تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,129 |
تعداد مقالات | 9,657 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,574,870 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,271,129 |
اثربخشی آموزش حل مسئله در بهبود رضایت شغلی و خلاقیت کارکنان | ||
شناخت اجتماعی | ||
مقاله 6، دوره 9، شماره 1 - شماره پیاپی 17، خرداد 1399، صفحه 107-122 اصل مقاله (242.12 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/sc.2020.42776.2285 | ||
نویسندگان | ||
رضا دانش پژوه* 1؛ مهدی پور محمد2؛ علی رضا مهدویان3 | ||
1دانشجوی دکترای روانشناسی شناختی، پژوهشکده علوم شناختی. تهران. ایران. | ||
2استادیار گروه روانشناسی، پژوهشکده علوم شناختی. تهران. ایران. | ||
3استادیار گروه روانشناسی، دانشکده علم و فرهنگ. تهران. ایران. | ||
چکیده | ||
مقدمه: یکی از مهمترین عوامل نارضایتی شغلی کارکنان، عدم توانایی حل مشکلات فردی و سازمانی است و هنگامیکه مشکلات، جدید یا پیچیده باشند، تصمیم گیری نوآورانه و موثر یک عامل بسیار مهم برای حل آن است. با توجه به بررسی های پژوهشگر، تاثیر مهارت حل مسله بر رضایت شغلی و خلاقیت کارکنان در شرکت ها و سازمان های ایرانی، مطالعه نشده است. هدف از این مطالعه، تعیین اثربخشی آموزش حل مساله در بهبود رضایت شغلی و خلاقیت کارکنان بود. روش: پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون - پس آزمون و پیگیری می باشد. آزمودنی ها با روش گمارش در دسترس انتخاب شدند. به 50 نفر از کارکنانی که از آزمون خودارزیابی توانایی حل مسئله، کمترین نمره را بدست آورده بودند، مهارت حل مسئله آموزش داده شد. قبل، بلافاصله و 4 ماه پس از پایان آموزش، رضایت شغلی و خلاقیت آنها مورد ارزیابی قرار گرفت. برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که بین مهارت حل مسئله و رضایت شغلی و خلاقیت کارکنان همبستگی مثبت وجود دارد. نتیجه: آموزش مهارت حل مسئله بـه عنـوان یـک مداخلـه روانشـناختی کوتاه مدت، میتواند رضایت شغلی و خلاقیت کارکنان را افزایش داده و اثر این مداخله در طول زمان پایدار خواهد ماند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش؛ حل مسئله؛ رضایت شغلی؛ بهبود عملکرد؛ خلاقیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effectiveness of problem solving training to improve employee’s job satisfaction and creativity | ||
نویسندگان [English] | ||
REZA DANESHPAJOUH1؛ Mahdi purmohamad2؛ Alireza Mahdavian3 | ||
1Phd Student in Cognitive Psychology, Institute of Cognitive Sciences. Tehran. Iran. | ||
2Assistant of professor of psychology, Institute of Cognitive Sciences. Tehran. Iran. | ||
3Assistant of professor of psychology, Institute of Cognitive Sciences. Tehran. Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Introduction: One of the most important factors in employee job dissatisfaction is the inability to solve individual and organizational problems. When these problems are new or complex, innovative and effective decision making is a very important factor in solving them. According to the researcher's studies, the effect of problem solving skills on job satisfaction and employee creativity in Iranian companies and organizations has not been studied. The purpose of this study was to determine the effectiveness of problem solving training in improving job satisfaction and creativity of employees. Method: This study is quasi-experimental with pre-test, post-test and follow-up. Subjects were selected using the available sampling method. The problem solving skills were taught to 50 employees who get the lowest score in the problem-solving ability self-assessment test. Then, their job satisfaction and creativity were evaluated before, immediately, and 4 months after the end of training. Repeated measure ANOVA was used to analyze the data. Results: The results showed that there is a positive correlation between problem solving skills, job satisfaction, and employees’ creativity. Conclusion: problem solving skills training, as a short-term psychological intervention, can increase job satisfaction and creativity of staff, and the effect of this intervention will remain stable over time. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
problem solving training, job satisfaction, performance improvement, creativity | ||
مراجع | ||
الوندی سرابی، م (1394). «ارائه مدل استرس شغلی بر اساس باورهای غیرعقلانی، تحریفهای شناختی و همجوشی شناختی».
بردبار، ا؛ آقایی، م (1392). «نقش خودارزیابی در پیشبینی توانمندسازی و تعهد سازمانی کارمندان». فصلنامه پژوهش در رویکرد جدید به مدیریت آموزشی. 5 ص 59-72.
درخشیده، ح؛ انصاری. م (1397). «بررسی تأثیر شایستگی و تعهد مدیریتی بر توانمندسازی کارمندان بر عملکرد شغلی آنها».
ابراهیمی، ن؛ سلیمانی، م (1395). «بررسی رابطه بین عزتنفس و انگیزه کارکنان». مجله پیام مدیریت. 23 ص 31-52.
فرهی بزنجانی، ر؛ مهدوی، ب (1390). «عوامل مؤثر بر رضایت شغلی یا عدم رضایت شغلی». فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسان. 14 ص 28-39.
جعفری، م؛ عیوض زاده، ا؛ ماینیان، د (1390). «تأثیر شغل مدیران در استرس شغلی در دانشگاه آزاد اسلامی شعبه تهران ـ قیام دشت».
لاکانی، م؛ باقرشاهی، ز؛ محمدزاده، ز؛ محمدی، ک (1385). آموزش مهارتهای زندگی.
لنگرودی، س (1394). «رابطه رضایت شغلی، تعهد سازمانی و فرسودگی شغلی در بین معلمان». مجله مدیریت آموزش پرستاری.
نجیمی، ا؛ گودرزی، آ (1391). «علل استرس شغلی در پرستاران: یک مطالعه مقطعی». مجله تحقیقات پرستاری و مامایی ایران.
شمس، ح؛ شهابالدین، م؛ اسفندیاری مقدم، ا؛ امیرتیمور، س (1393). «رابطه ابعاد مختلف اعتماد سازمانی با رضایت شغلی کارمندان». مجله مطالعات مدیریت (بهبود و تحول).
شکوهی، ی؛ پرند، م؛ اکبری زردخانه، ا (1393). «اثربخشی آموزش حل مسئله در روابط خانوادگی و کارکنان». فصلنامه روانشناسی تحلیلی شناختی. 5، ص 59-69.
زارع، ح؛ پیرخایفی، ا؛ مبینی، د (1390). «اثربخشی آموزش مهارتهای حل مسئله بر ارتقاء خلاقیت مدیر بر اساس شخصیت آنها». مجله روانشناسی سازمان مدرن صنعت.
Barry Schwartz, B. (2004). Quoted from http://www.noandishaan.com. Beck, A., Kovacs, M. & Weissman, A. (2000). “Assessment of suicidal intent: The scale for suicide ideation”. Journal of consulting and clinical psychology. D'zurilla, T. & Goldfried, M. (1971). “Problem Solving and Behavior Modification”. Journal of Abnormal Psychology. Gözükaraa, İ. & Çolakoğlu, N. (2016). “The Mediating Effect of Work Family Conflict on the Relationship between Job Autonomy and Job Satisfaction”. Procedia - Social and Behavioral Sciences. Kumar, R., Siddiqui, N., Shahid, Z. & Syed, S. (2012). “Stress, job satisfaction and work hours in medical and surgical residency programmes in private sector teaching hospitals of Karachi, Pakistan. JPMA”. Journal of the Pakistan Medical Association. Ning, L., Li, F. & Yang, X. (2014). “Investigation research of occupational stress and job burnout for oil field workers in Xinjiang”. Journal of Hygiene Research. Peters, S., Grunwald, N., Rümmele, P., Endlicher, E. & Lechner, A. (2012). “Chronic psychosocial stress increases the risk for inflammation-related colon carcinogenesis in male mice”. Stress (Amsterdam, Netherlands). Ragan, A., Lesniak, A., Bochynska-Czyz, M., Kosson, A. & Szymanska, H. (2013). “Chronic mild stress facilitates melanoma tumor growth in mouse lines selected for high and low stress-induced analgesia”. Selye, H. (1980). The stress concept today. In I. L. Kutash, et al. (Eds), Handbook on stress and anxiety. San Francisco: Jossey- Bass. Science 122: 625–631. doi:10.1126/science.122.3171.625. Stämpfli, S., Camici, G., Keller, S., Rozenberg, I. & Arras, M. (2014). “Restraint stress enhances arterial thrombosis in vivo-role of the sympathetic nervous system”. Stress (Amsterdam, Netherlands), 17(1), 126–132. Solé, E., Tomé-Pires, C., Vega, R., de la, Racine, M., Castarlenas, E. & Jensen, M. (2015). “Cognitive Fusion and Pain Experience in Young People”. The Clinical Journal of Pain. http://doi.org/10.1097/AJP. 227. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,423 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,001 |