
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,150 |
تعداد مقالات | 9,913 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,452,249 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,830,710 |
کاربست سبک جریان سیال ذهن در رمان "وتکلمت الحیاة" (و زندگی به سخن درآمد) | ||
فصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغی | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 29، اسفند 1398، صفحه 11-23 اصل مقاله (552.35 K) | ||
نوع مقاله: تحلیلی و انتقادی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/pab.2020.48723.1694 | ||
نویسندگان | ||
امین نظری تریزی* 1؛ خاطره احمدی2 | ||
1دانش آموخته دکتری دانشگاه اصفهان | ||
2دانش آموختۀ دکتری دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
جریان سیال ذهن سبک نوینی در داستاننویسی است که نقش نویسنده در آن به حداقل ممکن میرسد و نویسندگانی مانند جیمز جویس، ویلیام فاکنر و ویرجینیا وولف در آثار خود از آن بهره گرفتهاند. در داستانهایی که به این سبک نوشته میشوند نویسنده به جای توصیف وقایع، احساسات و افکار شخصیتها را درست در لحظۀ وقوع به چنگ میآورد و با نمایش آنها خواننده را در تجربیات ذهنی شخصیتها سهیم میکند. علیاء انصاری نویسندۀ مسلمان عراقی در رمان خود با عنوان وتکلمت الحیاة برای به تصویر کشیدن روحیات پیچیده و گاهی ترسناک و غم-انگیز شخصیتهای داستان و برای نفوذ به اعماق روان آنها از این تکنیک کمک گرفته است. این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی به بررسی شاخصههای تکنیک سیال ذهن در رمان وتکلمت الحیاة پرداخته است. یافتههای پژوهش به این موضوع اشاره دارد که علیاء الأنصاری با بکارگیری این سبک وظیفۀ انتقال داستان را به عهدۀ تکگویی درونی شخصیتها گذاشته و با این شیوه به خواننده اجازه داده تا مستقیم و بدون دخالت راوی در جریان افکار و احساسات قهرمان داستان قرار گیرد. همچنین با کمک تکگویی درونی و شخصیتپردازی و راهیابی به ذهن قهرمان و پدیدۀ همزمانی و دیدگاه دانای کل محدود، توانسته شخصیتها را به مخاطب معرفی کند. نویسنده در طرح داستان مرزهای زمان و مکان معمولی و منطقی را درنوردیده و خواننده تنها از طریق واگویههای شخصیتها، میتواند به درک آن نائل آید. | ||
کلیدواژهها | ||
تکنیک سیال ذهن؛ ادبیات معاصر عراق؛ علیاء أنصاری؛ رمان "وتکلمت الحیاة" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Application of mind fluid technique in novel "va takallamat al-Hayat" (The Life Spoke) | ||
نویسندگان [English] | ||
amin nazariterizi1؛ khatere ahmadi2 | ||
1isfahans university | ||
2Isfahan University | ||
چکیده [English] | ||
The Fluid flow is a new style in fiction that plays the role of the author in the least possible And writers like James Joyce, William Faulkner and Virginia Wolf have benefited from their works. In storie,s that are written in this style, the author will grab the characters and thoughts in the golden, instead of describing the events, and share the reader in the subjective experiences of characters. Alyaa Ansari The Iraqi Muslim author in his own novel is the title of the "va takallamat al-Hayat" for portraying the spirit of complex and sometimes frightening and tragic stories of fiction and to penetrate deep into their mental depths of this technique. ... This paper is a descriptive-analytic study to investigate the characteristics of the fluid technique of mind in the novel "va takallamat al-Hayat" And the results indicate that this style has come to the help of the story by the author to put the character in the process of transferring the stories into the same way, allowing the reader to be directly and without the narrator's involvement in the minds of the story's hero's thoughts and feelings. Also, with the help of internal and character-making and its personality and the mind of the champion and the concurrency phenomenon and a limited view of the whole, it has been able to introduce characters to the audience. The author in the story plan shows the boundaries of time and place of the ordinary and logical. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Fluid technique of mind, Contemporary literature in Iraq, Alyaa Ansari, The novel of "va takalamat al-Hayat" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 437 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 436 |