
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,156 |
تعداد مقالات | 9,939 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,555,053 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,868,269 |
طراحی مدل مفهومی گرایش جوانان به بازیهای رایانهای ورزشی با استفاده از نظریه داده بنیاد | ||
فصلنامه علمی پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی | ||
مقاله 12، دوره 8، شماره 4 - شماره پیاپی 32، 1399، صفحه 125-136 اصل مقاله (967.46 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/arsm.2020.6814 | ||
نویسندگان | ||
احمد نظری ترشیزی* 1؛ زهراسادات میرزازاده2؛ امیر اکبرزاده3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران | ||
2استادیار مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران | ||
3کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران | ||
چکیده | ||
انسان از زمانی که به دنیا میآید با بازی آشنا میشود و به وسیله بازی است که خیلی از مهارتها را یاد میگیرند و بازیها در دنیای امروزه به شیوههای متعددی انجام میشود. یکی از شیوههای پرطرفدار، بازیهای ویدئویی است که در این بین سهم بازیهای ورزشی نیز بسیار پررنگ است. از این رو هدف مقاله این است که مدل مفهومی گرایش جوانان به بازیهای رایانهای ورزشی را مشخص کند. ابتدا به وسیله نظریه داده بنیاد و شیوه کدگذاری گلیزر از طریق مصاحبه با 23 نفر از متخصصانی که در این حوزه فعالیت علمی داشتهاند، دانشجویان تربیت بدنی که سابقه بازیهای آنلاین داشتهاند و مدیران کلوپهای ورزشی کد گذاری انجام شد و 6 مقوله "اعتیاد به بازی"، "تصویرسازی ذهنی"، "حس رقابت"، "هیجان"، "گروه کانون" و "حس برتری" بعنوان دلایل اصلی گرایش جوانان به بازیهای رایانهای ورزشی به دست آمد. سپس مدل مفهومی رسم شد. برای تائید مدل مفهومی برخواسته از نظریه داده بنیاد، پرسشنامهای طبق نتایج تحقیق ساخته شد و بین افرادی که حداقل یک بار تجریه بازیهای رایانهای ورزشی را داشته اند، به شیوه نمونه گیری در دسترس به صورت الکترونیکی و حضوری توزیع گردید که در مجموع 120 پرسشنامه جمع آوری و تکمیل گردید. با استفاده از نرم افزار پی ال اس نسخه 3 مدل مفهومی مورد آزمون قرار گرفت که نتایج حاصل از تحلیل عامل تاییدی، مدل مفهومی را تائید کرد. در نهایت پیرامون مقولههای شناسایی شده بحث گردید و یشنهاداتی برای تحقیقات آتی در جهت راهکارهایی برای استفاده مفید و مناسب برای جوانان ارائه شد. | ||
کلیدواژهها | ||
"بازیهای رایانه ای ورزشی"؛ "جوانان"؛ "نظریه داده بنیاد" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing a Conceptual Model of Young People's Attitudes toward Sporting Computer Games Based on the grounded theory | ||
نویسندگان [English] | ||
Ahmad Nazari torshizi1؛ Zahra sadat Mirzazadeh2؛ Amir Akbarzadeh3 | ||
11. Phd Student of Sport management, Ferdowsi university of Mashhad, Iran | ||
2Assistant Professor of Sport Management, Ferdowsi university of Mashhad, Iran | ||
33. M. A of sport management, Ferdowsi university of Mashhad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Man is introduced to the game since being born and by the game, which learns a lot of skills and games in the world today are done in many ways. One of the most popular ways to play video games is to sports games. Therefore the purpose of this article is designing a Conceptual Model of Young People's Attitudes toward Sporting Computer Games. First, by means of the Grounded theory of the foundation and the method of encoding the Glazer, through an interview with 23 experts in this field of scientific activity, Physical education students who had a history of online games and sport clubs executives, coded. 6 The category of "addiction to the game", "mental imagery", "sense of competition", "excitement", "club group" and "sense of excellence" were the main reasons for young people to play computer games. Then a conceptual model was drawn. To confirm the conceptual model derived from the Grounded foundation theory, a questionnaire was developed based on the results of the research and among those who at least once experienced computer games, they were distributed electronically and in person in a sampling compartment. A total of 120 questionnaires were collected and completed. The software version 3 of the conceptual model was tested using the software, which validated the results of the confirmatory factor analysis, conceptual model. Finally, around the categories discussed and suggestions for future research on ways to be useful for young people. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Computer Games", "Youth", "Foundation Data Theory" | ||
مراجع | ||
- Farmanbar R, tavana Z, Estebsari F, Roushan Z. “The Relationship between Playing Computer Games with Aggression among Middle School Students in the City Of Rasht in 2013”. Iran J Health Educ Health Promot. 2013; 1 (3):57-66. (Persian).
- Grüsser, S.M. Thalemann, R, Griffiths, M.D.(2007). Excessive computer game playing: evidence for addiction and aggression? Cyberpsychol Behav. 10(2):290-292.
- Glaser, B. G. (1978). “Theoretical sensitivity: Advances in the methodology of grounded theory” (Vol. 2): Sociology Press Mill Valley, CA.- Locke, K. D. (2001). Grounded theory in management research: Sage Publications Limited.- Glaser, B. G., & Hon. (2005). Staying open: the use of theoretical codes in GT The Grounded Theory Review, 5(1): 1-20.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 801 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,022 |