تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,122 |
تعداد مقالات | 9,588 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,395,338 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,140,808 |
مطالعه تفصیلی مفهوم مصرف کننده در حقوق ایران با مطالعه تطبیقی دستورالعملهای اروپایی و حقوق فرانسه و انگلستان | ||
دوفصلنامه علمی دانش حقوق مدنی | ||
مقاله 5، دوره 8، شماره 2 - شماره پیاپی 16، آذر 1398، صفحه 75-86 اصل مقاله (419.92 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/clk.2020.45303.2523 | ||
نویسندگان | ||
یوسف براری چناری* 1؛ عباس قاسمی حامد2 | ||
1دانشجوی دکتری حقوق خصوصی ، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
2استاد دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
اهمیت مصرف و نیز مصرف کننده به عنوان عامل مصرف در اقتصاد مهم بوده و از آنجایی که تا مصرف نباشد، چرخه تولید نیز متوقف خواهد بود لذا همه فعالیت های اقتصادی بر مبنای برآورده کردن نیازها و جلب رضایت مصرف کننده شکل می گیرد. مصرف کننده که صفت اشخاص یا قشر خاصی نبوده و دارای مفهومی گسترده می باشد، در لغت به معنای خرج و صرف کردن و در اصطلاح حقوقی شخصی است که کالا یا خدمتی را برای استفاده شخصی و غیرتجاری خود یا دیگران تهیه یا با اجازه ذیحق یا قائم مقام او استفاده می کند. در بررسی مفهوم مصرف کننده که موردنظر دستورالعمل های اروپایی و حقوق فرانسه و انگلستان هم قرار گرفته است، موضوعات مهم اختصاص یا عدم اختصاص واژه مصرف کننده به شخص حقیقی و بیع مطرح می گردد که شایان بررسی بوده و نیز آیا قصد و منظور مصرف کننده از تهیه کالا یا خدمات تاثیری در تلقی او به عنوان مصرف کننده دارد یا خیر؟ در پاسخ به این مسائل، رویه های متفاوتی توسط مقررات فوق الذکر در پیش گرفته شده است بطوری که نمی توان رویه قاطعی را از بین این نظام های حقوقی استخراج نمود. به عقیده ما مفهوم مصرف کننده هم شامل شخص حقیقی و هم حقوقی بوده و لزومی ندارد که قرارداد طرفین بیع باشد تا مشمول مقررات حمایت از مصرف کننده شده بلکه تمام عقود را شامل می شود اما لزوم وجود هدف استفاده شخصی و غیرتجاری (غیر حرفه ای) مصرف کننده ضروری می باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
مصرف کننده؛ شخص حقیقی؛ شخص حقوقی؛ بیع؛ هدف غیرتجاری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Detailed study of the concept of consumer in Iran law with the comparative study of European directives and French and England law | ||
نویسندگان [English] | ||
yousef barari chenari1؛ abbas ghasemi hamed2 | ||
1Ph.D. Student in Private Law, Shahid Beheshti University | ||
2Professor of Law, Shahid Beheshti University | ||
چکیده [English] | ||
The importance of consumption as well as consumer as a factor in consumption in the economy is important And since it is not consumed, the production cycle will be stopped Therefore, all economic activities are based on satisfying needs and satisfying consumers. A consumer who is not a specific person or group of people and has a broad concept, In the word means spending and spending And in the legal term is the person who supplies goods or services to his or her own or others' personal and non-commercial use, or uses his or her own right or authority. In examining the consumer concept, which is the subject of European directives and the French and England law, Important issues of assigning or not assigning the word consumer to the real person and selling is raised Which deserves to be reviewed And does the consumer's intention to supply goods or services have any effect on his perceived as a consumer? In response to these issues, different procedures have been taken by the above-mentioned regulations So that we can not extract a decisive solution from these legal systems. In our opinion, the concept of consumer is both real and legal And there is no need for a sales contract to be subject to consumer protection regulations It includes all the contracts But the necessity of the purpose of personal and non-commercial (non-professional) consumer use is essential. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
consumer, natural person, legal person, selling, non-commercial purpose | ||
مراجع | ||
اعظمی چهاربرج، حسین (1393). «اصل آزادی قراردادی در حقوق مصرفکننده». رساله دوره دکتری. رشته حقوق خصوصی دانشکده حقوق و علوم سیاسی. دانشگاه مازندران.
السان، مصطفی (1395). حقوق تجارت الکترونیکی. چاپ سوم. تهران: انتشارات سمت.
باقرزاده، احد (1383). «ضرورت رویکرد نظری حقوق مصرفکننده به حقوق بشر». مجله حقوقی دادگستری. شماره 46. صص 172-144.
جعفری تبار، حسن (1375). مسئولیت مدنی سازندگان و فروشندگان کالا. تهران: نشر دادگستر.
حسامی شهرضایی، زینب (1392). «حمایت از حقوق مصرفکننده در قراردادهای بیع زمانی». پایاننامه کارشناسی ارشد. رشته حقوق خصوصی دانشکده علوم انسانی. دانشگاه تربیت مدرس.
خندانی، سید پدرام (1385). «حمایت از مصرف کننده در قانون تجارت الکترونیکی مصوب 17/10/1382 با توجه به حقوق روز اتحادیه اروپا». رساله دکتری. رشته حقوق خصوصی. دانشکده حقوق. دانشگاه شهید بهشتی.
دهخدا، علی اکبر (1377). لغتنامه دهخدا. جلد 13. چاپ دوم. تهران: موسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
رحیمنژاد، فریده (1393). «مبانی و قلمرو تعهد به ارائة اطلاعات به مصرفکننده در حقوق ایران و انگلیس». پایاننامه کارشناسی ارشد. رشته حقوق خصوصی. دانشکده علوم انسانی. دانشگاه تربیت مدرس.
سلیمی، فضه (1393). تعامل حقوق مصرف و حقوق رقابت. تهران: انتشارات مجد.
صادقی، محسن (1394). «نارساییهای حقوق خصوصی ایران در مقابله با مخاطرات بازار بورس برای مصرفکننده». مجله اولین همایش ملی مخاطرات و حقوق. صص 12-1.
صادقی، محمود؛ حسامی شهرضایی، زینب (1397). «حمایت از حقوق مصرفکننده در قراردادهای مشارکت زمانی». فصلنامة دیدگاههای حقوق قضایی. شماره 81. صص 137-107.
صفائی، سیدحسین؛ قاسمزاده، سید مرتضی (1384). حقوق مدنی اشخاص و محجورین. چاپ دهم. تهران: انتشارات سمت.
طارم سری، مسعود (1391). نقش سازمانهای غیردولتی در حمایت از حقوق مصرفکننده در کشور. تهران: موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
عبداللهی، محبوبه؛ سیداحمدی سجادی، سیدعلی (1393). «بررسی تطبیقی حمایت از مصرفکننده در تراکنشهای الکترونیکی وجوه». دوفصلنامه دانشنامه حقوق اقتصادی (دانش و توسعه سابق). سال 21. شماره 5. صص 141-121.
عمید، حسن (1389). فرهنگ فارسی عمید. تهران: انتشارات راه رشد.
غفاری فارسانی، بهنام (1389). مصرفکننده و حقوق بنیادین او (نگاهی به قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان). تهران: موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
قاسمی حامد، عباس (1394). «حقوق اقتصادی». فصلنامه تحقیقات حقوقی. شماره 70. صص 46-17.
ــــــــــــــ (1393). «غیرحرفهای؛ متعهدله ارائه اطلاعات در حقوق فرانسه». مجله مطالعات حقوق تطبیقی. دوره 5. شماره 1. صص 529-507.
کاظمی، محمود و دیگران (1392). حقوق بیع بینالمللی (بررسی کنوانسیون بیع بینالمللی 1980 با مطالعه تطبیقی در حقوق ایران و فرانسه و انگلیس و ایالات متحده آمریکا). چاپ چهارم. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
کاله-اولوآ، ژان و تامپل، آنری (1393). حقوق مصرف. ترجمه و تحقیق مجید ادیب. تهران: نشر میزان.
کله- الوا، ژان (1377). «معرفی حقوق مصرف با مقدمهای از مترجم». ترجمه دکتر عباس قاسمی حامد. مجله حقوقی بینالمللی. شماره 23. صص 112-89.
ــــــــــــــ (1377). «تعریف مصرفکننده». ترجمه عبدالرسول قدک. مجله تحقیقات حقوقی. شمارههای 29-30. صص 330-310.
کمرخانی، ایام (1392). «مسئولیت دولت در حقوق رقابت داخلی و بینالمللی». پایاننامه کارشناسی ارشد. رشته حقوق تجاری اقتصادی بینالمللی. دانشکده حقوق و علوم سیاسی. دانشگاه تهران.
مریدنژاد، عباس (1382). «بررسی حقوق مصرفکننده در لایحه حمایت از حقوق مصرفکنندگان و مقایسه آن با قانون حمایت از مصرف کننده 1987 انگلستان». پایاننامه کارشناسی ارشد. رشته حقوق خصوصی. دانشگاه تهران. مجتمع آموزش عالی قم.
معین، محمد (1386). فرهنگ فارسی معین (دوره دو جلدی). جلد 2. چاپ چهارم. تهران: انتشارات ادنا.
یوسفی صادقلو، احمد، پورحسنی، حسین (1395). «بررسی مفهوم مصرفکننده و عرضهکننده در حقوق ایران و اتحادیه اروپا». فصلنامه تحقیقات حقوق خصوصی و کیفری. شماره 30. صص 160-135.
Behr, Professor Dr. Volker, Rome I. (2011). Regulation a-Mostly- Unified Private International Law of Contractual Relationships within-Most - of the European Union, Journal Of Law And Commerce, University of Pittsburgh School of Law, Vol. 29, No 2.
Campbell Black, Henry (1968). Black's Law Dictionary, M. A, Revised Fourth Edition By The Publisher's Editorial Staff,ST. Paul, Minn. West Publishing CO. 4th Ed. Rev.
Cartwright, Peter (2004). Consumer Protection and the Criminal Law, Law, Theory and Policy in the UK, Cambridge University Press, United Kingdom.
Harvey, Barbara and Marston, John (2005). Cases And Commentary On Tort, Oxford University press, Sixth Edition.
Schoenmaekers, Ward (2014). The Notion “Consumer” in European Private Law, Promotor: Prof. Dr. Maud Piers, Commissaris: Prof. Dr. Reinhard Steennot, Faculteit Rechtsgeleerdheid Universiteit.
Schulte-Nolke: Hans; R. Christian Twigg-Flesner; Martin Ebers (2008). EC Consumer Law Compendium – Comparative Analysis, Prepared for the European Commission under service contract.
Scott, Colin and Black, Julia (2000). Cranston’s consumers and the law, third edition, Butterworths, London. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 642 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 931 |