تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,112 |
تعداد مقالات | 9,520 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,160,729 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,017,495 |
قلمرو ماده 1 کنوانسیون حمل و نقل بین المللی جاده ای (CMR) در ارتباط با حمل و نقل ترکیبی | ||
دوفصلنامه علمی دانش حقوق مدنی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 دی 1398 اصل مقاله (695.29 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/clk.2020.50741.2683 | ||
نویسنده | ||
ابراهیم تقی زاده* | ||
استاد تمام، حقوق مدنی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
در دنیای مدرن امروزی، حمل و نقل جاده ای، جزئی از بسیاری از عملیات های حمل و نقل ترکیبی را تشکیل می دهد و کمتر حمل و نقل ترکیبی دیده می شود که دارای مرحله حمل و نقل جاده ای نباشد. کنوانسیونCMR ، از طریق دو ماده، با حمل و نقل ترکیبی در ارتباط است. یکی ماده 2 که به روشنی و صراحت، با نوعی حمل و نقل ترکیبی موسوم به "حمل و نقل سوپرپوز" یا "رو-رو" مرتبط است و دیگری ماده 1 که بر خلاف برخی کنوانسیون های حمل و نقل بین المللی که در مورد قابلیت اعمال خود بر حمل و نقل ترکیبی موضع صریحی اتخاذ نموده اند، به طور صریح، به قابلیت اعمال خود بر حمل و نقل ترکیبی اشاره ای نکرده و منشأ تفاسیری متفاوت در بین نویسندگان حقوقی و دادگاههای کشورهای عضوCMR شده است. موضوع اصلی این مقاله، بررسی قابلیت اعمال ماده 1CMR بر حمل و نقل ترکیبی بین المللی می باشد. پس از مطالعه و بررسی احراز گردید، طبق کارهای مقدماتی کنوانسیون و نظر غالب نویسندگان حقوقی و دادگاههای کشورهای عضو، ماده 1CMR نه تنها بر عملیات های حمل صرفاً جاده ای، بلکه بر مرحله (یا مراحل) جاده ای (بین المللی) عملیات های حمل ترکیبی نیز اعمال می شود. همچنین برای تکمیل بحث و به عنوان بحثی فرعی، به طور گذرا، اشاره ای به این مسأله در کنوانسیون های CIM، CIV و حقوق ایران خواهیم داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
حمل و نقل جاده ای؛ CMR؛ قلمرو؛ حمل و نقل ترکیبی؛ ماده 1 | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Scope of Application of Convention on Carriage of Goods by Road (CMR) in Connection with Multimodal Transportation | ||
نویسندگان [English] | ||
ebrahim taghizadeh | ||
payame Noor | ||
چکیده [English] | ||
In today’s modern world, road carriage forms some parts of many multimodal carriages. For one, it is often the only option for the transport of cargo to and from infrastructure hubs such as ports, railway stations or aerodromes. Whether the CMR applies to stages of road carriage that are provided for in an international multimodal contract however, is, and has been cause for ample discussion ever since the advent of multimodal carriage1. Because the CMR only makes partial provision for multimodal transport in Article 2, a provision which only covers the ‘roll-on, roll-off ’ variety of multimodal transport operations2, the lack of clarity on its position concerning other types of multimodalcarriage enables the existence of differing opinions on the scope of application of the CMR. After study and research it is proved that, Under preparatory work of convention and most of writer opinions, Article 1 of CMR not only applies to purely road carriages, it also applies to road segments provided for in interational road segments of multimodal transport contracts. Additionally, for completing the discussion and as a minor argument, temporarily, regulations of CIM, CIV and Irans legal system is investigated. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
: road carriage, CMR, scope, multimodal transportation, Article 1 | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,151 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 464 |