تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,113 |
تعداد مقالات | 9,524 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,184,711 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,028,990 |
تحلیل میزان آشنایی و کاربرد واژگان گویش کرمانی در دو گروه سنی و جنسیتی از گویشوران بومی | ||
فصلنامه علمی - پژوهشی زبانشناسی اجتماعی | ||
مقاله 6، دوره 3، شماره 2 - شماره پیاپی 10، اردیبهشت 1399، صفحه 71-83 اصل مقاله (665.01 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/il.2020.49847.1323 | ||
نویسندگان | ||
رحیمه روح پرور* 1؛ علی اصغر رستمی ابوسعیدی2؛ علی حاج باقری3؛ محسن مددی4 | ||
1استادیار زبان شناسی، گروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران | ||
2استاد زبان شناسی، گروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران | ||
3کارشناسی ارشد زبان شناسی، گروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران | ||
4دانشیار آمار، دانشکده ریاضی و کامپیوتر، دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران | ||
چکیده | ||
گردآوری و حفظ گویشها امری ضروری است که متأسفانه با بیتوجهی و سهلانگاری، شاهد نابودی گویشها در مناطق زیادی از ایران هستیم. پژوهش حاضر مطالعهای در حوزۀ زبانشناسی اجتماعی است که در آن میزان «آشنایی» و «کاربرد» واژگان گویش کرمانی در دو گروه سنی و جنسیتی از گویشوران بومی شامل دانشآموزان 18 ساله و افراد 40 تا 50 ساله بررسی شده است. این پژوهش از نوع توصیفی-تحلیلی و پرسشنامهای است که با روش خوداظهاری پر شدهاند. دادههای پرسشنامه ، 50 واژه از کلمات موجود در گویش کرمانی هستند. در این تحقیق تأثیر مؤلفههایی همچون سن، جنسیت و میزان تحصیلات والدین در میزان «آشنایی» و «کاربرد» واژگان گویش کرمانی بررسی شدهاند. پس از تجزیه و تحلیل دادهها مشاهده شد که تفاوت معنیداری در میزان «آشنایی» و «کاربرد» واژگان بین دانشآموزان 18 ساله و افراد 40 تا 50 ساله وجود دارد؛ از سوی دیگر، جنسیت بر میزان «آشنایی» با واژگان در دانشآموزان 18 ساله تأثیر نداشت؛ اما بر «کاربرد» واژگان در بین آنها اثر معنادار داشت. در افراد 40 تا 50 ساله جنسیت بر «آشنایی» و «کاربرد» واژگان اثر نداشت. رابطۀ بین تحصیلات والدین و «آشنایی» با واژگان معنادار بود؛ اما تنها میزان تحصیلات مادران بر «کاربرد» واژگان گویشی توسط جوانان تأثیر معنادار داشت. | ||
کلیدواژهها | ||
زبانشناسی اجتماعی؛ گویش کرمانی؛ جنسیت؛ سن؛ میزان آشنایی؛ میزان کاربرد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing the Degree of Familiarity and Usage of Kermani Dialect Words by Two Age and Gender Groups of Native Speakers | ||
نویسندگان [English] | ||
Rahimeh Roohparvar1؛ Ali Asghar Rostami Abusaeedi2؛ Ali Haj Bagheri3؛ Mohsen Madadi4 | ||
1Assistant Professor of Linguistics, English Department, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Bahonar University of Kerman, Iran | ||
2Professor of Linguistics, English Department, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Bahonar University of Kerman, Iran | ||
3M.A. in Linguistics, English Department, Faculty of Literature and Humanities, Shahid Bahonar University of Kerman, Iran | ||
4Associate Professor of Statistics, Faculty of Mathematics and Computer, Shahid Bahonar Universityof Kerman, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Gathering and preserving dialects is essential; however, unfortunately, with carelessness and negligence, we are witnessing the destruction of dialects in many parts of Iran. The present sociolinguistic research examined the degree of “familiarity” and “usage” of Kermani dialect words in two different age groups of native speakers including students of 18 and adults of 40-50 years old. The study was a descriptive-analytical and self-assessment questionnaire-based research. The questionnaire data were 50 words in the Kermani dialect. The effect of variables such as age, gender and parents' level of education on the degree of “familiarity” and “usage” of Kermani words were measured. The results showed that there was a significant difference between the two groups in the familiarity and usage of native words. On the other hand, gender did not have a significant effect on the familiarity of words by 18 years old students, whereas its effect was significant on the usage of words. In the other group, the effect of gender was not statistically significant on the familiarity and usage of words. Parents' level of education had significant effect on the familiarity of words; however, only mothers’ level of education had significant effect on the usage of words by the youth. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Sociolinguistics, Kermani dialect, Gender, Age, Degree of familiarity, Degree of usage | ||
مراجع | ||
اُرانسکی، یوسیف (باستانی پاریزی، ابراهیم. (1375). فرهنگ گویش کرمانی. کرمان: مرکز کرمانشناسی.
پرمون، یداله؛ ازکیا، ندا و کربلائی صادق، مهناز. (1391). بررسی تغییرات واژگانی در جامعۀ زبانی شهر گرگان بر اساس متغیرهای اجتماعی سن، جنسیت و تحصیلات. زبانشناخت، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی. شمارۀ 2 (پیاپی 6) صص: 14-1.
صناعی مقدم، زینب؛ یارمحمدی، لطف الله و صدیقی، فیروز (1386). بررسی تأثیر سن و حوزههای مختلف اجتماعی بر کاربرد زبان در شهر یاسوج. مجموعه مقالات هفتمین همایش زبانشناسی ایران. تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی. صص: 831-825.
کیا، صادق. (1390). واژهنامۀ شصت و هفت گویش ایرانی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
کردی، رضا و حبیبی، طیبه. (1384). فرهنگ تطبیقی لغات و اصطلاحات کرمان شمالی. کرمان: مرکز کرمانشناسی.
مدرسی، یحیی. (1384). گسترۀ گویششناسی نوین. مجلۀ گویش شناسی، دورۀ 2. (شمارۀ 4)، صص: 22-2.
مدرسی، یحیی (1391). درآمدی بر جامعهشناسی زبان. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
محمدی، فاطمه. (1389). بررسی تأثیر سن و جنس بر کاربرد زبان در شهرستان نایین. مجموعه مقالات همایش گویشهای مناطق کویری ایران. سمنان: دانشگاه سمنان. صص: 1910-1895.
Aijmer, K. (1996). Conversational routines Baker, A. E., & Hengeveld, K. (2012). Linguistics. UK: Wiley-Blackwell. Chambers, J. K., & Trudgill, P. (1998). Dialectology. New York: Cambridge. Crystal, D. (2000). Language death. Cambridge: Cambridge University Press. Gordon, E. (1997). Sex, speech and stereotype: Why women use more prestige speech forms more than men? Language in Society. 26, 47-63. Hudson, R. (1980). Sociolinguistics. London: Cambridge University press. Labov, W. (1972). Sociolinguistics patterns. Philadelphia: University of Pennsylvania Press. Malmkjær, K. (2004). The linguistics encyclopedia. London and New York: Routledge. McCabe, A. (2011). An introduction to linguistics and language studies. UK and USA: Equinox. Milroy, M., & Gordon, M. (2003). Sociolinguistics: Method and interpretation. USA: Blackwell Mistar, J. (2011). A study of the validity and reliability of self-assessment. TEFLIN Journal, l22, 45-58. Simpson, P.. & Mayr, A. (2010). Language and power. New York: Routledge. Sunderland, J. (2009). Gender and language. In J. Culpeper, F. Katamba, P. Kerswill, R. Wodak, & T. McEnery (Eds). English language (pp: 536-549). USA: Palgrave Macmillan. Trudgill, P. (1972). Sociolinguistics: An introduction. Middlesex: Penguin | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 447 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 381 |