تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,114 |
تعداد مقالات | 9,530 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,195,975 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,035,573 |
برآورد و پیشبینی تقاضای گازوییل در بخش حملونقل با استفاده از روش PLSR | ||
فصلنامه علمی پژوهش های اقتصاد صنعتی | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 6، دی 1397، صفحه 89-105 اصل مقاله (1.04 M) | ||
نوع مقاله: کاربردی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/indeco.2020.38966.1100 | ||
نویسندگان | ||
حسن تحصیلی1؛ یوسف محنت فر2؛ محمد جواد گرجی پور* 3 | ||
1استادیار، گروه اقتصاد، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2استادیار، گروه اقتصاد، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه مازندران | ||
3دانشجوی دکتری اقتصاد، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه فردوسی مشهد | ||
چکیده | ||
تأمین انرژی یکی از مهمترین زمینه توسعه اقتصادی و اجتماعی هر کشور است و به عنوان یکی از اجزای اصلی برنامهریزی توسعه مطرح گردیده است. تابع تقاضای گازوییل نیز در بخش حمل ونقل بازتاب و نمایانگر احتیاجات مصرفکنندگان انرژی از این سیستم میباشد. لذا در این تحقیق با استفاده از روش رگرسیون حداقل مربعات جزئی(PLSR) به برآورد و پیشبینی تقاضای گازوییل و بررسی میزان آثار متغیرها (یارانه گازوییل، تولید ناخالص داخلی، جمعیت و نرخ شهر نشینی) در بخش حمل ونقل پرداخته شد. خلاصه یافتهها در این مطالعه، بیان میدارد، تولید ناخالص داخلی، جمعیت، نرخ شهرنشینی ویارانه گازوییل اثر مثبت و معنیداری بر روی تقاضای گازوییل در بخش حمل نقل دارد، نتایج نشان میدهد که نرخ شهرنشینی بیشترین و یارانه انرژی کمترین اثر را دارا می باشد. همچنین برآورد تابع تقاضای گازوییل در بخش حمل ونقل و پیشبینی آن در سال 1400 بیانگر آن است که میزان تقاضای گازوییل به طور متوسط 2/5 درصد در سال رشد خواهد داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
انرژی؛ تقاضای گازوییل؛ رگرسیون حداقل مربعات جزئی؛ حمل ونقل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Estimation and Forecasting Gasoline Demand in Transport Sector By PLSR Method | ||
نویسندگان [English] | ||
Hasan Tahsili1؛ Yusef Mehnatfar2؛ Mohammad Javad Gorjipour3 | ||
1Associate Professor of Economic ,Faculty of Administrative & Economics Sciences, Ferdowsi University of Mashhad | ||
2Associate Professor of Economic, Faculty of Administrative & Economics Sciences, Mazandaran University | ||
3Ph.D Student of Economic,Faculty of Administrative & Economics Sciences, Ferdowsi University of Mashhad | ||
چکیده [English] | ||
Energy supply is one of the most important areas of economic and social development of each country and always has been raised as a key component of development planning. The demand for Gasoline in the transportation sector also reflects the needs of energy consumers for this system.Thus, Partial Least Squares Regression Technique (PLSR) is used to estimate and speculate Gasoline demand and also to study the degree of variable effects (Gasoline subsidies, gross domestic production(GDP), population as well as the rate of urbanization) in the transportation sector. The summarized findings suggest that GDP, population, the rate of urbanization and gasoline subsidies have a meaningful and direct effects on Gasoline demand in the transportation sector. From of all, the rate of urbanization has put the most effect while energy subsidies left the least one. The estimation of diesel demand in transportation sector and its anticipation in 2021 indicate that the rate of Gasoline demand is following an average growth degree of 5/2% annually. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Energy, Diesel demand, Partial least squares regression, Transport | ||
مراجع | ||
آخانی، زهرا (1378). "مدلهای برآورد تابع تقاضای سوخت در بخش حمل ونقل"، مجله برنامه و بودجه، شماره 38و39، صص101-128. دفتر برنامهریزی کلان برق و انرژی (1391). ترازنامه انرژی، معاونت امور برق و انرژی، وزارت نیرو. روابط عمومی وزارت راه وترابری (1386)، سند ملی توسعه حمل و نقل در برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، نشر عیلام. سایت آژانس بین المللی انرژی، www.iea.org . فطرس، محمدحسن و همکاران (1392). "برآورد تابع تقاضای انرژی در بخش حمل و نقل جادهای ایران"، فصلنامه سیاستهای راهبردی و کلان، شماره 7، صص 23-42. مزرعتی، محمد (1384). "پیشبینی مصرف گازوییل تا سال1400 و نقش مترو تهران در کاهش مصرف آن" ، فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژی، شماره 4، صص78-57. یقینی، فروغ الزمان (1385) . حمل و نقل و شکوفایی، انتشارات ارکان دانش. Alexandros G., Mohamed EH. and H. Malcolm (1970–2010)." A Longitudinal Analysis of the UK transport sector", Energy Policy, No.37, pp.623–32. Adegbulugde A.O. and F.B. Dayo (1986). "Demand Analysis of Gasoline Consumption in Nigeria", OPEC Review. Edigera VS. and U. Camdali (1988–2004). "Energy and Exergy Efficiencies in Turkish Transportation Sector", Energy Policy, No.35, pp. 1238–44. HW Wang. (1998). "Partial Least-Squares Refression Method and Applications", Beijing Defense Industry Publishing House. Ishis s., Tabushi T. Aramaki and K, Hanaki. (2010). "Impact of Future Urban form on the Potential to Reduce Greenhouse Gas Emission from Residential", Commercial and Public Building Astonumiya, Japan: In Energy Policy, No. 38, pp. 4888-4896. Lancaster K. (1971). "Consumer Demand: A New Approach", Journal of Economic Literature 1973, No. 11, pp. 77– 81. Liu Weiwei (2011). "Modelling Gasoline Demand in the United States: A Flexible Semiparametric Approach", Department of Economics State University of New York at Binghamton. Pagolatous J.H. (1986). "Demand for Oil Products in USA", The Iowa Economic Journal, 38(2), pp. 128-152. Ping-Feng Pai, Wei-Chiang Hong. ( 2005 ). "Forcasting Reginal Electricity Load Based on Recurrent Support Vector Machines With Genetic Algorithm", Electric Power System Research, 74(3), pp. 417-425. Redncy Samimi ( 1995). "Read Transport Energy Demand in Australia", Energy Economics, 17(4). Totto L. and T.M. Johnson (1983, Summer). "OPEC Domestic Oil Demand: Product Forcast for 1985 & 1990", OPEC Review. Von Moltke A. and M. Colin (2004). "Morgan(ed) Energy Subsides: Lesson Learned in Assessing Their Impact and Designing Policy Reforms [Journal] ", UNEP. Johansson S. et al. (1983). "Pattern Regression Finding and Using Regularities in Multivariate Data", London, Analysis Applied Science Publication. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,659 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 382 |