تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,112 |
تعداد مقالات | 9,521 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,165,876 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,019,890 |
تأثیر عوامل اجتماعی بر کاربرد تنوعات گونهای از دیدگاه زبانشناسی اجتماعی-شناختی | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 8، آذر 1398، صفحه 27-40 اصل مقاله (771.85 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/il.2019.42023.1181 | ||
نویسندگان | ||
شراره مظفری* 1؛ یحیی مدرسی2؛ آزیتا افراشی3؛ مصطفی عاصی4 | ||
1دانشآموخته دکتری زبانشناسی همگانی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | ||
2استاد زبانشناسی، پژوهشگاه علوم انسانی | ||
3دانشیار زبانشناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | ||
4استاد زبانشناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی | ||
چکیده | ||
رفتار زبانیِ گویندگان تحتتأثیر متغیرهای اجتماعیِ سن، جنسیت، تحصیلات و شهر محل سکونت در برابرِ کاربرد تنوعات گونهای (محلی، شیرازی و معیار)، واکنشهای مساعد و نامساعدی را بهدنبال دارد که منجر به شکلگیری مقولهبندیهای اجتماعی از دیدگاه شناختی میشود. این پژوهشِ میدانی به توصیف همبستگی بین لایههای اجتماعی و صورتهای زبانی ازمنظر دیدگاه کاربردبنیان در استان فارس میپردازد. دادهها ازطریق شیوۀ پیمایشی توسط 490 گویشور از شهرهای شیراز، مرودشت، کازرون، فسا، جهرم و چند شهر اطراف شیراز گردآوری شده است. نتایج بهدستآمده از شهرهای مورد مطالعه نشان میدهد که ازلحاظ متغیر سن، گروه سنی 15 تا 30 سال بیش از گروههای سنی دیگر و از لحاظ جنسیت، زنها بیشتر از مردها و ازلحاظ میزان تحصیلات، گروههای تحصیلی بالاتر کاربرد گونۀ معیار را در حوزههای اجتماعی مورد مطالعه (خانواده، آموزش، کار، کوچه و بازار، رسانه و در گفتار افراد تحصیلکرده) بر گونههای شیرازی و محلی شهرشان ترجیح میدهند. آنها این گونههای زبانی را برای ابراز وفاداری و هویت بومی در محیطهای اجتماعی غیررسمی و در کنار خانواده و آشنایان بهکار میبرند. | ||
کلیدواژهها | ||
زبانشناسیِ اجتماعی-شناختی؛ نظریۀ کاربردبنیان؛ مقولهبندیهای اجتماعی؛ متغیرهای اجتماعی؛ متغیرهای زبانی؛ تنوعات گونهای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Impact of Social Factors on the Use of Lectal Variations from a Socio-cognitive Linguistics Perspective | ||
نویسندگان [English] | ||
sharareh mozaffari1؛ Yahya Modarresi2؛ Azita Afrashi3؛ Mostafa Assi4 | ||
1PhD in Linguistics, Institute for Humanities and Cultural Studies | ||
2Professor of Linguistics, Institute for Humanities and Cultural Studies | ||
3. Associate professor of Linguistics, Institute for Humanities and Cultural Studies | ||
4Professor of Linguistics, Institute for Humanities and Cultural Studies | ||
چکیده [English] | ||
Speakers’ linguistic behavior regarding the usage of lectal variations (regional, Shirazi and Standard varieties), creates mixed responses which are influenced by social variables, the age, gender, education and place of residence. The favorable and unfavorable reactions toward the regional lectals have led to the formation of social categorizations from a cognitive point of view. This field study describes the correlation between social layers and linguistic forms in Fars Province. Data collection was carried out through a survey method by 490 speakers from Shiraz, Marvdasht, Kazeroun, Fasa, Jahrom and several cities around Shiraz. The founding indicates that, the age group of 15 to 30 year-old more than the other age group, women more than men and, speakers with higher education, prefer to use the Standard Variety rather than their local varieties in social domains (family, education, work, street, media, and in elites’ discourse). Although the Standard Variety is dominant everywhere, local varieties are used by the native speakers to express their identity in informal social settings and live with these varieties alongside their family and acquaintances. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
sociolinguistics, Usage-based theory, Social categories, Social variables, Linguistic variables, Lectal variaitons | ||
مراجع | ||
بشیرنژاد، حسن (1397). تحلیلی اجتماعیـ شناختی بر جایگاه و کاربرد مازندرانی و فارسی در استان مازندران. فصلنامۀ زبانپژوهی. دورۀ 10، شمارۀ 27: 119-145.
دبیرمقدم، محمد، فاطمه یوسفیراد، ویدا شقاقی و سید محمود متشرعی (1397). زبانشناسی شناختیاجتماعی: رویکردی نوین به معنا و تنوعات زبانی. فصلنامۀ زبانشناسی اجتماعی. دورۀ دوم، شمارۀ دوم: 20-29.
مدرسی، یحیی (1387). درآمدی بر جامعهشناسی زبان. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
مدرسی، یحیی و شراره مظفری (1379). تأثیر نگرش گویشوران بر کاربرد تنوعات گونهای زبان فارسی در استان فارس: پژوهشی اجتماعیـ شناختی. فصلنامة زبانشناسی اجتماعی. دورۀ دوم، شمارۀ اول: 22-50.
زندی، بهمن و بهزاد احمدی (1395). نامشناسی اجتماعیـ شناختی: حوزۀ نوین مطالعات میانرشتهای. فصلنامة مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی. دورۀ نهم، شمارۀ 1: 99-127.
زندی، بهمن، مسعود بحرینی، مهدی سبزواری و راضیه مهدی بیرقدار (1397). بررسی اجتماعیـ شناختی تابو و حسن تعبیر در ساختارهای عبارات، اصطلاحات و ضربالمثلهای فارسی و انگلیسی. جستارهای زبانی. دورۀ 9، شمارۀ 6: 317-334.
Berthele, R. (2010). Investigations into the Folk’s Mental Models of Linguistic Varieties, In: D. Geeraerts & J. R. Taylor (Eds.) Advances in Cognitive Sociolinguistics: Cognitive Linguistics Research. pp. 265-290. The Gruyter Mouton. Chambers, J. K. (2003). Sociolinguistic Theory: Linguistic Variation and its Social Significance. 2nd edn. Oxford: Blackwell. Coulmass, Florian. (2005). Sociolinguistics: The study of speakers’ choices. Cambridge: Cambridge Univesity Press. Eckert, P. (2012). Three Waves of Variation Study: The Emergence of Meaning in the Study of Sociolinguistic Variation. Annual Review of Anthropology. 41: 87–100. Fishman, J. (1972a). Language in Sociocultural Change. Essays by Joshua A. Fishman. Stanford: Stanford University Press. Geeraerts, D. (2001). On Measuring Lexical Convergence. In Augusto Soares da Silva (ed.), Linguagem e Cognicao (pp. 51-61). Braga: Associacao Portuguesa de Linguistica. Geeraerts, D. and G. Kristiansen. (2014). Cognitive Linguistics and Language Variation. In: Jeannette Littlemore & John Taylor, Companion to Cognitive Linguistics (pp. 202-217). Bloomsbury Publishing. Halliday, M. A. K. (1978). Language as a Social Semiotic: The Social Interpretation of Language and Meaning. Baltimore, MA: University Park Press. Holmes, J. (1992). Introduction to Sociolinguistics. London: Longman. Hudson, R. A. (.1996). Sociolinguistics (2nd edn). Cambridge: Cambridge University Kristiansen, G. (2003). How to do things with allophones: Linguistic stereotypes as cognitive reference points in social cognition. In: Cognitive Models in Language and Thought, CLR 24, René Dirven, Roslyn M. Frank, and Martin Pütz (eds.). (pp. 69-120). Berlin /New York: Mouton de Gruyter. Kristiansen, Gitte. (2008). Style-shifting and Shifting Styles; a Sociocognitive approach to lectal variation. In Cognitive Sociolinguistics: Language Variation, Cultural Models, Social Systems. CLR 39. Gitte Kristiansen and Rene Dirven (eds.) (pp. 45-88). Berlin / New York: Mouton de Gruyter. Labov, W. (1966). The social stratification of English in New York City. Washington, DC: Centre for Applied Linguistics. Labov, W. (1984). Field Method of the Project on Linguistic Change and Variation. In: J. Baugh & J. Sherzer (ed.s), Language in Use. Englewood Cliffs: Prentice ttall. Labov, W. (2010). Principles of Linguistic Change III: Cognitive and Cultural Factor. Wiley- Blackwell. Langacker, R. W. (1999). A dynamic usage-based model. In: Ronald W. Langacker, Grammar and Conceptualization. (pp. 91-145). Berlin /New York: Mouton de Gruyter. Meyerhoff, M. (2006). Introducing Sociolinguistics. London: Routledge. Romaine, Suzanne. (2003). Language Anthropology: Laguage and Gender. Encyclopedia of Life Support System (ELOSS). Trudgill, P. (1974). The Social Differentiation of English in Norwich. Cambridge: Cambridge University Press. Trudgill, P. (1983). On Dialect. Social and Geographical Perspective. Oxford | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 753 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 790 |