان یکی از آرایههای بدیعی نقش بسزایی در شعر بر عهده دارد و در صورت کاربرد مناسب، میتواند بر جنبهی زیباییشناسیک و هنری یک اثر تاثیرگذار باشد. تکرار در شعر معاصر نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته و به نوعی، نقش همان قافیه و ردیف در شعر کلاسیک را ایفا مینماید. تکرار در ارکان مختلف (واک، هجا، واژه و جمله یا عبارت) در شعر معاصر حضور دارد و شاعران معاصر، استفادههای گوناگونی از آن بردهاند؛ چه در جهت توسعه معانی و حسن تاثیر و چه در باب سود جستن از نغمه و آهنگ کلام. یکی از شاعرانی که تکرار در شعر او کارکردهای فراوانی داشته، سهراب سپهری است. این مقاله بر آن است تا ضمن ذکر موارد مختلف تکرار در شعر سپهری، به کارکردهای مختلف آن در شعر او بپردازد. نتایج به دست آمده نشان میدهد که مهمترین کارکردهای تکرار در شعر سپهری را می-توان چنین برشمرد: ایجاد اتحاد شاعر و خواننده، تفسیر مضمون، تقویت موسیقی درونی، ایجاد خلاقیت و باروری معنا، ایجاد مفاهیم و ترکیبات جدید، جلوگیری از سستی شعر، بیان معانی ثانوی از طریق تکرار، برجستهسازی مضمون، ایجاد کانون شعری، ایجاد وحدت در بیان شاعرانه، القای معنای خاص از طریق تکرار واجها، انتقال حس درونی، ایجاد مدخل های متعدد در شعر، حفظ شکل ذهنی شعر. | ||
کلیدواژهها | ||
شعر معاصر؛ سهراب سپهری؛ تکرار؛ انواع تکرار؛ کارکردهای تکرار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Look at the functions of repetition in the poetry of sohrab sepehri | ||
نویسندگان [English] | ||
masoud ruhani | ||
Associate Professor of Persian Literature in Mazandaran University | ||
چکیده [English] | ||
Repeat as one of the innovative array significant role in the poem is responsible and if used property, repetition can trace on the aspects of aesthetics and poetical works repeated in modern poetry were highly regarded and somhow, plays the role of rime and row in classic poetry . Repeats at different levels (voice, syllables, words and sentences or phrases) is present in modern poetry and contemporary poets use it have been different, how to develop good meaning and effects and what about taking advantage of the melody and words of song. One poets repeated in his poetry had many functions, is sohrab sepehri. Considerning the importance of repeatition in poetry sepehri target article is that in addition to mentioning several cases of repeated, to pay functions in his poetry. The results show that the most important functions of repeatition in the sepehri poem are: create unity between poet and reader, detailed content, reinforcement inner music, create a sense of creativity and feritility, create new concepts and components, prevent farailty poetry, secondary meanings expressed through repeated, highlighting themes, create a poem association, create unity of poetic expression, induction of specific meaning through repeated vajha, transfer inner sense, create multiple entries in poetry and maintaining mental shape poetry Key words: contemporary poem, sohrab sepehri, repetition, type of repetition, functions of repetition. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
contemporary poem, Sohrab Sepehri, repetition, type of repetition, functions of repetition | ||
مراجع | ||
احمدی، بابک (1380). ساختار و تاویل متن. تهران: مرکز. امینپور، قیصر(1384). سنت و نوآوری در شعر معاصر. تهران: علمی و فرهنگی. ایگلتون، تری (1368). نظریه ادبی. ترجمه عباس مخبر. تهران: مرکز. بنیامین، والتر (1366). نشانههایی به رهایی. ترجمه بابک احمدی. تهران: تندر. پورنامداریان، تقی (1381). سفر در مه(تاملی در شعر احمد شاملو). تهران: نگاه. پین، مایکل (1380). لکان، دریدا، کریستوا. ترجمه پیام یزدانجو. تهران: مرکز. حسنپور آلاشتی، حسین و دلاور، پروانه (1387). «عناصر سبک ساز در موسیقی شعر فروغ فرخزاد». مجله زبان و ادبیات فارسی دانشگاه سیستان و بلوچستان. سال ششم. بهار و تابستان87. حسنی، حمید (1371). موسیقی شعر نیما. تهران: کتاب زمان. حقوقی، محمد (1384). شعر زمان ما 4 (فروغ فرخزاد). تهران: نگاه. خسرویشکیب، صحرایی، قاسم(1388)؛ «اشتراکات ساختاری در شعر نیما و چند شاعر معاصر» فصلنامهی پژوهش زبان و ادبیات فارسی، شماره سیزدهم. سپهری، سهراب (1385). هشت کتاب. تهران: طهوری. سعدی، مصلح بن عبدالله (1368). گلستان. به تصحیح غلامحسین یوسفی. تهران: خوارزمی. سلدن، رامان و پیتر ویدوسون(1380). راهنمای نظریۀ ادبی معاصر. ترجمه عباس مخبر. تهران: طرح نو. شفیعی کدکنی، محمدرضا (1366). صور خیال در شعر فارسی. تهران: آگاه ــــــــــــــــــــــــ(1383). ادوار شعر فارسی . تهران: سخن. ـــــــــــــــــــــــــ(1385). موسیقی شعر. تهران: آگاه. شمیسا، سیروس (1376). نگاهی به فروغ فرخزاد. تهران: مروارید. ــــــــــــــــ (1382). نگاهی به سهراب سپهری. تهران: صدای معاصر. طالبیان، یحیی و اسلامیت، مهدیه (1384). «ارزش چند جانبه ردیف در شعر حافظ». فصلنامه پژوهشهای ادبی. شماره 8 . طوسی، نصیرالدین (1373). اخلاق ناصری، به تصحیح و توضیح مجتبی مینوی و علیرضا حیدری. تهران: خوارزمی. علیپور، مصطفی (1378). ساختار زبان شعر امروز. تهران: فردوس. عمرانپور، محمدرضا (1386). «کارکرد هنری قید و گروههای قیدی در اشعار شاملو» فصلنامه پژوهشهای ادبی. سال پنجم. شماره 18. ـــــــــــــــــــــ (1388). «جنبههای زیباشناختی هماهنگی در شعر معاصر» نشریه دانشکده ادبیاتو علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان. دوره جدید، شماره 25. (پیاپی 22). فرای، نورتروپ (1372). تخیل آشفته. ترجمه سعید ارباب شیرانی، تهران: نشر دانشگاهی متحدین، ژاله (1354). «تکرار، ارزش صوتی و بلاغی آن»، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد، سال 11. شماره 3. نیکوبخت، ناصر و بیرانوندی، محمد (1383)؛ «معناشناسی و هویت ساختار در شعر نیما یوشیج». فصلنامه پژوهشهای ادبی. شماره 5. وحیدیان کامیار، تقی (1372). «تکرار در زبان خبر و تکرار در زبان عاطفی». مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد. سال بیست و ششم. شماره سوم و چهارم. یوشیج، نیما (1351). ارزش احساسات و پنج مقاله در شعر و نمایش. تهران: گوتنبرگ. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,259 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 828 |