تعداد نشریات | 37 |
تعداد شمارهها | 1,003 |
تعداد مقالات | 8,559 |
تعداد مشاهده مقاله | 15,338,901 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,734,225 |
تفکر قالبی دربارۀ جنسیت و کمنمایی شخصیت زنان در کتاب عکسدار کودکان | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی | ||
مقاله 4، دوره 2، شماره 4 - شماره پیاپی 8، آذر 1398، صفحه 55-66 اصل مقاله (1.15 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/il.2019.44269.1235 | ||
نویسندگان | ||
معلاه واثق1؛ مهدی پورمحمد* 2 | ||
1دانشجوی دکتری زبانشناسی شناختی، مؤسسۀ آموزش عالی علوم شناختی | ||
2استادیار زبانشناسیِ شناختی، مؤسسۀ آموزش عالی علوم شناختی | ||
چکیده | ||
ادبیات کودک و نوجوان نقشی مهم در اجتماعیشدن مخاطب دارد و بازتاب شرایط جامعه، باورها، سنتها و عقایدی است که بر پایۀ آنها، ذهنیت و تلقی خوانندگان از پدیدههای مختلف شکل میگیرد. یکی از مهمترین جنبههای اجتماعیشدن شکلگیری مفهوم هویت جنسیتی در ذهن کودک است که در دوران نوجوانی به ثبات میرسد. ادبیات داستانی اجتماعیترین گونۀ ادبیات است که میتواند بهترین منبع برای دستیابی به تصویری باشد که ادبیات کودک و نوجوان ایران در طول زمان از مفهوم جنسیت ارائه داده است. کودکان ازطریق کتاب با دنیای جدیدی آشنا میشوند و تجربیات جدید و متفاوتی کسب میکنند. تحقیق حاضر به بررسی جایگاه و نقش زن، مرد و کلیشههای جنسیتی در ادبیات کودک میپردازد. درمجموع، 200 کتاب داستان فارسی بررسی شد. نتایج بررسی نشان داد که در میان کتابهای پرفروش از سال 1385-1395، در بازۀ زمانی دهساله، نمونۀ کتابهایی که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آنها را کتاب برتر معرفی کرده است، تبعیض جنسیتی یافت میشود. تعداد شخصیتها و اسمهای مردان تقریباً دوبرابر زنان بود. شخصیتهای اصلی زن متن بیشتر دیده میشدند. در این مقاله، دربارۀ قالب کتابهای عکسدار کودکان که در شکلگیری هویت جنسیتی اهمیتی بالا دارد پژوهش شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات کودکان؛ تفکر غالبی دربارۀ جنسیت؛ رفتار قالبی در برابر جنسیت؛ کم نمایی زنان؛ زبانشناسی اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Dominant Views on Gender and Underrepresenting Women's Character in Children's Picture Books | ||
نویسندگان [English] | ||
Mala Vasegh1؛ MEHDI PURMOHAMMAD2 | ||
1PhD Candidate in Cognitive Linguistic, Institute for Cognitive Science Studies | ||
2Assistant Professor of psycholinguistics, Institute for Cognitive Science Studies | ||
چکیده [English] | ||
Children’s and adolescent literature plays an important role in socializing the audience and reflects the conditions of society, beliefs, traditions and opinions that shape readers' mentality and perception of the various phenomena on which they are based. One of the most important aspects of socializing is the formation of concept of gender identity in the children's mentality, which stabilizes in adolescence. The fictional literature as the most socially used genre can be the best source to present the image that Iranian children and adolence literature have about the concept of gender. Children get acquainted to the new world through the book and gain new and different experiences. The present study investigates the status and role of women, men and gender stereotypes in child literature. A total number of 200 Persian fiction books were analyzed. The results show that a gender-based discrimination was found in the books awarded as the top best-selling books by Iran Center for the Intellectual Development of Children and Younh Adult for a decade from 1385 to 1395. In these books, the number of male characters and names was almost twice as much as female characters. The main female characters of the text were seen more often. This article investigates the stereotypes of children's picture books which play a role in shaping gender identity. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
children's literature, dominant thinking about gender, gender stereotyping, overshadowing women, sociolinguistics | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 715 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 552 |