
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,172 |
تعداد مقالات | 10,099 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,933,282 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,134,221 |
اثربخشی آموزش مهارتهای عصب روانشناختی بر بریلنویسی و بریلخوانی (مطالعهی موردی: دانش-آموزانِ با نقص بینایی دوره ابتدایی شهر یاسوج) | ||
عصب روان شناسی | ||
مقاله 1، دوره 5، شماره 18، آذر 1398، صفحه 9-26 اصل مقاله (617.23 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/clpsy.2019.45137.1418 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه نجفی1؛ سالار فرامرزی* 2؛ مختار ملک پور3 | ||
1دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
2دانشیار روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
3استاد روانشناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: در پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مهارتهای عصب روانشناختی بر بریلنویسی و بریلخوانی دانش-آموزانِ با نقص بینایی دوره ابتدایی مدرسه شقایق شهر یاسوج مورد بررسی قرار گرفت. روش: طرح پژوهش نیمه-آزمایشی و از نوع پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشآموزانِ با نقص بینایی پایه اول تا ششم ابتدایی است. نمونه پژوهش نیز شامل 24 نفر دانشآموز با نقص بینایی (12 نفر مورد آموزش عصب روانشناختی قرار گرفتند و 12 نفر دانشآموز که هیچ مداخلهای روی آنها صورت نگرفت) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب گردیدند. ابزار به کار رفته در این پژوهش آموزش مداخلات عصب روانشناختی و آزمون محققساخته بریلنویسی و بریلخوانی بود. دادهها با نرمافزار SPSS21و آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد نمرات مولفههای سرعت نوشتن، سرعت خواندن، درک خواندن و درستخوانی دانشآموزان نابینایی که در گروه آزمایش شرکت داشتند، نسبت به آنهایی که در گروه کنترل جایگزین شده بودند افزایش معناداری دارد (001/0 ≥ P). اما نمرات مولفهی نادرستنویسی دانشآموزان نابینایی که در گروه آزمایش شرکت داشتند، نسبت به آنهایی که در گروه کنترل جایگزین شده بودند کاهش معناداری دارد (001/0 ≥ P). نتیجهگیری: آموزش مهارتهای عصب روانشناختی میتواند رویکردی موثر در بریلنویسی و بریلخوانی باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
عصب روانشناختی؛ بریل نویسی؛ بریل خوانی؛ نقص بینایی؛ دانش آموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effectiveness of Neuropsychological Skills Training on Brail Reading and writing (Case study: Elementary Blind Students in City of Yasuj) | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Najafi1؛ salar faramarzi2؛ Mokhtar Malek Poor3 | ||
1Ph.D student in Psychology and Education of Children with Special Needs , University of Isfahan, Isfahan, Iran. | ||
2Associate Professor of Psychology and Education of Children with Special Needs, University of Isfahan, Isfahan, Iran. | ||
3Professor of Psychology of Children with Special Needs, University of Isfahan, Isfahan, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Aim:In the present study, the ffectiveness of teaching neuropsychological skills on Braille writing and Braille reading of students with visual impairment in Shaghayegh elementary school of Yasuj was examined. Method: The study ueses a semi-experimental design and pre-test-post-test with control group. The statistical population includes all first to the sixth grade students with visual impairment. The sample included 24 students with visual impairment (12 students recieved neuropsychological training and 12 students recieved no intervention) by available sampling method. The instrument used in this study was neuropsychological interventions and a researcher-made test of Braille writing and Braille reading. Data were analyzed using SPSS21 software and covariance analysis. Findings: Results showed that the scores of experimental group students in writing speed, reading speed, reading comprehension, and accurate reading were significantly higher than those of the control group students (P ≤ 0.001). However, the scores of the experimental group students in the incorrect writing were significantly lower than those of the control group (P ≤ 0.001). Conclusion: Neuropsychological skills training can be an effective approach in Braille writing and Braille reading. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Neuropsychological, Braille writing, Braille reading, visual impairment, students | ||
مراجع | ||
بیرامی،م؛ نظری،م ع؛هاشمی،ت؛موحدی، ی (1395) اثربخشی درمان توانبخشی عصب_روانشناختی بر عملکرد توجه مستمر در دانشآموزان با اختلال ریاضی شهر تبریز،سلامت جامعه،10(3)، 45-52. جدیدی فیقان، م؛عابدی، ا؛جمالیپاقلعه،س؛ صفری، س؛ جدیدی فیقان، م.(1393). اثربخشی مداخلات عصب روانشناختی بر مولفههای خواندن(سرعت، دقت و درک خواندن) دانشآموزان نارساخوان، پژوهشهای روانشناسی بالینی و مشاوره، 4(1)، 1115-134. دهقانی،ی؛افشین،س؛کیخسروانی،م.(1395).تأثیر درمان عصبروانشناختی بر کنشهای اجرایی و عملکرد درسی دانشآموزان مبتلا به حساب نارسایی،فصلنامهسلامتروانی کودک،3(4)،25_14. سرابندی، ا؛ کمالی، م؛ مبارکی،ح.(1391).بررسی رابطه بین نقص عملکردهای بینایی و کیفیت زندگی نابینایان، پژوهش در علوم توانبخشی، 8(6)، 1015-1023. سلامتنیوز.(1396).کد خبر 227594، http://www.salamatnews.com/news/227594/ سمرود گلیکمن، م؛ الیسون، آ ت. (1395). عصب روانشناختی کودک، ارزیابی و مداخلات اختلالات عصب رشدی، ترجمه سالا فرامرزی،شیلا خیرزاده و محمدرضا عابد، اصفهان، انتشارات جهاد دانشگاهی. سوری،ح؛ جوادی، م ع؛رفعتی،ن؛ربانیخواه،ز؛دلاوری، ع؛پارسیکیا، ا.(1384). شیوع و علل نابینایی و کمبینایی در استان تهران، مجله چشمپزشکی بینا، 11(2)، 163-151. علیزاده، ح؛ صابری، ه؛ هاشمی، ژ؛ محیالدین، م. (1395)، دانشآموزان استثنایی (مقدمهای بر آموزش ویژه)، تهران: انتشارات ویرایش. قرهخانی، ا؛ اکبری، ح؛ اکبرنیا، م. (1392)، اختلال نارساخوانی بریل در دانشآموزان دارای آسیب بینایی، تعلیم و تربیت استثنایی، سال سیزدهم، شماره8، 49-55. کاکاوند، ع. (1393)، روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، تهران: نشر روان. کاکوجویباری، ع ا؛ شبیری، م؛ شعاعی، ه؛ محتشمی، ط. (1392). مقایسۀ سواد خواندن دانشآموزان مبتلا به آسیب بینایی و دانشآموزان با بینایی هنجار، مجله توانبخشی، ۱۴(۴)، 65-58. موحدی، ی؛ بیرامی، م؛ اسماعیلی، س؛ ذوالرحیم، ر.(1395).اثربخشی درمان نوروسایکولوژیکی بر سرعت، صحت و درک خواندن در دانشآموزان مبتلا به نارساخوانی، پژوهش توانبخشی در پرستاری، 2(3) ، 77-69. مومنی، ف؛ ملکپور، م؛ عابدی، ا؛ فرامرزی، س.(1396) مقایسه اثربخشی مداخلات عصب روانشناختی و روش دیویس بر عملکرد خواندن دانشآموزان نارساخوان پایه اول و دوم ابتدایی،فصلنامه علمی_پژوهشی عصبروانشناسی،4(1)،174-153. میرمهدی ، ر ؛ شجاعی، س.(1395).بررسی و مقایسه نیمرخ مهارتهای عصب روانشناختی دانشآموزان دارای اختلال یادگیری خاص، دانشآموزان با نقص توجه-بیشفعالی و دانشآموزان عادی، فصلنامه علمی پژوهشی عصبروانشناسی، 2(3)، 105-89. میلانیفر، ب. (1396). روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنائی، تهران: انتشارات قومس. Copeland,D.(1992).Neuropsychological and psychosocial effects of childhood cancer and its treatment.CAA Cancer J Clinicians.42:283–295. Cousens, P. Waters, B. Said, J. et al. (1988). Cognitive effects of cranial irradiation in leukemia: A survey and meta-analysis. J Child Psychol Psychiatr. 29:839–852. Geary,D.C.(2010).Mathematical disabilities:Reflections on cognitive,neuropsychological,and genetic components.Learning and Individual Differences,20(2),130-133. Gizewski,ER.Timmann,D.Forsting,M.(2004).Specific Cerebellar Activation During Braille Reading in Blind Subjects. Human Brain Mapping. 22:229–235. Mulhern, RK.Daniel Armstrong,F. Thompson, SJ.(1998).Function-Specific Neuropsychological Assessment.Medical and Pediatric Oncology Supplement.1:34–40. Mulhern,RK.(1994).Neuropsychological late effects.In Bearison,DJ. Mulhern, RK.(eds):‘Pediatric Psychooncology.’ New York: Oxford University Press. 99–121. Posner,M.I.;Digirolamo,G.J.(2000)."Cognitive neuroscience:Origins and promise". Psychological Bulletin. 126 (6): 873–889. doi10.1037/0033-2909.126.6.873.PMID 11107880.Pring,L.(1994).Touch and go:learning to read Braille. Reading Research Quarterly. 29, 66–74. Ris,MD.Noll,RB(1994).Long-term neurobehavioral outcome in pediatric brain tumor patients:Review and methodological critique.J Clin Exp Neuropsychol.16:21–42. Sadato,N.PascualLeone,A.Grafman,J.Deiber,MP.Ibanez, V. Hallett, M. (1998). Neural networks for Braille reading by the blind. Brain. 121:1213_1229. Tobin, M.J. (1998). Is blindness a handicap? British Journal of Special Education. 25, 107–113. Weronika, D. Tomasz, W. Anna, N. Anna, K. Marcin, S. Malgorzata, K. (2016). Functional and Structural Neuroplasticity Induced by Short-Term Tactile Training Based on Braille Reading. Front Neurosci.10:460. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 789 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 525 |