تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,139 |
تعداد مقالات | 9,773 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,913,370 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,521,664 |
استفاده از یک تکلیف غیرمعمول برای بررسی دانش تکلیف -ریاضی و دانش محتوایی عمومی معلمان دوره ابتدایی استان تهران از مفهوم کسر | ||
فصلنامه علمی پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی | ||
مقاله 5، دوره 7، شماره 4 - شماره پیاپی 28، خرداد 1399، صفحه 55-70 اصل مقاله (352.4 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/etl.2020.49091.3079 | ||
نویسندگان | ||
مهدی ایزدی* 1؛ ابراهیم ریحانی2 | ||
1دانشجوی دکتری، آموزش ریاضی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
2دانشیار، آموزش ریاضی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
این تحقیق با هدف بررسی دانش تکلیف ریاضی و دانش محتوایی عمومی معلمان دوره ابتدایی استان تهران درباره مفهوم کسر انجام شد. روش تحقیق، روش توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری شامل معلمان دوره ابتدایی استان تهران در سال تحصیلی 1398- 1397 بود که نمونه مورد مطالعه شامل 137 نفر از آنها، به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شد. برای انجام این مطالعه، از یک آزمون محقق ساخته متشکل از یک تکلیف غیرمعمول دو قسمتی برای بررسی دانش تکلیف ریاضی و دانش محتوایی عمومی معلمان دوره ابتدایی درباره مفهوم کسر استفاده شد. نتایج بررسیها، نشان داد که معلمان از دانش تکلیف ریاضی و دانش محتوایی عمومی مناسبی درباره مفهوم کسر (زیرساختار جزء به کل) برخوردار نیستند. تأکید بیشازحد بر زیرساختار جزء به کل، توجه نکردن به همه ابعاد زیرساختار جزء به کل و نپرداختن متوازن به سایر زیرساختارهای مفهوم کسر در محتواهای آموزشی معلمان و دانشآموزان میتواند بخشی از دلایل احتمالی این ضعف باشد؛ بر همین اساس، پیشنهاد این تحقیق، پرداختن متوازن به همه زیرساختارهای مفهوم کسر و تسلطزدایی از رویکرد جزء به کل در محتواهای آموزشی معلمان و دانشآموزان و ارتقاء دانش محتوایی عمومی و دانش تکلیف ریاضی معلمان دوره ابتدایی از طریق برگزاری دورهها و کارگاههای آموزشی است. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش تکلیف ریاضی؛ دانش محتوایی عمومی؛ معلمان دوره ابتدایی؛ مفهوم کسر؛ تکلیف غیرمعمول | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Using An Unusual Task to Investigate Elementary School Teachers’ Mathe-matical -Task Knowledge and Common Content Knowledge of Fraction Con-cept in Tehran Province | ||
نویسندگان [English] | ||
Mehdi Izadi1؛ Ebrahim Reyhani2 | ||
1Phd Student, Mathematics Education, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor, Mathematics Education, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This research was conducted with the aim of investigating Mathematical-Task Knowledge and Common Content Knowledge of elementary School teachers of fraction concept in Tehran province. The method of this study was descriptive-survey method, its statistical population included the elementary School teachers in Tehran province in the academic year 1397-1398 and its sample were 137 people selected by multi-stage cluster sampling method. In this study, a researcher-made test consisting of an unusual two-part task was used to examine the Mathematical-Task Knowledge and Common Content Knowledge of elementary teachers regarding the fraction concept. The results of the study revealed that teachers do not have suitable Mathematical-Task Knowledge and Common Content Knowledge of the fraction concept (part-whole sub-construct). The overemphasis on part-whole sub-construct, lack of attention to all aspects of part-whole sub-construct of fraction, and lack of balanced attention to other sub-constructs of fraction concept in the educational content of teachers and students can be part of the possible causes of this weakness. Therefore, balancing the various sub-constructs of fraction concept and disengagement from the part-whole approach in the educational content of teachers and students and improving elementary teachers' Common Content Knowledge and Mathematical-Task Knowledge through courses and workshops are the suggestions of this study. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Mathematical-Task Knowledge, Common Content Knowledge, Elementary Teachers, Fraction Concept, Unusual Task | ||
مراجع | ||
ایزدی، مهدی و ریحانی، ابراهیم (1398). بررسی درک دانشآموزان دوره ابتدایی شهر تهران از زیر ساختار جزء بهکل مفهوم کسر بر اساس نظریه APOS و SOLO، با استفاده از یک تکلیف غیرمعمول، فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی، در دست داوری. دوستی، ملیحه (1392). بررسی درک و فهم دانشآموزان پایه ششم ابتدایی از کسرها. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران. ریحانی، ابراهیم، بخشعلیزاده، شهرناز و دوستی، ملیحه (1393). درک مفهوم کسر توسط دانشآموزان پایه ششم دوره ابتدایی. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، 9 (34)، 164-133. سرمد، زهره، بازرگان، عباس و حجازی، الهه (1390). روشهای تحقیق در علوم رفتاری، چاپ بیست و دوم، تهران: آگاه. علیجان نودهپشنگی، مجید، بهرنگی، محمدرضا، عبداللهی، بیژن و زینآبادی، حسن (1397). مؤلفههای اثربخشی رهبری آموزش و یادگیری کلاس درس در مدارس متوسطه. فصلنامه علمی-پژوهشی، پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، 6 (2)، 80-65. کاظمی، فرهاد، رفیعپور، ابوالفضل و فدایی، محمدرضا (1398). بررسی دانش محتوا و دانش پداگوژی محتوای معلمان ابتدایی و ارتباط آن با توانایی حل مسائل کسرهای ریاضی دانشآموزان، فصلنامه پژوهش در برنامهریزی درسی، 2 (33)، 120-104. Behr, M. J., Lesh, R., Post, T., & Silver, E. A. (1983). Rational number concepts. Acquisition of mathematics concepts and processes, 91-126.
Čadež, T. H., & Kolar, V. M. (2018). How fifth-grade pupils reason about fractions: a reliance on part-whole subconstructs. Educational Studies in Mathematics, 99(3), 335-357.
Chapman, O. (2013). Mathematical-task knowledge for teaching. Journal of Mathematics Teacher Education, 16(1), 1-6.
Charalambous, C. Y., & Pitta-Pantazi, D. (2007). Drawing on a theoretical model to study students’ understandings of fractions. Educational studies in mathematics, 64(3), 293.
Depaepe, F., Torbeyns, J., Vermeersch, N., Janssens, D., Janssen, R., et al. (2015). Teachers' content and pedagogical content knowledge on rational numbers: A comparison of prospective elementary and lower secondary school teachers. Teaching and Teacher Education, 47, 82-92.
Empson, S. B., Levi, L., & Carpenter, T. P. (2011). The algebraic nature of fractions: Developing relational thinking in elementary school. In Early algebraization (pp. 409-428). Springer, Berlin, Heidelberg.
Erlwanger, S. H. (1973). Benny's conception of rules and answers in IPI mathematics. Journal of Children's Mathematical Behavior, 1(2), 7-26.
Hackenberg, A. J., & Lee, M. Y. (2016). Students’ distributive reasoning with fractions and unknowns. Educational Studies in Mathematics, 93(2), 245–263.
Hart, K. M. (1987). Practical work and formalisation, too great a gap. In Proceedings of the eleventh international conference Psychology of Mathematics Education (PME-XI) (Vol. 2, pp. 408-415).
Hill, H. C., Ball, D. L., & Schilling, S. G. (2008). Unpacking pedagogical content knowledge: Conceptualizing and measuring teachers' topic-specific knowledge of students. Journal for research in mathematics education, 372-400.
Hurrell, D. P. (2013). What Teachers Need to Know to Teach Mathematics: An Argument for a Reconceptualised Model. Australian Journal of Teacher Education, 38(11), n11.
Isiksal, M., & Cakiroglu, E. (2011). The nature of prospective mathematics teachers’ pedagogical content knowledge: The case of multiplication of fractions. Journal of Mathematics Teacher Education, 14(3), 213-230.
Izsák, A., Jacobson, E., De Araujo, Z., & Orrill, C. H. (2012). Measuring mathematical knowledge for teaching fractions with drawn quantities. Journal for Research in Mathematics Education, 43(4), 391-427.
Jones, K., & Pepin, B. (2016). Research on mathematics teachers as partners in task design. Journal of Mathematics Teacher Education, 19(2-3), 105-121.
Kazemi, F., & Rafiepour, A. (2018). Developing a Scale to Measure Content Knowledge and Pedagogy Content Knowledge of In-Service Elementary Teachers on Fractions. International Journal of Science and Mathematics Education, 16(4), 737-757.
Kieran, C., Doorman, M., & Ohtani, M. (2015). Frameworks and principles for task design. In Task design in mathematics education (pp. 19-81). Springer, Cham.
Kieren, T. E. (1976, April). On the mathematical, cognitive and instructional. In Number and measurement. Papers from a research workshop (Vol. 7418491, p. 101).
Lamon, S. J. (2001). Enculturation in mathematical modelling. In Modelling and Mathematics Education (pp. 335-341). Woodhead Publishing.
Lamon, S. J. (2005). More: In-depth discussion of the reasoning activities in Teaching fractions and ratios for understanding. Routledge.
Lee, H. S., Coomes, J., & Yim, J. (2019). Teachers’ conceptions of prior knowledge and the potential of a task in teaching practice. Journal of Mathematics Teacher Education, 22(2), 129-151.
Mack, N. K. (1990). Learning fractions with understanding: Building on informal knowledge. Journal for research in mathematics education, 16-32.
Maniraho, J. F. (2017). The pedagogical content knowledge (PCK) of Rwandan grade six mathematics teachers and its relationship to student learning (Doctoral dissertation).
Maniraho, J. F., & Christiansen, I. M. (2015). Rwandan grade 6 mathematics teachers’ knowledge. Rwandan Journal of Education, 3(1), 66-76.
National Council of Teachers of Mathematics. Commission on Teaching Standards for School Mathematics. (1991). Professional standards for teaching mathematics. Natl Council of Teachers of.
National Mathematics Advisory Panel. (2008). Foundations for success: The final report of the National Mathematics Advisory Panel. Washington, DC: US Department of Education.
Obersteiner, A., Dresler, T., Bieck, S. M., & Moeller, K. (2019). Understanding fractions: integrating results from mathematics education, cognitive psychology, and neuroscience. In Constructing Number (pp. 135-162). Springer, Cham.
Pantziara, M., & Philippou, G. (2012). Levels of students’“conception” of fractions. Educational Studies in mathematics, 79(1), 61-83.
Park, J., Güçler, B., & McCrory, R. (2013). Teaching prospective teachers about fractions: historical and pedagogical perspectives. Educational Studies in Mathematics, 82(3), 455-479.
Post, T. R., Cramer, K. A., Behr, M., Lesh, R., & Harel, G. (1993). Curriculum indications from research on the learning, teaching and assessing of rational number concepts: Multiple research perspective. Learning, teaching and assessing rational number concepts: Multiple research perspective. Madison: University of Wisconson.
Shulman, L. S. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational researcher, 15(2), 4-14.
Siegler, R., Duncan, G., Davis-Kean, P., Duckworth, K., Claessens, A., Engel, M., et al. (2012). Early predictors of high school mathematics achievement. Psychological Science, 23, 691-697. https://-doi.org/10. 1177/0956797612440101
Son, J.-W., & Senk, S. L. (2010). How reform curricula in the USA and Korea present multiplication and division of fractions. Educational Studies in Mathematics, 74(2), 117–142. https://doi. org/10.1007/-s10649-010-9229-6.
Stafylidou, S., & Vosniadou, S. (2004). The development of students’ understanding of the numerical value of fractions. Learning and instruction, 14(5), 503-518.
Stein, M. K. (Ed.). (2000). Implementing standards-based mathematics instruction: A casebook for professional development. Teachers College Press.
Sullivan, P. (2008). Knowledge for teaching mathematics. In P. Sullivan & T. Wood (Eds.), Knowledge and beliefs in mathematics teaching and teaching development (Vol. 1, pp. 1–9). Dordrecht: Sense Publishers.
Sullivan, P., Clarke, D., & Clarke, B. (2013). Teaching with tasks for effective mathematics learning (Vol. 9). Springer Science & Business Media.
Tzur, R. (2019). Developing Fractions as Multiplicative Relations: A Model of Cognitive Reorganization. In Constructing Number (pp. 163-191). Springer, Cham.
Üzel, D. (2018). Investigation of Misconceptions and Errors about Division Operation in Fractions. Universal Journal of Educational Research, 6(11), 2656-2662.
Watson, A., & Mason, J. (2007). Taken-as-shared: A review of common assumptions about mathematical tasks in teacher education. Journal of Mathematics Teacher Education, 10(4-6), 205-215. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 610 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,604 |