
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,154 |
تعداد مقالات | 9,925 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,488,706 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,838,033 |
پیش بینی بهزیستی اجتماعی بر اساس باور به دنیای عادلانه، بخشش و بهزیستی معنوی با توجه به نقش واسطه ای جنسیت | ||
شناخت اجتماعی | ||
مقاله 3، دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 17، خرداد 1399، صفحه 47-66 اصل مقاله (271.69 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/sc.2020.45712.2354 | ||
نویسندگان | ||
فرزانه میکائیلی منیع* 1؛ رقیه گلی زاده2؛ هلدا قربانی3 | ||
1دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه ارومیه. ارومیه. ایران. | ||
2کارشناس ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه ارومیه. ارومیه. ایران. | ||
3کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه ارومیه. ارومیه. ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف این پژوهش بررسی رابطۀ بین باور به دنیای عادلانه، بهزیستی معنوی و بخشش با بهزیستی اجتماعی (نقش جنسیت) است. روش: روش مورد استفاده در این پژوهش برحسب هدف، کاربردی و از نوع توصیفی ـ همبستگی بود. نمونۀ پژوهش حاضر 419 نفر از دانشجویان دانشگاه ارومیه (213 نفر دانشجوی دختر و 206 نفر دانشجوی پسر) هستند که با روش نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای از بین جامعۀ دانشجویان این دانشگاه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه های باور به دنیای عادلانه (BJW) ساتون و داگلاس (2005) دالبرت (1999) و دالبرت و همکاران (2001)، بهزیستی معنوی (SWB) پولوتزین و الیسون (1982)، بخشش (GF) والکر و گارسوخ (2002) و بهزیستی اجتماعی (SW) کییز (1998) استفاده شد. داده های به دست آمده با استفاده از نرمافزار SPSS و بر اساس شاخص های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی و رگرسیون سلسله مراتبی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد بین باور به دنیای عادلانه و بهزیستی اجتماعی در دانشجویان رابطۀ معنادار وجود دارد ولی بین بخشش و بهزیستی معنوی با بهزیستی اجتماعی رابطۀ معنادار وجود ندارد و نیز در رابطه هیچکدام از متغیرها جنسیت، نقش مؤثری نداشت؛ بنابراین با تقویت باور به دنیای عادلانه در دانشجویان می توان بهزیستی اجتماعی را در آنان تقویت نمود. نتیجه گیری: لذا نتایج این پژوهش میتواند برای مراکز مشاوره دانشگاه ها و نیز مسئولین برنامه ریز در جهت تدوین برنامه هایی برای تقویت روحیه معنوی گرا و باور به دنیای عادلانه در جهت بهبود بهزیستی اجتماعی دانشجویان کاربردی شود. | ||
کلیدواژهها | ||
باور به دنیای عادلانه؛ بخشش؛ بهزیستی معنوی؛ بهزیستی اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the relationship between belief in a just world, forgiveness and spiritual well-being with social well-being (role of gender) | ||
نویسندگان [English] | ||
Farzaneh Mikaeeli1؛ roghayeh golizadeh2؛ helda ghorbani3 | ||
1Associate of Professor of Educational Psychology, Department of Psychology, Orumiah University. Orumiah. Iran. | ||
2M.A in Psychology, Department of Psychology, Orumiah University. Orumiah. Iran. | ||
3M.A in Educational Psychology, Department of Psychology, Orumiah University. Orumiah. Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: The purpose of this study was to investigate the relationship between belief in a just world, spiritual well-being, and forgiveness and social well-being with the intermediate role of gender. Method: This research was applied in terms of purpose, and was descriptive-correlation in terms of method type. A sample of 419 students of Urumia University (213 female and 206 male students) were selected through multi-stage cluster sampling from the whole population of the study. To collect data, the questionnaires of Believing in the Just World (BJW) (Sutton & Douglas (2005), Dulbert (1999), and Deltbert et al., (2001)), Spiritual Well-Being (SWB) (Polutzin & Ellison, 1982), forgiveness (GF) (Walker & Garrosh, 2002), and Social Well-being (SW) (Keyez, 1998) were used. The data were analyzed using SPSS software based on descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics (correlation coefficient and hierarchical regression). Results: The results of this study showed that there is a significant relationship between the belief in a just world and social well-being in the students, and there is no meaningful relationship between forgiveness and spiritual well-being and social well-being, and none of the gender variables has any meaningful relationship. Therefore, by strengthening the belief in a just world in students, social well-being can be strengthened in them. Conclusion: The results of this research can be applied to counseling centers of universities as well as lesson planners in order to develop programs to strengthen the spirituality and believe in a just world of students to improve their social well-being. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Belief in a just world, forgiveness, spiritual well-being, social well-being | ||
مراجع | ||
اصفهانی، م (1389). «سلامت معنوی و دیدگاهها». فصلنامه اخلاق پزشکی. 4. ص 41-49.
افجه، ع و سامآرام، م (1389). «تأثیر میزان سلامت اجتماعی بر میزان رضایت شغلی ـ مورد مطالعه: کارکنان شرکت لیزینگ خودرو». برنامهریزی رفاه و توسعه اجتماعی. 3. ص 1-30.
افشانی، ع و شیریمحمدآباد، ح (1395). «رابطۀ دینداری و سلامتی اجتماعی زنان شهر یزد». مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، پیاورد سلامت. 11. ص 74-66.
برجعلی، م؛ نجفی، م؛ عیسیمراد، ا و منسوبیفر، ح (1391). «نقش بهزیستی معنوی و امیدواری در پیشبینی رضایت از زندگی دانشجویان». فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی. 4. ص 136-120.
بیگدلی، ا و کریمزاده، س (1385). «بررسی عوامل تنیدگیزا بر سلامت روانی پرستاران شهر سمنان». مجله کومش. 8. ص 21-26.
جعفری، ع (1394). «پیشبینیکنندههای معنوی سلامت روان پرستاران: نقش معنا در زندگی، بهزیستی مذهبی و بهزیستی وجودی». مجله دانشکده پرستاری و مامائی ارومیه. 13(8)، 684- 676.
چراغی، م و مولوی، ح (1385). «رابطه بین ابعاد مختلف دینداری و سلامت عمومی در دانشجویان دانشگاه اصفهان». مجله پژوهشهای تربیتی و روانشناختی. 2. ص 56 -78.
حاتمیپور، خ؛ رحیمآقایی، ف و دلفان، و (1395). «ارتباط سلامت معنوی با اضطراب دانشجویان پرستاری در اولین تجربه کارآموزی». مجله پژوهش پرستاری. 11. ص 24-34.
حمید، ن و زمستانییامچی، م (1393). «رابطه هوش معنوی و ویژگیهای شخصیتی با کیفیت زندگی در دانشجویان پزشکی». مجله پزشکی هرمزگان. 17. ص 347-355.
حیدرزادگان، ع و کوچکزایی، م (1394). «بررسی رابطه بین سلامت معنوی و خودکارآمدی دانشجویان دانشکدههای فنی ـ مهندسی و روانشناسی و علوم تربیتی». فصلنامه آموزش مهندسی ایران. 17. ص 93-79.
حیدری، غ و غنایی، ز (1387). «هنجاریابی پرسشنامه بهزیستی اجتماعی». اندیشه و رفتار در روانشناسی بالینی.7. ص 31-40.
خاکساری، ز؛ صیامی، ل؛ مهرابی، م و شیخآبادی، ب (1394). «بررسی رابطه بهزیستی معنوی با سلامت روانی». همایش بینالمللی روانشناسی و فرهنگ زندگی، استانبول ترکیه.
خرم، ر و جباری، پ (1394). «بررسی ارتباط سلامت معنوی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری شیراز». دومین کنفرانس بینالمللی علوم رفتاری و مطالعات اجتماعی.
خسروی، ز و ناهیدپور، ف (1391). «بررسی رضایت از زندگی، باور به عادلانه بودن دنیا و حمایتهای اجتماعی در دانشجویان ایرانی و هندی». زن و جامعه. 3. ص 1-16.
رهپرداز، ف و شیرازی، م (1395). «نقش باور به دنیای عادلانه در پیشبینی رضایت از زندگی دانشجویان دختر دانشگاه سیستان و بلوچستان». مجله مطالعات روانشناسی تربیتی. 24. ص 120-130.
زندیپور، ط و یادگاری، ه (1386). «ارتباط بخشش با رضایت از زندگی در بانوان دانشجوی متأهل غیربومی دانشگاههای تهران». مطالعات زنان. 5. ص 122-109.
سمیاری، ح؛ هرویکریموی، م؛ نصیری، م و عربی، ف (1394). «بررسی ارتباط بین هوش معنوی و سلامت عمومی دانشجویان». نشریه تخصصی روان پرستاری.3. ص 58-47.
ستوده، ح؛ شاکرینیا، ا؛ قاسمیجوبنه، ر؛ خیراتی، م و حسینیصدیق، م (1394). «نقش سلامت خانواده و سلامت معنوی در بهزیستی روانشناختی پرستاران». مجله تاریخ پزشکی. 7. ص 161-173.
شهبازیراد، ا؛ مؤمنی، خ و میردریکوند، ف (1395). «نقش سلامت معنوی در تبیین کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 94-93». نشریه اسلام و سلامت دانشگاه علوم پزشکی بابل. 2. ص 94-45.
صفائیراد، ا؛ کریمی، ل؛ شموسی، ن و احمدی طهور، م (1389). «رابطه بهزیستی معنوی با سلامت روان در دانشجویان». مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی سبزوار. 17. ص 280-274.
طبیبی، م؛ احمریطهران، ه؛ سلطانعربشاهی، س؛ حیدری، س؛ عبدی، ز و صفاییپور، ر (1392). «ارتباط سلامت معنوی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم». مجله دانشگاه علوم پزشکی قم. 7. ص 78-72.
عصارودی، ع؛ گلافشانی، ا و اکابری، آ (1390). «ارتباط سلامت معنوی و کیفیت زندگی در پرستاران». مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی.3. ص 88-97.
غباریبناب، ب؛ کیوانزاده، م و وحدتتربتی، ش (1387). «بررسی رابطه بین عفو و گذشت و سلامت روانی در دانشجویان علوم پزشکی». روانشناسی و علوم تربیتی. 3. ص 167-180.
فیروزبخت، م؛ ریاحی، م و تیرگر، آ (1396). «بررسی عوامل مؤثر بر سلامت اجتماعی زنان: یک مطالعه مروری در مجلات فارسی». سلامت اجتماعی. 4. ص 190-200.
کلانتری، م و اسماعیلی، م (1394). «الگوی تحول در روانشناسی». دو فصلنامه مطالعات تحول در علوم انسانی. 2. ص 23-40.
گلپرور، م و جوادی، س (1385). «الگوی ارتباطی بین باورهای دنیای عادلانه برای خود و دیگران با شاخصهای بهداشت روانی: الگوی معادلات ساختاری». فصلنامه اصول بهداشت روانی. 8. ص 109-122.
گلپرور، م و جوادیان، ز (1390). «نقش دردسرآفرینی و اسناد شناختی در رابطه با باور به دنیای عادلانه و واکنش پرخاشگرانه دانش آموزان دختر، نظریه ایرانی کارکرد دوگانه متضاد». اندیشه و رفتار (روانشناسی کاربردی). 6. ص 61-71.
گلپرور، م و عریضی، ع (1388). «رابطه بهزیستی معلمان با باور به دنیای عادلانه و رفتارهای پرخاشگرانه دانشآموزان در مقابل آنها». پژوهش در سلامت روانشناختی.3. ص 25-36.
گلپرور، م؛ عابدینی، م و شاهنگی، ح (1393). «نقش باور به دنیا عادلانه و ناعادلانه در پیوند بین فرسودگی و استرس شغلی با رفتارهای غیراخلاقی: گسترش یک نظریه در ایران». روشها و مدلهای روانشناختی در ایران. 15. ص 103-117.
مرندی، ع (1390). «عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت». ویژهنامه تحقیقات سلامت روان و پیشگیری از اعتیاد. 3. ص 4-12.
نیکوگفتار، م (1388). «آموزش هوش هیجانی، ناگویی خلقی، سلامت عمومی و پیشرفت تحصیلی». روانشناسی تحولی. 3. ص 187-198.
Anonymous, A. (1979). “Spiritual Health Is Important, Say our Readers”. WHO Chronicle, 33(1), 29-30. Baskin, T.W. & Robert, D.E. (2004). “Intervention Studies on Forgiveness: A Meta-Analysis”. Journal Journal of Counseling & Development, 82(1), 79-90. Crak, S. & Akgun, S.A. (2016). “Cross-cultural comparison of Turkish and Kyrgys student’s belief in a just world”. Journal of Human Sciences, 13(3), 234-240. Cotton, S., Kudel, I., Roberts, Y.H., Pallerla, H., Tsevat, J. & Succop, P. (2009). “Spiritual Well-Being and Mental Health Outcomes in Adolescents with or Without Inflammatory Bowel Disease”. Journal of Adolescence, 44(5), 485–92. Dalbert, C. & Donat, M. (2015).” Belief in a Just World. In International Encyclopedia of Social and Behavioral Sciences” (2nd edition). Publisher: Oxford, UK: Elsevier, Editors: J. D. Wright, pp.487-492. Day, J.M. (2010). “Religion, Spirituality and Positive Psychology in Adulthood: A Developmental View”. Journal of Adult Development, 17(4), 29-215. Diebel, T. (2012). “The importance of forgiveness: How can psychological research inform educational practice?” University of Southampton Doctoral Programme in Educational Psychology. http://blog.soton.ac.uk/ edpsych/files/2015/12/Forgiveness-May-2012- Ellison, C.W. (1983). “Spiritual well-being: Conceptualization and measurement”. Journal of Psychology & Theology, 11(4), 330-340. Fisher, J.W. (2002). “The Personal and Social Correlates of Spiritual Well-Being among Primary School Teachers”. Pastoral Psychology, 51 (1), 3-11. Frankenberg, G. (2014).”Human rights and the belief in a just world”. International Journal of Constitutional Law, 12 (1), 35–60. Gomez, R. & Fisher, J.W. (2016). “Domains of spiritual well-being and development and validation of the Spiritual Well-Being Questionnaire, Personality and Individual”. Health Journal, 2(2), 84-88. Hartz, G.W. (2005). Spirituality and Mental Health: Clinical Applications. New York: Haworth press. Jafari Poor.H., Borji. M. & Moslemi. A. (2016). “The Relationship between Spiritual Well-being and Quality of Life and Optimism on the Staff of Arak University of Medical Sciences”. Health, Spirituality and Medical Ethics, 3(2), 14-20. Janoff, A. & Bulman, R. (1992). “Shattered assumptions: Toward a new psychology of trauma”. New York: Free press. Kearns, A. & Fincham, S. (2004). “A prototype analysis of forgiveness”. Personality and Social Psychology Bulletin, 30(4), 838-855. Keyes, C.L. (2006). “Mental health in adolescence: Is America’s youth flourishing?” American Journal of Orthopsychiatry, 76(3), 395-402. Keyes, C.L.M. (1998). “Social well-being”. Social Psychology Quarterly, 61(2), 121-140. Koeing, H.G., McCullogh, M.E. & Larson, D.B. (2001). “Handbook of Religion and Health”. Oxford: Oxford University Press. Laval, B.O. (2010). “Factors Affecting Academic Achievement of Students in Senior School Certificate Examination (SSCE) in Christian Religious Knowledge”. An International Multi-Disciplinary Journal, Ethiopia, 4 (4), 420-433. Lench H.C. & Chang Esther, S. (2007). “Belief in an Unjust World: When Beliefs in a Just World Fail”. Journal of Personality Assessment, 89(2), 126–135. Lerner, M.J. (1980). “The belief in a just world: a fundamental delusion”. New York: Plenum Press. Lerner, M. & Miller, D. (1978). “Just world research and the attribution processes: looking back and a head”. Psychological Bulletin, 85(4), 1030-1051. Levin, J.S., Taylor, R.J. & Chatters, L.M. (1994). “Race and gender differences in religiosity among older adults: Findings from four national surveys”. Journals of Gerontology, 49(3), 137-145. Line, C.R. (2005). “The relationship between personal religiosity and academic performance among LDS [Latter Day Saints] college students at Brigham Young University (Utah)”. Retrieved from http://docs.lib.purdue.edu/dissertations/ AAI3185795/ McCullough, M.E., Garth Bellah, C., Dean Kilpatrick, S. & Johnson, J.L. (2001). “Vengefulness: Relationships with forgiveness, rumination, well-being, and the big five”. Personality and Social Psychology Bulletin, 27(5), 601-610. Mueller P.S, Plevak D.J. & Rummans, T.A. (2001). “Religious Involvement, Spirituality, and Medicine: Implications for Clinical Practice”. Mayo Clinic Proceedings, 76(12), 1225-1235. Pender, N.J., Murdaugh, C.L. & Parsons, M.A. (2010). Health promotion in nursing practice. 6th Ed. USA: Appleton-Century-Crofts. Reily, B.B., Perna. R. & Tate, D.G. (1998). “Type of spiritual well-being among person with chronic illness: Their relationship to various forms of quality of life”. Archives of Physical Medicine and Rehabilitation, 79(3), 258-264. Rijavec. A. & Jurčec, G. (2010). “Gender Differences in the Relationship between Forgiveness and Depression/Happiness”. Psihologijske Teme, 19(1), 189-202. Rew, L. & Wong, Y.J. (2006). “A systematic review of associations among religiosity/spirituality and adolescent health attitudes and behaviors”. Journal of Adolescent Health, 38(4), 433-42. Thompson, Y.L., Snyder, C.R., Hoffman, L., Michael, S.T., Rasmussen, H.N., Billings, L.S, & et al. (2005). “Dispositional forgiveness Of Self, Other, and situations”. Journal of Personality, 73(4), 316–360. Toussaint, L. & Webb, J.R. (2005). “Theoretical and empirical connections between forgiveness, mental health, and well-being”. In E. L. Worthington, Jr. (Ed.), Handbook of Forgiveness (pp. 349–362), New York: Routledge. Unterrainer, H.F., Ladenhauf, K.H., Moazedi, L.M., Wallner-Liebmann, S.J. & Fink, A. (2010). “Dimensions of religious/spiritual well-being and its relation to personality and psychological well-being”. Personality and Individual Differences, 49(3), 192–97. Wohl, J.A.M., Pychyl, A.T. & Bennett, H.S. (2010). “I forgive myself, now I can study: How self-forgiveness for procrastinating can reduce future procrastination”. Personality and Individual Differences, 48(7), 803-808. Worthington, E.L. & Scherer, M. (2004). “Forgiveness is an emotion-focused coping strategythat can reduce health risks and promote health resilience: theory, review, and hypotheses”. Psychology & Health, 19(3), 385-405.doi:10.1080/ 088704404200019667. Zhang, Z. & Zhang, J. (2016). “Belief in a just world mediates the relationship between institutional trust and life satisfaction among the elderly in China”. Personality and Individual differences. 83(2), 164-169. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 731 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,098 |