تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,138 |
تعداد مقالات | 9,757 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,851,123 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,466,678 |
تأثیر موسیقی بر یادگیری الگوهای فضایی و زمانی هماهنگی دودستی | ||
عصب روان شناسی | ||
دوره 6، شماره 22، آذر 1399، صفحه 9-26 اصل مقاله (561.32 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/clpsy.2020.38848.1306 | ||
نویسندگان | ||
بهمن حسین زاده* 1؛ سیده ناهید شتاب بوشهری2؛ محمدرضا دوستان3 | ||
1کارشناسی ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
2دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
3مربی رفتار حرکتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران | ||
چکیده | ||
مقدمه: هدف از این تحقیق بررسی تأثیر موسیقی بر یادگیری الگوهای فضایی و زمانی حرکات هماهنگیدودستی بود. روش: ابزار مورداستفاده در این پژوهش شامل: دستگاه هماهنگی دودستی، مترونوم و دستگاه پخشکننده موسیقی بود. آزمودنیهای پژوهش 60 دانشجوی راستدست پسر بدون سابقه نواختن ساز انتخاب شدند و در ششگروه 10نفری در قالب سه آزمایش قرارگرفتند. گروههای اول، سوم و پنجم به ترتیب ترسیم متقارن دودستی، ترسیم نامتقارن زمانی و ترسیم نامتقارن فضایی با موسیقی و گروههای دوم، چهارم و ششم گروههای جفتشده بدون موسیقی بودند. پیشآزمون شامل اجرای تکلیف هماهنگیدودستی با ریتم 100 ضرب مترونوم در 60 ثانیه بود. شرکتکنندگان سه جلسه تمرین در سهروز متوالی انجام دادند، پس از آن آزمونهای اکتساب و انتقال و 48 ساعت بعد یادداری بهعملآمدند. یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل واریانس مرکب نشان داد که موسیقی همراه با تمرین باعث بهبود حرکات دودستی در تکالیف هماهنگی دودستی میشود ولی برای انتقال این تکالیف به حالت عکس تأثیر مثبتی ندارد. نتیجهگیری: بر اساس یافتهها با توجه به نوع تفاوت در الگوی حرکتی دودست در تکالیف هماهنگی دودستی، موسیقی مورد استفاده در این تحقیق باعث بهبود هماهنگی دودستی میشود | ||
کلیدواژهها | ||
"هماهنگی دودستی"؛ "موسیقی"؛ "یادگیری حرکتی" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of music on learning the spatial and temporal pattern of bimanual coordination | ||
نویسندگان [English] | ||
bahman hoseinzade1؛ seyede nahid shetabbushehri2؛ Mohammadreza Doustan3 | ||
1M.A in Motor Behavior, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran. | ||
2Associate Professor of Motor Behavior, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran. | ||
3Instructor of Motor Behavior, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Aim: The study sought to investigate the impact of music upon learning bimanual coordination movements with different spatial and temporal elements. Methods: 60 male right-handed students with no previous experience in playing musical instruments were randomized in 6 equally sized groups. The first, second and third group pairs were assigned with symmetric, temporally different symmetric, and temporally similar asymmetric bimanual drawing exercises, respectively, The pretest consisted of performing a bimanual coordination task with 100 metronome tempos in 60 seconds. then, the subjects attended three training sessions on three consecutive days, the post- and retention tests were held on 48 hours later. Results: The results of analysis of variance showed that music with exercise improves bipolar movements in bipolar coordination tasks but does not have a positive effect on transferring these tasks in reverse. Conclusion: The results indicated that music accounted for significant performance improvement in symmetric bimanual drawing with similar and different temporal elements, Music improves bimanual coordination. Key words: Bimanual Coordination, Music, motor learning | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Bimanual Coordination", "Music", "motor learning" | ||
مراجع | ||
جوهریفرد، ر(1386). مبانی موسیقی درمانی بالینی. فصلنامه تازههای رواندرمانی. 45-46،. 40-63. دوستان، م, بویری، ک, زیلاییبوری، م, صیفوریان، م.(2015). بررسی انتقال حرکت دودستی نامتقارن به حالت عکس آن: تحلیلی بر نظریههای حرکات دودستی. روانشناسی ورزش. خلوصی،ز، عشایری، ح، قدرتی، س.(2018). اثربخشی آموزش حرکات ریتمیک ملودیک و بازی بر عملکرد نورونهای آینهای و حافظه کاری کودکان بیشفعال 4-7 ساله. فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصبروانشناسی, 4(14), 129-144. دوستان, م، باقرنژاد، ز.(2017). بررسی همزمان رفتاری و عصب شناختی یادگیری و انتقال تکلیف ترسیم دودستی نامتقارن. فصلنامه علمی ـ پژوهشی عصب روانشناسی, 4(12), 9-30. Bernatzky, G. , Bernatzky, P. , Hesse, H. -P. , Staffen, W. , & Ladurner, G.(2004). Stimulating music increases motor coordination in patients afflicted with Morbus Parkinson. Neuroscience letters, 361(1) , 4-8. Bengtsson, S. L. , Ullén, F. , Ehrsson, H. H. , Hashimoto, T. , Kito, T. , Naito, E. ,... & Sadato, N.(2009). Listening to rhythms activates motor and premotor cortices. cortex, 45(1) , 62-71. Boltz, M. G.(1994). Changes in internal tempo and effects on the learning and remembering of event durations. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 20(5) , 1154. Burger, B. , Thompson, M. R. , Luck, G. , Saarikallio, S. , & Toiviainen, P.(2013). Influences of rhythm-and timbre-related musical features on characteristics of music-induced movement. Frontiers in psychology, 4, 183. Burger, B. , Thompson, M. R. , Luck, G. , Saarikallio, S. H. , & Toiviainen, P.(2014). Hunting for the beat in the body: on period and phase locking in music-induced movement. Frontiers in human neuroscience, 8, 903. Chikahisa, S. , Sei, H. , Morishima, M. , Sano, A. , Kitaoka, K. , Nakaya, Y. , & Morita, Y.(2006). Exposure to music in the perinatal period enhances learning performance and alters BDNF/TrkB signaling in mice as adults. Behavioural brain research, 169(2) , 312-319. Drake, C. , Jones, M. R. , and Baruch, C.(2000). The development of rhythmic attending in auditory sequences: attunement, referent period, focal attending. Cognition 77, 251–288. Grahn, J. A. , and Rowe, J. B.(2009). Feeling the beat: premotor and striatal interactions in musicians and nonmusicians during beat perception. J. Neurosci. 29, 7540–7548. Godøy, R. I. , & Leman, M.(Eds.).(2010). Musical gestures: Sound, movement, and meaning.(New York, NY: Routledge;) , 3–11. Haken, H. , Kelso, J. S. , & Bunz, H.(1985). A theoretical model of phase transitions in human hand movements. Biological cybernetics, 51(5) , 347-356. Ivry, R. , Diedrichsen, J. , Spencer, R. , Hazeltine, E. , & Semjen, A.(2004). A cognitive neuroscience perspective on bimanual coordination and interference Neuro-behavioral determinants of interlimb coordination(pp. 259-295) : Springer. Karageorghis, C. I. , & Terry, P. C.(2008). The psychological, psychophysical and ergogenic effects of music in sport: a review and synthesis. Kincaid, A. E. , Duncan, S. , & Scott, S. A.(2002). Assessment of fine motor skill in musicians and nonmusicians: differences in timing versus sequence accuracy in a bimanual fingering task. Perceptual and motor skills, 95(1) , 245-257. Klapp, S. T. , Hill, M. D. , Tyler, J. G. , Martin, Z. E. , Jagacinski, R. J. , & Jones, M. R.(1985). On marching to two different drummers: perceptual aspects of the difficulties. Journal of experimental psychology: human perception and performance, 11(6) , 814. Large, E. W.(2000). On synchronizing movements to music. Human movement science, 19(4) , 527-566. London, J.(2012). Hearing in time: Psychological aspects of musical meter: Oxford University Press.
Madison, G. , Gouyon, F. , Ullén, F. , & Hörnström, K.(2011). Modeling the tendency for music to induce movement in humans: first correlations with low-level audio descriptors across music genres. Journal of experimental psychology: human perception and performance, 37(5) , 1578. Magill, R. A. , & Anderson, D.(2007). Motor learning and control: Concepts and applications(Vol. 11) : McGraw-Hill New York. Nettl, B.(2000). An ethnomusicologist contemplates universals in musical sound and musical culture. The origins of music, 463-472. Paul, S. , & Ramsey, D.(2000). Music therapy in physical medicine and rehabilitation. Australian Occupational Therapy Journal, 47(3) , 111-118. Repp, B. H.(2010). Sensorimotor synchronization and perception of timing: effects of music training and task experience. Human movement science, 29(2) , 200-213. Repp, B. H. , & Su, Y. -H.(2013). Sensorimotor synchronization: a review of recent research(2006–2012). Psychonomic bulletin & review, 20(3) , 403-452. Rhodes, R. E.(2013). Bridging the physical activity intention–behaviour gap: contemporary strategies for the clinician. Applied Physiology, Nutrition, and Metabolism, 39(1) , 105-107. Scartelli, J. P.(1982). The effect of sedative music on electromyographic biofeedback assisted relaxation training of spastic cerebral palsied adults. Journal of Music Therapy, 19(4) , 210-218. Schlaug, G. , Norton, A. , Overy, K. , & Winner, E.(2005). Effects of music training on the child's brain and cognitive development. Annals of the New York Academy of Sciences, 1060(1) , 219-230. Schachner, A. , Brady, T. F. , Pepperberg, I. M. , & Hauser, M. D.(2009). Spontaneous motor entrainment to music in multiple vocal mimicking species. Current Biology, 19(10) , 831-836. Schneider, S. , Schönle, P. W. , Altenmüller, E. , & Münte, T. F.(2007). Using musical instruments to improve motor skill recovery following a stroke. Journal of neurology, 254(10) , 1339-1346. Schmidt, J. A.(1983). Songwriting as a therapeutic procedure. Music Therapy Perspectives, 1(2) , 4-7. Schmidt, R. , & Lee, T.(2013). Motor Learning and performance, 5E with web study guide: from principles to application: Human Kinetics. Semjen, A. , Schulze, H. -H. , & Vorberg, D.(2000). Timing precision in continuation and synchronization tapping. Psychological research, 63(2) , 137-147. Shea, C. H., Buchanan, J. J., & Kennedy, D. M.(2016). Perception and action influences on discrete and reciprocal bimanual coordination. Psychonomic bulletin & review, 23(2), 361-386. Swinnen, S. P. , Gooijers, J. , Leuven, K. , Leuven, & Belgium.(2015). Bimanual coordination: Introduction to systems. brain mapping, 2, 475-482. Todd, M. N. , Lee, C. , & O'Boyle, D.(2002). A sensorimotor theory of temporal tracking and beat induction. Psychological research, 66(1) , 26-39. Walter, C. B. , Swinnen, S. P. , & Franz, E. A.(1993). Stability of symmetric and asymmetric discrete bimanual actions. Variability and motor control, 359-380. Wenderoth, N. , Debaere, F. , Sunaert, S. , & Swinnen, S. P.(2005). The role of anterior cingulate cortex and precuneus in the coordination of motor behaviour. European Journal of Neuroscience, 22(1) , 235-246. Wenderoth, N. , Puttemans, V. , Vangheluwe, S. , & Swinnen, S. P.(2003). Bimanual training reduces spatial interference. Journal of Motor Behavior, 35(3) , 296-308. Wisti, A. Z.(2010). The Effects of Musical Training on Bimanual Control and Interhemispheric Transfer. University of Michigan. Wu, J. , Zhang, J. , Ding, X. , Li, R. , & Zhou, C.(2013). The effects of music on brain functional networks: a network analysis. Neuroscience, 250, 49-59. Zelaznik, H. N., Spencer, R. M., Ivry, R. B., Baria, A., Bloom, M., Dolansky, L., ... & Whetter, E.(2005). Timing variability in circle drawing and tapping: probing the relationship between event and emergent timing. Journal of motor behavior, 37(5), 395-403. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,026 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 657 |