
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,171 |
تعداد مقالات | 10,084 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,911,732 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 13,122,190 |
تأملی بر نظریه علم اشتدادی در حکمت متعالیه و هنجارهای آموزشی آن | ||
دوفصلنامه علمی حکمت صدرایی | ||
مقاله 8، دوره 10، شماره 2 - شماره پیاپی 20، شهریور 1401، صفحه 121-138 اصل مقاله (728.15 K) | ||
نوع مقاله: علمی- پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/pms.2020.52566.1780 | ||
نویسندگان | ||
آیسودا هاشم پور* 1؛ محمد بیدهندی2 | ||
1دانشجوی دکترای حکمت متعالیه، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
2دانشیار فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
چکیده | ||
از آنجا که انسان اصلیترین محور نظامهای تربیتی است، قطعاً شناخت و پرداختن به ابعاد مختلف او از منظری فراحسی میتواند نقش مهمی در بهبود اجزای سیستم آموزشی نظیر اصول، روشها و اهداف تعلیم و تربیت داشته باشد. بدین منظور نوشتار حاضر ابتدا با بررسی ظرفیتهای علم اشتدادی در حکمت متعالیه، در راستای نظریههای مختلف فلسفه علم به ارائه علمشناسی نوینی پرداخته است. نظریه علم اشتدادی با تأکید بر تناظر حقیقی میان انسان با مراتب هستی و حقیقت و افزودن تأویل به مثابه یک «روش» در طول سایر طرق فهم حقیقت، ساحت وسیعتری از علم را میشناساند که نه تنها با سایر ابزارها و روشها منافات ندارد، بلکه همه را به گونهای در خود میگنجاند. «استکمال مراتب نفس و مدرکات متربی» و «رسمیت فهمهای متعدد از یک حقیقت واحد» به گونهای که منجر به شکاکیت و نسبیت مطلق نشود، از اهداف این نوع علم است. لکن پیادهسازی تعریف و مختصات چنین علمی در سیستم آموزشی نیازمند اتخاذ روشهای متناسب برای تحقق اهداف علم اشتدادی در راستای رشد و تکامل متربی است که در این مقاله بدان پرداخته میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
واژگان کلیدی: آموزش؛ تأویل؛ تربیت؛ حقیقت؛ حکمت متعالیه؛ علم اشتدادی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of Eshtedadi Science in Mollasadra's Opinion and its Educational Norma | ||
نویسندگان [English] | ||
Aysooda Hashempour1؛ Mohammad Bidhendi2 | ||
1Ph.D. Student of Transcendental Philosophy, Isfahan University, Isfahan, Iran | ||
2Associate Professor of Islamic Philosophy and Theology, Isfahan University, Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Man is the main axis of the educational system Therefore, recognizing and addressing its various dimensions from a meta-sensory perspective can play an important role in improving the components of the educational system, such as the principles of methods and goals of education. For this purpose, the present article first examines the capacities of intensification science in transcendent wisdom and presents a new scientology. The theory of intensity science, by emphasizing the real connection between man and existence and truth, and adding interpretation as a method, introduces a wider field of science that not only does not contradict the size of tools and methods, but also includes everyone. One of the goals of this science is to develop the student's understanding and to formalize multiple understandings of a single truth in a way that does not lead to skepticism and relativity. But the implementation of such science in the educational system requires the use of appropriate methods to achieve the goals of the science of intensity, which is discussed in this article. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Interpretation, Eshtedadi Science, Intuition, Epistemology, Mollasadra, Educational, Fact | ||
مراجع | ||
ابـراهیمیـان، حسـن (1372). معـرفـتشنـاسـی از
دیدگاه فلاسفه اسلامی و غربی. قم: مرکز انتشارات اسلامی حوزه.
ابنسینا، حسین بن عبدالله (1403ق). الاشارات و التنبیهات، به همراه شرح خواجه نصیرالدین طوسی. سه مجلد. تهران: دفتر نشرالکتاب.
اسمیت، فیلیب جی. (1371). فلسفه آموزش و پرورش. ترجمه سعید بهشتی. مشهد: آستان قدس رضوی.
الیاس، جان (1382). فلسفه تعلیم و تربیت. ترجمه عبدالرضا ضرابی. تهران: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).
آقازاده، احمد (1383). مسائل آموزش و پرورش ایران. تهران: انتشارات سمت.
بابازاده، طاهره؛ نوروزی، رضا علی (1392). «تحلیلی بر اهداف و روشهای تربیتی مبتنی بر کمال نفس از دیدگاه ملاصدرا». تربیت اسلامی. ش 16.
باقری، خسرو (1386). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. تهران: انتشارات مدرسه.
بختیار نصرآبادی، حسنعلی؛ نوروزی، رضا علی (1383). آموزش، رویکردها و انگارههای جدید. اصفهان: انتشارات دانشگاه اصفهان.
بهشتی، محمد و دیگران (1379). آرای دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن. ج 2. تهران: سمت.
بیابانگرد، اسماعیل (1375). «بررسی نظریات دانشمندان مختلف در مورد عادت به عنوان یک روش تربیتی». نشریه تربیت، ش 107.
بیدهندی، محمد (1382 الف)، «بررسی و تحلیل معناشناسی تأویل و اعتبار معرفتی آن در اندیشه ملاصدرا». نامه مفید، شماره 41.
_________ (1382 ب). «بررسی و تحلیل هستی شناسی تأویل ملاصدرا». دانشکده دوره ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان. دوم، شماره 34.
_________ (1393). «درآمدی بر فلسفه علم وجودی ملاصدرا». راهبرد، سال بیست و سوم، شماره 71.
تورانی، حیدر (1371). «اهمیت تفکر و تعقل منطقی در تعلیم و تربیت». نشریه تربیت، ش 75.
حسینی خامنهای، سید محمد (1381). «خلاقیت/ خلافت انسان در فلسفه و عرفان اسلامی». خردنامه صدرا، ش 28.
داوری، رضا (1380). «ملاصدرا و همزبانی با فلسفه جدید». خردنامه صدر، شماره 24.
سهروردی، شهابالدین (1380). شرح قصه غربت غربی. تهران: نشر تندیس.
سیاحیان، فهیمه (1387). «اهمیت تخیل در خلاقیت هنری». آینه خیال، ش 7.
شمشیری، بابک (1385). تعلیم و تربیت از منظر عشق و عرفان. تهران: طهوری.
صدرالمتألهین شیرازی، محمدبن ابراهیم (1360). الشواهد الربوبیه فی المنهاج السلوکیه. تصحیح و تعلیق سید جلالالدین آشتیانی. چاپ دوم. مشهد: المرکز الجامعی للنشر.
_________ (1361). العرشیه. تصحیح غلامحسین آهنی. تهران: مولی.
_________ (1363 الف). المشاعر. به اهتمام هانری کربن. تهران: کتابخانه طهوری.
_________ (1363 ب). مفاتیح الغیب. تحقیق محمـد خواجـوی. تهـران: مؤسسـه مطالعات و
تحقیقات فرهنگی.
_________ (1370). شرح اصول الکافی. تحقیق محمد خواجوی. تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
_________ (1981). الحکمه المتعالیه فی الأسفار العقلیه الأربعه. (دوره 9 جلدی). ج 1 و 2و 3 و 5 و 7 و 8 و 9. بیروت: دار احیاء التراث العربی.
_________ (بیتا). الحاشیه علی الهیات الشفاء. قم: بیدار.
طباطبایی، سیدمحمدحسین (1387). اصول فلسفه و روش رئالیسم. قم: بوستان کتاب.
فرمهینی فراهانی، محسن (1375). فرهنگ توصیفی علوم تربیتی. تهران: اسرار دانش.
ملکی، حسن (1370). برنامهریزی درسی: راهنمای عمل. تهران: انتشارات مدرسه.
میرزابیگی، حسنعلی؛ آرخ، اکرم (1391). تقویت حافظه. تهران: آیینه دانش.
نورورزی، رضاعلی؛ هاشمی اردکانی، سیدحسن (1391). «تحلیلی بر شناخت و اصول تربیتی اشراقی از دیدگاه سهروردی». تعلیم و تربیت اسلامی، سال بیستم، شماره 14.
وایتزمن، الیس (1373). رشد اجتماعی برای جوانان و نوجوانان. ترجمه سیما نظیری. تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان جمهوری اسلامی ایران.
Maykut, P. and Morehouse, R. (1995). Beginning Qualitative Research. London: falmer Press. Preissle, J. (2001). Qualitative Researh methods. (online). | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 453 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 274 |