تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,137 |
تعداد مقالات | 9,754 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,836,040 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,455,709 |
بررسی روایت و تصویرگری در گرشاسبنامه | ||
فصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی | ||
مقاله 5، دوره 1، شماره 3، شهریور 1392، صفحه 59-75 اصل مقاله (939.91 K) | ||
نوع مقاله: تحقیقات بنیادی یا نظری | ||
نویسنده | ||
مرتضی جعفری* | ||
هیات علمی | ||
چکیده | ||
چکیده : در این مقاله سعی شده است علاوه بر ، بررسی شاهنامه و گرشاسبنامه از نظر زیبایی شناسی و ساختار های زبانی و فکری ، آنها را با روشی تحلیلی از حیث کیفیت روایت و تصویرگری بسنجیم .روایت ها و تصویرگری های اسدی در گرشاسبنامه ، موجز ، زیاد ومکرر است اما به مانند تصویر های فردوسی ، هدفمند و مرتبط نیست. شیوه اسدی در روایت استفاده از مناظره و تمثیل است . برخلاف شاهنامه که داستان ها بیشتر از زبان قهرمانان نقل می گردد ، داستان های اسدی از زبان راوی بیان می شود. تکرار در گرشاسبنامه کم است اما مضمون ها غالباً تکراری است . اسدی در روایت ماجراهای بزمی و غنایی موفق تر از توصیف صحنه های رزمی عمل می کند و حتی توصیفات رزمی او نیز رنگی از مضامین و مفاهیم غنایی دارد . بر خلاف توصیفات تک بعدی اسدی توصیفات فردوسی چند بعدی و مینییاتوری است . حماسه گرشاسبنامه را باید حماسه ای شخصی و با محوریت فرد ، به شمار آورد اما حماسه شاهنامه ، حماسه ای ملی و با محوریت ایران است . بر خلاف گرشاسب که به ضحاک خدمت می کند ، رستم هرگز در خدمت دشمنان ایران نبوده است . اسدی یکی از استادان بزرگ حماسه سرایی است و کتاب او یکی از ارزشمند ترین آثار حماسی ایران به شمار می آید ، اما گرشاسبنامه از نظر ارزش های ادبی و قدرت روایتگری و خلق تصاویر هنری با شاهنامه ، برابری نمی کند . | ||
کلیدواژهها | ||
شاهنامه؛ گرشاسبنامه؛ فردوسی؛ اسدی؛ حماسه سرایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Comparing Narration and Imagination in ferdowsi's shahnameh and asadi's garshasbnameh | ||
نویسندگان [English] | ||
MORTEZA JAFARI | ||
چکیده [English] | ||
Abstract In this paper an attempt has been well - studied and Garshaspnameh epic in terms of aesthetics and structure of language and thought in terms of an analytical method to assess the quality of narrative and illustration . Narrative written and illustrated by the Garshaspnameh , concise , high Vmkrr but the image is as Ferdowsi , is targeted and relevant . The narrative is written in the style of argumentation and analogy . Unlike the epic tales of heroic language is quoted , the narrator of the story is written in the language . Repeat Garshaspnameh little but often repetitive themes . Adventures in SD lyrical narrative and lyrical descriptions of the most successful acts of combat and combat his descriptions are vivid lyrical themes and concepts . Unlike the one-dimensional description of Ferdowsi written description is multi-dimensional and Mynyyatvry . Garshaspnameh epic to epic self -centered person , can be considered as the epic Shahnameh , the national epic of Iran and centered . Unlike Garshasb Zhak which serves Rustam Iran's enemies have never been served . SD is one of the great masters of epic storytelling and his book is one of the most valuable works of Iranian epic , but Garshaspnameh literary value and the power of narrative and the art of creating images with an epic , not equality . | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Shahnameh, garshasbnameh, Ferdowsi, asadi, epic Poetry | ||
مراجع | ||
براتی، محمود؛ محمودی، علیمحمد. (زمستان 1390). «نگاه تعلیمی اسدی طوسی در کتاب حماسی گرشاسبنامه و برخی از اندیشههای مذهبی و اندرزهای وی». پژوهشنامه ادبیات تعلیمی، شماره دوازدهم، صص 56 – 26. براتی، محمود؛ محمودی، علیمحمد. (پاییز و زمستان 1389). «فرجام اندیشی در گرشاسبنامه اسدی طوسی». مجله پژوهش دینی، شماره 21، صص 195 – 166. فردوسی، ابوالقاسم. (1376). شاهنامه (براساس چاپ مسکو) به کوشش سعید حمیدیان. چاپ چهارم. تهران: نشر قطره. خالقی مطلق، جلال. (1356). «گردشی در گرشاسبنامه». ایران نامه، سال دهم، شماره 10، صص 450 – 388. شفیعیکدکنی، محمدرضا. (1390). صور خیال در شعر فارسی. چاپ چهاردهم. تهران: انتشارات آگه. شمیسا، سیروس. (1374). بیان. چاپ پنجم. تهران: انتشارات فردوس. ـــــــ (1375). فرهنگ تلمیحات. تهران: انتشارات فردوس. ــــــــــ (1374). نگاهی تازه به بدیع. چاپ هفتم. تهران: انتشارات فردوس و انتشارات دیدگاه،. صفا، ذبیح الله. (1374). حماسهسرایی در ایران از قدیمیترین عهد تاریخی تا قرن چهردهم هجری. تهران:انتشارات فردوس. چاپ ششم. ــــــــــ (1373). تاریخ ادبیات ایران. چاپ سیزدهم. تهران: انتشارات فردوس. فروزانفر، بدیعالزمان. (1358). سخن و سخنوران. تهران: انتشارات خوارزمی. چاپ دوم کزازی، میر جلالالدین. (1374). زیباشناسی سخن پارسی 1. تهران: انتشارات ماد (وابسته به نشر مرکز). چاپ سوم. مجتبایی، فتح الله. (1389). اسدی پدر و اسدی پسر علی بن احمد و احمد بن منصور. مجله نامه فرهنگستان، شماره 44، زمستان 1389، صص 25 – 8. مختاری، خدایار. (1378). تصویر گرشاسب در گرشاسبنامه اسدی طوسی. مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی اصفهان، شماره پنجاه و دوم، بهار 1378، صص 55 – 31. مسگرنژاد، جلیل. (1370). مختصری در شناخت علم عروض و قافیه. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی. نجفی، عیسی؛ پیری، حامد. (بهار1392). «مقایسه سبکشناسانه تشبیهات شاهنامه با تشبیهات گرشاسبنامه».فصلنامه تخصصی سبک شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، شماره اول، شماره پیاپی 19، صص 430 - 411. یاحقی، جعفر. (1375). فرهنگ اساطیر و اشارات داستانی در ادبیات فارسی. تهران: انتشارات سروش. یغمایی، حبیب. (1354). گرشاسبنامه حکیم ابو نصر علی بن احمد طوسی. چاپ دوم. تهران: انتشارات کتابخانه طهوری. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,509 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,036 |