
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,145 |
تعداد مقالات | 9,843 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,148,028 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,676,449 |
خوش بینی و بد بینی از منظر قران و روان شناسی (با تاکید بر نظریه سلیگمن) | ||
فصلنامه روانشناسی ارزش های اسلامی | ||
دوره 1، شماره 2، خرداد 1396، صفحه 35-46 اصل مقاله (645.35 K) | ||
نوع مقاله: علمی - تخصصی | ||
نویسندگان | ||
علی مصطفائی* 1؛ رحیم خاکپور2 | ||
1آموزشی/ دانشگاه پیام نور | ||
2گرو ه آموزشی الهیات دنشکده علوم انسانی | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش مقایسة خوش بینی و بدبینی از منظر قران و وران شناسی می باشد. به همین منظور دیدگاه قران و روان شناسی مورد بررسی قرار گرفته است. اسلام خوش بینی و بدبینی را به صورت عام و نیز در معنای خاص روانشناسی، نتیجه طبیعی و پیامد قطعی باورها و اعتقادات افراد میداند. در طرف مقابل، کسانی که به دلایلی از خداوند رویگردانند، با حرکت کل مجموعه جهان هستی دچار اصطکاک خواهند شد. از منظر قران، مومنان نواقص، کمبودها، مشکلات و حوادث ناگوار را بخشی از سنت الهی ابتلا و آزمایش میدانند و بنابراین از آن نمیهراسند، اضطراب و بدبینی به خود راه نمیدهند و بزرگ منشانه با آن روبرو میشوند. انسان های مؤمن در سختی ها هم نکات مثبتی می بینند و آن را توجه و عنایت خاص خداوند می دانند. به تعبیری، به دنبال خیریابی در سختی ها و مشکلات هستند و معتقدند این سختی ها، آن ها را پخته تر خواهد کرد و در نهایت، سختی ها زودگذرند و اگر خدا به او اعتماد نمی کرد، او را به مصیبت گرفتار نمی ساخت. از منظر روان شناسی و به ویژه دیدگاه سلیگمن، جستجوی علت رویدادها شکل دهندة خوش بینی و بدبینی انسان است. اگر انسان رویدادهای مثبت را به عوامل کلی، پایدار، و درونی؛ و رویدادهای منفی را به عوامل جزئی، ناپایدار، و بیرونی نسبت دهد خوش بین خواهد بود. برعکس، اگر انسان رویدادهای منفی را به عوامل کلی، پایدار، و درونی؛ و رویدادهای مثبت را به عوامل جزئی، ناپایدار، و بیرونی نسبت دهد بدبین خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
خوش بینی؛ بدبینی؛ قران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
optimism and pessimism from perspective of quran and psychology | ||
نویسندگان [English] | ||
Rahim khakpoor2؛ | ||
2گرو ه آموزشی الهیات دنشکده علوم انسانی | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the research is to compare optimism and pessimism from the perspective of Quran and psychology. the Quran viewpoint and psychology have been studied. Islam sees optimism and pessimism in general and also in the specific sense of psychology, the natural consequence and definite consequence of beliefs and beliefs of individuals. On the other hand, those who turn away from God for any reason, will be frictional with the whole body of the universe. From the perspective of the Quran', believers consider imperfections, misfortunes, and bad events as part of the divine tradition of trial and testing, and therefore they are not at all frustrated with anxiety and pessimism, and they are faced with great rebellion. Faithful humans see positive points in hardships and regard them as God's special attention. In a sense, they are looking for charity in difficulty and difficulties, and they believe that these hardships will make them mature and, the tribulations are too short, and if God did not trust him, he would not hurt him. From the point of view of psychology and in particular Seligman's view, the search for the causes of events shapes human optimism and pessimism. If human beings will attribute positive events to general, sustained, and inward factors; and negative events are attributed to minor, unstable, and external factors, it will be optimistic. Conversely, if a person attributes negative events to general, sustained, and factors; and positive events are attributed to partial, and external factors, it will be pessimistic. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
optimism, pessimism, quran | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,379 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 661 |