تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,101 |
تعداد مقالات | 9,444 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,027,790 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,940,356 |
بررسی تأسیهای بابافغانی از شگردهای تصویرساز شعر حافظ | ||
فصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی | ||
مقاله 1، دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 22، خرداد 1397، صفحه 9-22 اصل مقاله (486.08 K) | ||
نوع مقاله: پژوهش کاربردی | ||
نویسندگان | ||
محمد جهلت2؛ | ||
1استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران | ||
2دانش آموخته ی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مازندران | ||
چکیده | ||
بابافغانی به علت تأثیرپذیری فراوان از حافظ به «حافظکوچک» مشهور میباشد. این تأثیرپذیری از جهات مختلف قابل پژوهش و تحقیق است. یکی از وجوه پژوهش، بررسی دقیق چگونگی و میزان تبعیت بابافغانی از حافظ در بحث تصویر است. تصویر به مجموعهی تصرفات بیانی و مجازی اطلاق میشود که گوینده با کلمات تصویر میکند و نقشی را در ذهن خواننده یا شنونده به وجود میآورد. دو دانش بیان و بدیع، بایسته-ترین نقش را در بررسی تصویرهای شعری دارند. به عبارت دیگر، لازمهی بررسی تصویرهای شعری یک شاعر عناصر بیانی و بدیعیاند. این پژوهش که به روش توصیفی ـ تحلیل و با استفاده از ابزار کتابخانهای نوشته شدهاست، میکوشد تا به بررسی شگردهای تصویرساز مشترک (تشبیه و استعارههای مصرّحه و مکنیه) دو شاعر و میزان تأثیرپذیری بابافغانی از حافظ در مبحث تصویر بپردازد. نتایج این مطالعه نشان میدهد که بسیاری از تصویرها و شگردهای ادبی که توسّط حافظ برای خلق تصویر بهکار گرفته شدهاند، در ساختمان تصویرهای بابافغانی مشاهده میشود و بابافغانی برای ساخت تصویرهایش به آنها نظر داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
حافظ؛ بابافغانی؛ تصویر؛ بیان؛ تشبیه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Investigation of Beneficiaries of Hafez Poetry Illustrator | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad johlat2؛ | ||
1Assistant Professor of Persian Language and Literature at Marzandaran University, Babolsar, Iran | ||
2Persian Language and Literature Department of Mazandaran University | ||
چکیده [English] | ||
Due to the great influence of Hafez on "Hafez-Kuchak", Bafghani is well-known. This impact can be investigated in various ways. One of the aspects of the research is the careful examination of the way and the level of compliance with Hafez in the discussion of the image. The image refers to the collection of expressive and virtual acquisitions that the speaker depicts with words and creates a role in the mind of the reader or the listener. Two expressive and exquisite knowledge have the most important role in the study of poetic images. In other words, it is necessary to examine the poetic images of a poet of expressive and exquisite elements. This research, which is descriptively analyzed using a library tool, seeks to study the common illustrator's practices (similarities and metaphors between the poets and Mekniyeh) of the two poets and the extent to which they are influenced by Hafez in the subject Picture. The results of this study show that many of the literary images and techniques used by Hafez to create the image have been seen in the building of Bafghani's images, and they have been looking at them with an image to build their images. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Hafez, Bafghani, image, Expression, Similarity | ||
مراجع | ||
منابع الف: کتابها ۱. ابنعربی، محمّد بن علی. (۱۳۸۵). فصوصالحکم. ترجمه و توضیح و تحلیل: محمّدعلیموحّد و صمد موحد. تهران: کارنامه. ۲. آنهماری، شیمل. (۱۳۶۷). شکوه شمس. ترجمه: حسنلاهوتی. تهران: انتشاراتعلمیوفرهنگی. ۳. بابافغانیشیرازی. (۱۳۶۲). دیوان. تصحیح احمد سهیلیخوانساری. تهران: اقبال. ۴. پورنامداریان، تقی. (۱۳۸۲). گمشدهی لبدریا. تهران: سخن. ۵. چیتیک، ویلیامسی. (۱۳۸۳). طریق صوفیانهی عشق. مترجم: مهدی سررشتهداری. تهران: مهراندیش. ۶. حافظ شیرازی. (۱۳۶۳). دیوان. تصحیح: اکبر بهروز و رشید عیوضی. تهران: امیرکبیر. ۷. خرمشاهی، بهاءالدین. (۱۳۶۶). حافظنامه. تهران: علمیوفرهنگی و انتشاراتسروش. ۸.دشتی، علی. (۱۳۵۲). کاخابداع: اندیشههای گوناگونحافظ. تهران: بنیاد فرهنگ ایران. ۹. رحیمی، مصطفی. (۱۳۷۱). حافظاندیشه: نظریبهاندیشهیحافظ. تهران: نور. ۱۰. زرینکوب، عبدالحسین. (۱۳۵۳). ارزشمیراثصوفیه. تهران: امیرکبیر. چاپسوم. ۱۱. زمانی، کریم. (۱۳۸۲). میناگرعشق: شرحموضوعیمثنویمعنوی. تهران: نشر نی. ۱۲. ستاری، جلال. (۱۳۷۴). عشقصوفیانه. تهران: نشر مرکز. ۱۳. غزالی، محمد. (۱۳۶۸). کیمیایسعادت. جلددوم. بهکوشش: حسینخدیوجم. تهران: علمی و فرهنگی. ۱۴. فروزانفر، بدیعالزمان. (۱۳۸۰). احادیثوقصصمثنوی. تهران: امیرکبیر. ۱۵. قشیری، ابوالقاسم. (۱۳۴۵). رسالهیقشیریه. تصحیح: بدیعالزمان فروزانفر. تهران: انتشاراتبنگاهترجمهو نشرکتاب. ۱۶. کیانوشراد، مهری. (۱۳۸۶). حافظ هاتفمیخانهیعشق. تهران: نشرمرتضی. ۱۷. کیایینژاد، زینالدین. (۱۳۶۶). سیرعرفاندراسلام. تهران: انتشارات اشراقی. ۱۸. لاهیجیگیلانی، محمد. (۱۳۷۷). شرحگلشنراز (مفاتیحالاعجاز). ویرایش: علیقلیمحمودیبختیاری. تهران: علم. ۱۹. لوئیس، فرانکلین. (۱۳۸۴). مولانا دیروز تا امروز شرقتاغرب. ترجمه: حسنلاهوتی. تهران: نارمک. ۲۰. مدی، ارژنگ. (۱۳۷۱). عشقدرادبفارسی. تهران: موسسهمطالعاتوتحقیقاتفرهنگی. ۲۱. مرتضوی، منوچهر. (۱۳۸۳). مکتبحافظ: مقدمهبرحافظشناسی. تبریز: ستوده. ویرایشچهارم. ۲۲. مستملیبخاری، ابراهیم. (۱۳۶۶). شرحالتعرفلمذهبالتصوف. مقدمهوتصحیح: محمدروشن. تهران: اساطیر. ۲۳. میبدی، رشیدالدینابوالفضل. (۱۳۷۵). نواخوانبزمصاحبدلان: گزیدهکشفالاسراروعدهالابرار. گزینشو گزارش: رضا انزابینژاد. تهران: جامی. ۲۴. نجمرازی، عبداللهبنمحمد. (۱۳۷۳). مرصادالعبادمنالمبداءالیالمعاد. انتخابومقدمه: محمدامین ریاحی. تهران: علمی. ۲۵. هجویری، علیبنعثمان (۱۳۷۶). درویشگنجبخش: گزیدهیکشفالمحجوب. انتخابوتوضیح: محمود عابدی. تهران: سخن. ۲۶. یثربی، یحیی. (۱۳۸۵). آبطربناک: تحلیلموضوعیدیوانحافظ. تهران: علم. ب: مجله ۱.دهمرده، حیدرعلی. (۱۳۹۲)؛ غزل زاییدهی عشق و عشق زاییدهی جمال، پژوهشنامهی ادبغنایی دانشگاه سیستانوبلوچستان. سال یازدهم، شماره ۲۰، بهار و تابستان، صص ۱۰۲-۸۳. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 572 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 319 |