تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,105 |
تعداد مقالات | 9,470 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,073,873 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,965,335 |
بازنمایی گفتمان جنسیت در فیلمهای سینمایی مطالعه موردی: فیلمسینمایی رگخواب | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 8، آذر 1398، صفحه 11-26 اصل مقاله (601.01 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/il.2019.44487.1239 | ||
نویسندگان | ||
علی کریمی فیروزجایی* 1؛ فاطمه جمشیدی2 | ||
1دانشیار گروه زبانشناسی، دانشگاه پیام نور | ||
2دکتری زبان نشاسی، پژوهشگر،دانشگاه پیام نور، تهران | ||
چکیده | ||
رسانههای جمعی زمینهای برای بیان مسائل اجتماعی و زندگی مردم در سطح ملی و بینالمللی فراهم میکنند. سینما ابزاری قدرتمند و تأثیرگذار در جذب مخاطب است و برای بیان مسائل اجتماعی نقش بسزایی ایفا میکند. این پژوهش با استفاده از رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف و به روش توصیفیتحلیلی به بحث و بررسی تأثیر متغیر جنسیت در بازنمایی مسائل اجتماعی در فیلم سینمایی رگ خواب پرداخته که یکی از شاخههای زبانشناسی اجتماعی است. در پژوهش حاضر، فیلمهای سینمایی ایران بهعنوان جامعۀ آماری و فیلم رگ خواب به شیوه هدفمند بهعنوان نمونه تحقیق تحلیل و بررسی قرار شده است. سؤال اصلی تحقیق این است که گفتمان فیلم رگ خواب جنسیت را چگونه بازنمایی میکند؟ و زن و مرد داستان فیلم چگونه بازنمایی شدهاند. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که شخصیتِ زن داستان خوشبختیاش را وامدار حضور مردی میداند که شناخت درستی از او ندارد و با باورهای احساسی و شکننده، دنیایی برای خود میسازد که نشئتگرفته از نگاه اشتباهش به زندگی است. شخصیت مرد داستان، با خیانت به زن و سوءاستفاده از شرایط شکنندۀ روحی وی بعد از جدایی، درنهایت عشق را در دل زن میکُشد، اما قسمتی از وجود زنِ قصه است. این زن نمایندۀ بخشی از زنان جامعه است که بدون آگاهی و بیتوجه به محیط پیرامون خود رشد یافتهاند و نصیحت پدر را که در این فیلم نمود جامعه است، در نظر نگرفتهاند؛ درنتیجه، با حقیقت تلخ «فریب» مواجه میشوند و سرانجام، این فروپاشی درونی آنان را از نو میسازد و معنا میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
جنسیت؛ تحلیل گفتمان انتقادی؛ فرکلاف؛ فیلم رگخواب؛ زبانشناسی اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Representation of Sexual Discourse in Cinematic Films: A Case Study of Rag-e-Khab | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Karimi Firozjaei1؛ Fateme Jamshidi2 | ||
1Associate Professor of Linguistics, Payame Noor University | ||
2Ph. D. in linguistics,researcher, payame noor university, tehran | ||
چکیده [English] | ||
Mass media pave the way for expressing social affairs and people’s lives at the national and international levels. As a powerful and influential tool, Cinema plays a significant role in attracting audiences to express social issues. Using Fairclaough model for critical discourse analysis and descriptive and qualitative method, this research investigates one of the branches of sociolinguistics, namely, the impact of the gender on the representation of social issues in Rag-e-Khab. The population of this study is Iranian cinema movies, and Rage-e-Khab, selected through a purposive sampling method, was analyzed for the purpose of this study. The main questions are: How does the movie Rage-e-Khab represent gender? How are the men and women represented in the film's story? The findings of this study show that the female character of the story owes her luck to the presence of a man whom she does not know very well, and builds a world with her emotional and fragile beliefs stemming from her mistaken view of life. The man's character in the story betrays the woman and abuses her fragile psychological conditions after separation, and ultimately destroys the love in the woman, yet he remains in the life of the woman in the story. This woman represents a part of those in society who grew up unknowingly disregarding their surroundings and neglected the advice of the father, which was portrayed in the film as the society. As a result, women confronted with the bitter truth of deception and, ultimately, this internal collapse recreates them and makes them meaningful. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Gender, Critical Discourse Analysis, Fairclaough, Rag-e-Khab movie, sociolinguistics | ||
مراجع | ||
آقاگلزاده، فردوس (1385). تحلیل گفتمان انتقادی، تهران: انتشارات علمی فرهنگی، چاپ اول.
ـــــــــــ (1386). تحلیل گفتمان انتقادی و ادبیات، فصلنامه ادب پژوهی، ش. اول، بهار: 1-27.
ـــــــــ و غیاثیان، مریم (1386). رویکردهای غالب در تحلیل گفتمان انتقادی. زبان و زبانشناسی، 5: 39-54.
آقاگلزاده، فردوس؛ ارجمندی، معصومه؛ گلفام، ارسلان و کرد زعفرانلو کامبوزیا، عالیه (1389). کارآمدی الگوی تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف در نقد و ارزیابی برابرها در متون ترجمهشده خواهران اثر جیمز جویس. پژوهشهای زبان و ادبیات تطبیقی، دوره 1، ش 3، پاییز: 1-24.
بخارایی، احمد و همکاران (1394). واکاوی سوژة زن در فضای گفتمانیِ سینمای ایران (تحلیل گفتمان موردی فیلمهای لیلا، دو زن و جدایی نادر از سیمین)، زن در فرهنگ و هنر، دوره7، ش1، بهار.
بشیر، حسن و حاتمی، حمیدرضا (1388). مطالعۀ مقایسهای رویکردهای انتخاباتی: تحلیل گفتمان سرمقالههای جمهوری اسلامی و کیهان دربارۀ دومین مرحله انتخابات مجلس هشتم (از 25 اسفند 1386 تا 6 اردیبهشت 1387). پژوهشهای ارتباطی، 16 (1): 93-114.
بهرامپور، شعبانعلی (1379). «مقدمه» در تحلیل گفتمان انتقادی. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه.
جنکینز، ریچارددین (1381). هویت اجتماعی. ترجمۀ تورج یاراحمدی، تهران: شیرازه.
خادمالفقرایی، مهوش و کیانپور، مسعود (1395). تحلیل گفتمان فیلم زندگی مشترک آقای محمودی و بانو با تمرکز بر داغ ننگ ناشی از تقابل سنت و مدرنیته. زن در فرهنگ هنر، دورۀ 8، ش.4، زمستان: 443-452.
دالگرن، پیتر (1380). تلویزیون و گسترۀ عمومی. ترجمۀ مهدی شفقتی، تهران: سروش.
راودراد، اعظم و سلیمانی، مجید (1389). بازنمایی گفتمان سنت اسلامی از تجربه دینی در سینمای ایران؛ تحلیل گفتمان فیلم زیر نور ماه. مجله جهانی رسانه، دوره 5، ش.2، پاییز و زمستان: 1-16.
سادات مقداری، صدیقه؛ زمردیان، رضا؛ استاجی، اعظم و مشکوهالدینی، مهدی (1390). بازنمایی نقش زنان در ادبیات جنگ برای کودک از منظر گفتمانشناسی انتقادی، مجلۀ زبانشناسی و گویشهای خراسانی، سال 3، ش. 2، شمارۀ پیاپی 5، پاییز و زمستان: 47-69.
سلطانی، علیاصغر (1384). قدرت، زبان و گفتمان. تهران: نشر نی.
فرکلاف، نورمن (1379). تحلیل گفتمان انتقادی. ترجمۀ پیران و همکاران. تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه.
کاظمی، فروغ و سلمانی سیاه بلاش، امینه (1395). بررسی کارکرد سطوح تحلیل در رویکرد انتقادی به تحلیل گفتمان: مطالعۀ موردی فیلم جدایی نادر از سیمین. جستارهای زبانی، دورۀ 7، ش. 4، پیاپی32، مهر و آبان: 217-233.
محمدرضایی، علیرضا و اکبریزاده، فاطمه (1392). گفتمان سورۀ مریم، زن در تعامل با عرف و عفاف، فلسفۀ دین، دورۀ 10، ش.3، پاییز: 25-50.
محمودی بختیاری، بهروز و معنوی، مهسا (1395). خشونت کلامی در نمایشنامۀ هاملت با سالاد فصل: رویکردی گفتمانی. جستارهای زبانی، 7 (2): 187-205.
نیازی، هاله1381). درآمدی بر جامعهشناسی تصویر. فارابی. دورۀ 11، ش.4: 123-154.
یارمحمدی، لطفالله (1383). گفتمانشناسی رایج و انتقادی. تهران: هرمس.
Belton, J. (1995). Movie and mass multure. London: Routgers University press. Enson, J. (2002). Discourse analysis as theory and method. London: Sage Publication. Fairclaough, N. (1993). Discourse and social change, Polity Press. Fairclaough, N., & Wodak, R. (1997). Critical discourse analysis in discourse studies. A multidiciplinary introduction (vol 2) Edited by T. A.van Dijk. Sage Publication. Hill, H. (2009).Outsourcing the public library: A critical discourse analysis (unpublished dissertation), University of Missouri,The United States. Jones, P. E. (2007). Why there is no such thing as critical discourse analysis. Language & Communication, 27, 337–368. Wodak, R. (2005). Aspects of critical discourse analysis. Azfal, 36, 5-31. Wortham, S. (2017). Encyclopedia of language and education (Vol. 3), Discourse and Education (pp. 71-84). New York: Springer. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,214 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,045 |