تعداد نشریات | 37 |
تعداد شمارهها | 1,001 |
تعداد مقالات | 8,542 |
تعداد مشاهده مقاله | 15,321,057 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 10,720,761 |
تاثیر آموزش حل مساله بر ابعاد راهبردهای مقابله با استرس و مسئولیت پذیری دانشجویان | ||
شناخت اجتماعی | ||
مقاله 10، دوره 8، شماره 2 - شماره پیاپی 16، آبان 1398، صفحه 100-120 اصل مقاله (513.5 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/sc.2020.47592.2411 | ||
نویسنده | ||
نسیم سعید* | ||
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف از این تحقیق تعیین تأثیر آموزش حل مسئله بر راهبردهای مقابله بر استرس و مسئولیتپذیری دانشجویان است. روش: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش نیمه آزمایشی با گروه شاهد و آزمایشی و از نوع طرح پیش آزمون ـ پس آزمون است. جامعه آماری این تحقیق شامل دانشجویان کارشناسی آموزش از دور است که با روش نمونه گیری در دسترس 40 نفر از بین این افراد انتخاب و در دو گروه آزمایش (20 نفر) و گواه (20 نفر) گمارش شدند. ابزار تحقیق پرسشنامه راهبردهای مقابله با استرس لازاروس و فولکمن (1988) و پرسشنامه مسئولیت پذیری نعمتی (1387) است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کواریانس استفاده شد. یافته ها: دادههای جمع آوری شده توسط نرم افزار Spss و با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شدند، نتایج تحلیل نشان داد آموزش حل مسئله بر ابعاد راهبردهای مقابله با استرس (راهبردهای مسئله مدار و هیجان مدار) و همچنین مسئولیت پذیری دانشجویان تأثیرگذار است و گروه آزمایش بعد از آموزش بیشتر از روشهای مسئله مدار استفاده کرده بودند. نتیجه گیری: با توجه به اینکه مسئله مداری میزان توانایی افراد برای مواجه با مسائل روز آنهاست و بر اساس نتایج تحقیق آموزش حل مسئله می تواند این توانایی را در دانشجویان افزایش داده و باعث ارتقاء توانمندی های آنها برای مواجه با مشکلات و حل آنها باشد توصیه می شود، آموزش حل مسئله در تقویت مهارتهای دانشجویان مورد توجه قرار گیرد و از طریق برنامههای آموزشی و دانشگاهی پرورش یابد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش حل مسئله؛ ابعاد راهبردهای مقابله با استرس؛ مسئولیتپذیری؛ دانشجویان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Problem-Solving Training on the Students Stress Coping Strategies and Responsibility | ||
نویسندگان [English] | ||
Nasim seeed | ||
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Payame Noor University, Tehran, Iran, | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: The purpose of this study is to examine the effects of problem-solving training on the stress coping strategies and responsibility of distance education students. Method: The present research is quasi-experimental with control and experimental groups with pre-test and post-test. The statistical population of the study consisted of undergraduate students of distance education system among whom 40 were selected through available sampling method and assigned in two experimental (n = 20) and control (n = 20) groups. The research instruments for collecting data consisted of Lazarus and Folkman's (1988) Stress Coping Strategies Questionnaire and Nematic Responsibility Questionnaire (2008). Using SPSS software version 21, Covariance analysis was used for data analysis. Results: The results showed that problem solving training influenced the dimensions of stress coping strategies (problem-based and emotional-based strategies) as well as students' responsibility and the experimental group used problem solving methods more after training. Conclusion: Given that problem solving is the ability of individuals to deal with their daily problems, and based on the results of the research, problem solving training can increase this ability in students and enhance their ability to face problems. So it is recommended that problem-solving instruction be emphasized in enhancing students' skills and provided through academic and educational programs. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
problem-solving training, stress coping strategies, responsibility, students | ||
مراجع | ||
-احیاء کننده، م. و یوسفی، ف (1396). «رابطه الگوهای ارتباطی خانواده و سازگاری با دانشگاه نقش واسطهای راهبردهای مقابله با استرس». فصلنامه خانواده پژوهی، سال سیزدهم، شماره 50، صص391-373. - افشاری، ر.؛ خوشابی، ک.؛ پوراعتماد، ح. ر. و مرادی، ش (1385). «بررسی راهبردهای مقابله ای و سلامت روان در مادران کودکان اتیستیک» فصلنامه خانواده پژوهی، پاییز، 2(7):285-292. - اکبری، م.؛ شقاقی، ف. و بهروزیان، م (1390) «تأثیر آموزش مهارتهای حل مسئله بر اضطراب امتحان دانشجویان». روانشناسی تحولی، دوره8، شماره 29، صص74-67. - ایزدیفرد، ر. و سپاسیآشتیانی، م (1389). «اثربخشی درمان شناختی ـ رفتاری با آموزش مهارت حل مسئله در کاهش علائم اضطراب امتحان». مجله علوم رفتاری. شماره 1، صص 27-23. - بذل، م (1383) «بررسی ارتباط مهارت حل مسئله و میزان سازگاری در دانشآموزان دختر و پسر پایه دوم مقطع دبیرستانی در شمال و جنوب تهران». پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. - خسروی، ز. و رفعتی، م (1377). «نقش حالتهای خلقی بر شیوه ارزیابی دانشآموزان دختر از توانایی مشکل گشایی خود». فصلنامه اندیشه و رفتار 4، 1، 35-45. -خرازی، ک (1385). «یادگیری در رویکرد شناختی». تازههای علوم شناختی، سال8، شماره4، صص89-86. -دمیرچی، ی و وفایی، م (1384). «در تحقیق بررسی اثر کوتاه مدت و بلند مدت آموزش حل خلاق مسائل بر فرایند مسئلهیابی، حل مسئله و کاربرد راه حل آنها». مطالعات برنامه درسی، دوره 1، شماره 1، صص119-101. - ذوالفقاری، ح.؛ زارع، ح.؛ فرج اللهی، م. و ملکی، ح (1393). «اثربخشی آموزش حل مسئله در فرآیندهای خودجوش نظم دهنده انتخاب، بهینهسازی، و جبران در دانشجویان». ص 558. - زنوزیان، س.؛ غرابی، ب. و یکه یزدان دوست، ر(1389). «اثربخشی آموزش حل مسئله در تغییر راهبردهای مقابلهای دانشجویان». پژوهشهای نوین روانشناختی، دوره 5، شماره20، صص 101-83. - رضایی، م. ج.؛ اژه ای، ج. و غلامعلی لواسانی، م (1391). «تأثیر آموزش راهبردهای مقابله با باورهای غیرمنطقی با رویکرد شناختی بر اضطراب امتحان دانشآموزان». مجله روانشناسی. - زراعت، ز. و غفوریان، ع. ر (1388). «اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر خودپنداره تحصیلی دانشجویان»، راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، دوره2، شماره1، صص 26-23. - سیف،ع. ا (1395). روانشناسی پرورشی، تهران، انتشارات آگاه. - شیرانی فرادنبه، ح.؛ نشاط دوست، ح. و طاهر، غ. ر (1392). «اثربخشی آموزش مهارت حل مسئله بر کاهش استرس دانشآموزان». کنگره سراسری روانشناسی کودک و نوجوان، دوره 1. - شریعت باقری،؛ حمد، م. و نیگپور، ف (1397). «تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی ـ ارتباطی بر مسئولیتپذیری و سازگاری دانشآموزان». روشها و مدلهای روانشناختی. سال نهم، شماره 32. - شهبازی، س. و حیدری، م (1391).«تأثیر آموزش الگوی حل مسئله اجتماعی دزوریلا و گلد فراید بر مهارت حل مسئله دانشجویان پرستاری». نشریه مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران، دوره2، شماره 76، 9-1. - شهبازی، س.؛ حضرتی،م.؛ معطری، م. و حیدری، م (1391). «تأثیر آموزش حل مسئله بر هوشبهر هیجانی دانشجویان پرستاری شیراز». مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، دوره 12، شماره 1، پیاپی 39، صص76-67. - شمس علیزاده، ن.؛ کاکا برایی، ک.؛ احمدیان، ح. و ضابط، م (1394). «تأثیر آموزش جرأتمندی بر خودپنداره دانشجویان پزشکی». مجله دستاوردهای روانشناسی بالینی، 1(1)، 76-61. - غضنفری، ف. و قدمپور، ع. ا (1387). «بررسی رابطه راهبردهای مقابلهای وسلامت روانی درساکنین شهرخرم آباد». فصلنامه اصول بهداشت روانی، سال دهم، شماره37، صفحه47-54 . -کاشانی وحید، ل.؛ افروز، غ. ع.؛ شکوهی یکتا، م. و خرازی، ک. (1394). «طراحی و تهیه برنامه آموزش حل مسئله بین فردی با رویکرد خلاقانه و بررسی اثربخشی آن بر بهبود مهارت حل مسئله دانشآموزان سرآمد». نشریه توانمندسازی کودکان استثنایی، شماره 602، تابستان 1394 صص 44-53 . - لطیفی، ز.؛ امیری، ش.؛ ملک پور، م. و مولوی، ح (1388). «اثربخشی آموزش حل مسئله شناختی ـ اجتماعی بر بهبود روابط بین فردی تغییر رفتارهای اجتماعی و ادراک خودکارآمدی دانشآموزان مبتلا به ناتوانی یادگیری». فصلنامه تازههای علوم شناختی، شماره 43، پاییز 1388 ص 70 . - محمد خانی، ش. و مظلوم، م (1389). «رابطه باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل فکر با اضطراب صفت».روانشناسی معاصر، دوره5، شماره2، صص23-32. - معطری، م.؛ سلطانی، ع.؛ موسوی نسب، م. و آیت الهی، ع. ر (1384). «تأثیر آموزش حل مسئله بر خودپنداره دانشجویان پرستاری». مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 5(2)، 155-137. - نعمتی، پ. س (1387). پرسشنامه مسئولیتپذیری نوجوانان. تهران، انتشارات روانسنجی. - نعمتی، پ. س (1387). «تهیه و هنجاریابی آزمون مسئولیتپذیری دانشآموزان مقطع راهنمایی شهر تهران در دو بعد شخصی و اجتماعی». پایان نامه کارشناسی ارشد. تهران، دانشگاه علامه طباطبایی. - طالبی، ا. ت. و خوشبین، ی (1391). «مسئولیتپذیری اجتماعی جوانان». فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 59. - یوسفی، ع. ر.؛ غرضی، ف. و گردان شکن، م (1391). «تأثیر آموزش حل مسئله بر خودکارآمدی و خودکارآمدی ادراک شده در نوجوانان». مجله تحقیقات علوم رفتاری، سال دهم، شماره 6، 1391 ص421 . -Barker,S. (2002). "A prospective longitudinal investigation of social problem-solving appraisal on adjustment to academic motivation and performance". Development of Psychology, 35(1)658-663. - Belzer, K. D., DZurilla,T. J. & Maydeu, A. "Problem solving and trait anxiety as predictors of stress in a college student population". Journal of personality and individual differences, 33(4), 573-585. -Coreyog, S. D. (2000). Theory and practice. Brooks-Cole; 2000. -DZurilla,T. J. & sheedy, C. F. (1991). "Relation between social problem solving ability and subsequent level of psychological stress in college students". Journal personal social psychology, 61(5), 841. -DZurilla, T. J. & Sheedy, C. F. (1992). "The relation between social problem solving ability and subsequent level of academic competence in college students". Cognitive Therapy and Research, 16(5), 589-599. -Gumora, G., & Arsenio, W. F. (2002). "Emotionality, emotion regulation, and school performance in middle school children". Journal of school psychology, 40(5), 395-413. -Gellis, Z. D. & Kenaley, B. (2008). "Problem-solving therapy for depression in adults: a systematic review". Research on Social Work Practice; 18(2): 117-131. -Kant, G. L. & DZurilla, T. J. (1997). "Social problem-solving as a mediator of stress-related depression and anxiety in middle-aged and elderly community residents". Cognitive Therapy and Research, 21, 73-96. - Lazarus, R. S. & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal and coping. New York: Springer. -Lubker, J. R. & Etzel, E. F. (2007). "College adjustment experiences of first-year students: disengaged athletes, nonathletes, and current varsity athletes". Journal of Student Affairs Research and Practice, 44(3), 37–41. - -Malouff, J. M., Thorsteinsson, E. B. & Schutte, N. S. (2007). "The efficacy of problem solving therapy in reducing mental and physical health problems: a meta-analysis". Clinical Psychology Review; 27(1): 46-57. -Meijer, S. A. (2010). "styles and locus of control as predictors for psychological adjustment of adolescents with a chronic illness", Social Science & Medicine. - Rosenhan, D. & Seligman, M. E. D. (1999). "Abnormal psychohogy". J Health Social Behaves. 314:(2)32; 21. -Salami, S. O. & Aremu, A. O. (2006). "Relationship between problem-solving ability and studying behavior among school-going adolescents in southwestern Nigeria". Electronic Journal of Research in Educational Psychology; 4(1):139-154. -Thoits, P. A. (1986). "Social support as coping assistance". Journal of Conselling and Clinical psychology, 54, 419-423. - William, D. A. (2007). Neuroendocrine Mechanisms, Stress Coping Strategies, and Social Dominance: Comparative Lessons about Leadership Potential. Government Research Bureau at the University of South Dakota. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 697 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 819 |