تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,139 |
تعداد مقالات | 9,775 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,921,914 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,527,351 |
The Effectiveness of Problem-Solving Training on the Entrepreneurship and its Dimensions and Problem-Solving Skills in Distance Education Students | ||
Quarterly of Iranian Distance Education Journal | ||
دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 5، مهر 2019، صفحه 43-52 اصل مقاله (198.02 K) | ||
نوع مقاله: scientific-research | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/idej.2019.6828 | ||
نویسنده | ||
Nasim Saeid | ||
Assistant professor, Department of Educational Sciences, Payamnoor University | ||
چکیده | ||
Abstract The purpose of this study was to determine the effect of problem solving training on entrepreneurship and its dimensions and problem solving in distance learning students. The research method was quasi-experimental with control and experimental groups with pre- and posttest design.The statistical population of this research included distance education students of Payam Noor University and through the available sampling, 20 of them were in the experimental group and 20 in the control group. The research tool was the Entrepreneurship Questionnaire of Kordnaich et al (2008) and the Hepner problem solving questionnaire (1982). For data analysis, Manova test and covariance analysis were used. The Research results showed that problem solving training had an impact on entrepreneurship and problem solving in experimental group students. The greatest impact of this training on entrepreneurship dimensions on the challenge dimension was 0.54 and also on the problem solving ability of students was 0.67. Because challenge is the capability of individuals to cope with daily problems and face challenges and based on the research results, problem solving training can increase this ability in students;it is recommended that problem solving instruction be developed to enhance students' skills and educated through academic and educational programs. | ||
کلیدواژهها | ||
problem-solving training؛ entrepreneurship and its dimensions؛ problem-solving skills؛ distance education studentst | ||
عنوان مقاله [English] | ||
اثربخشی آموزش حل مسئله بر کارآفرینی و ابعاد آن و مهارت های حل مسئله در دانش آموزان آموزش از راه دور | ||
نویسندگان [English] | ||
نسیم سعید | ||
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور | ||
چکیده [English] | ||
هدف این پژوهش تعیین تأثیر آموزش حل مسأله بر کارآفرینی و ابعاد آن و حل مسأله در دانشجویان آموزش از راه دور بود. روش تحقیق نیمه آزمایشی با گروه گواه و آزمایش با طرح پیش آزمون و پس آزمون بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان آموزش از راه دور دانشگاه پیام نور بود که از طریق نمونه گیری در دسترس، 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه آزمایش قرار گرفتند. گروه کنترل ابزار تحقیق، پرسشنامه کارآفرینی کوردنایچ و همکاران (2008) و پرسشنامه حل مسئله هپنر (1982) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون Manova و تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش حل مسئله بر کارآفرینی و حل مسئله دانش آموزان گروه غیرآزمایشی تأثیر دارد. بیشترین تأثیر این آموزش بر ابعاد کارآفرینی بر بعد چالش 54/0 و همچنین بر توانایی حل مسئله دانشجویان 67/0 بوده است. از آنجایی که چالش عبارت است از توانایی افراد در رویارویی با مشکلات روزمره و رویارویی با چالشها و بر اساس نتایج پژوهش، آموزش حل مسئله میتواند این توانایی را در دانشآموزان افزایش دهد، توصیه میشود آموزش حل مسئله بهمنظور ارتقای مهارتهای دانشآموزان از طریق برنامههای تحصیلی و آموزشی تدوین شود. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
آموزش حل مسئله, کارآفرینی و ابعاد آن, مهارت های حل مسئله, دانشجویان آموزش از راه دور | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 232 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 261 |