
تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,156 |
تعداد مقالات | 9,939 |
تعداد مشاهده مقاله | 18,550,211 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,864,866 |
الگوی شفافسازی عملکرد سازمانهای دولتی | ||
مدیریت سازمانهای دولتی | ||
مقاله 7، دوره 9، شماره 1(پیاپی 33)، دی 1399، صفحه 107-122 اصل مقاله (876.58 K) | ||
نوع مقاله: اکتشافی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/ipom.2021.52653.4086 | ||
نویسندگان | ||
لیلا قاسمی اسفهلان* 1؛ صمد خباز باویل2 | ||
1مربی، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
2استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
شفافیت در سازمانهای دولتی بیانگر آشکار بودن مبانی تصمیمگیری و سازوکارهای حاکم بر عملکرد نظام اداری دولت است و بهعنوان مؤثرترین ابزار مبارزه با فساد اداری برای استقرار دولتی کارآمد و اثربخش و ایجاد جامعهای پایدار بهکار میرود. ازاینرو، پژوهش حاضر با هدفارائۀ الگوی عوامل مؤثر بر شفافسازی عملکرد سازمانهای دولتی انجام شده است. ابتدا در این پژوهش عواملمؤثر بر شفافسازی عملکرد سازمانهای دولتی بهکمک مطالعات کتابخانهای احصا شده و سپسبا استفادهاز نظرات خبرگان دانشگاهی دارای تحصیلات مرتبط در کشور و بهرهگیری ازتکنیکدلفی این عوامل بررسی و پس از تعدیل و تأیید آنها پرسشنامۀ نهایی جهت جمعآوری دادههای کمی تدوین و در اختیار مدیران بخشهای مختلف سازمانهای دولتی در ایران به شیوه نمونهگیری در دسترس قرار گرفت. درنهایت تحلیل مسیر و ارائۀ الگو از طریق مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفته و برای رتبهبندی عوامل از آزمون فریدمن استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که الگوی عوامل مؤثر بر شفافسازی عملکرد سازمانهای دولتی مشتمل بر شش متغیر: نقش و کارکرد مردم، فناوری اطلاعات و ارتباطات، مسائل قانونی، مسائل محیطی، مسائل مدیریتی و مسائل ساختاری و فرآیندی است. این متغیرها در سطح جهانی مطرح است ولی تحلیل و رتبهبندی آنها از دیدگاه مدیران دولتی در ایران نشان داد که بیشترین ضریب مسیر مربوط به متغیر فناوری اطلاعات و ارتباطات است و دو متغیر عوامل ساختاری و فرآیندی و فناوری اطلاعات و ارتباطات دارای بیشترین رتبه در شفافسازی عملکرد سازمانهای دولتی در ایران هستند. | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی عوامل مؤثر؛ شفافسازی؛ عملکرد؛ سازمانهای دولتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Performance transparency model of governmental organizations | ||
نویسندگان [English] | ||
leila ghasemi esfahlan1؛ samad Khabbaz Bavil2 | ||
1* Lecture, Department of Public Management, Payame Noor University, Tehran, Iran. | ||
2. Assistant Professor, Department of Business Management, Payame Noor University, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Transparency in governmental organizations demonstrates the transparency of decision-making principles and mechanisms governing the administrative performance of government. It is used as the most effective tool to fight against bureaucratic corruption to establish an efficient and effective government and to make a sustainable society. So this research aimed to present a model of factors affecting the performance transparency of governmental organizations. Firstly, factors affecting the performance transparency of governmental organizations were addressed by library studies and then they were investigated by university experts with relevant education in the country through Delphi technique. After validation and modification of these factors, the final questionnaire was compiled to collect quantitative data and was available for managers of various governmental organizations in Iran through a convenient sampling method. Finally, path analysis and model presentation was conducted through structural equation modeling and the Friedman test was used to rank the factors. Results of the study revealed that the model of factors affecting the governmental organization performance transparency includes six variables: individuals’ role and performance, information technology and communication, legal issues, environmental issues, management issues, and structural and process issues. These variables are global, but their analysis and ranking from the viewpoint of governmental managers showed that the majority of the path coefficient is related to information technology and communication variable. And the other two factors of structural and process factors and information technology and communication have the highest rank in performance transparency of governmental organizations in Iran. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
effective factors model, transparency, performance, governmental organization | ||
مراجع | ||
آذر، عادل، غلامزاده، رسول (1395). مدلسازی معادلات ساختاری کمترین مربعات جزئی. تهران: انتشارات نگاه دانش. جمالی، قاسمعلی، نرگسیان، عباس، پیراننژاد، علی (1396). «ارزیابی وضعیت شفافیت پرتالهای سازمانهای دولتی». مدیریت دولتی، 9(1)، 84-61. خباز، صمد (1397). تدوین الگوی توسعۀ صنعت گردشگری ایران با تأکید بر ورود گردشگران خارجی. رسالۀ دکتری در رشتۀ مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، مرکز تحصیلات تکمیلی، تهران. داداشی، علیرضا (1390). «مبارزه با فساد در ایران: اقدامات انجام شده و چند راهکار پیشنهادی». نشریۀ علمی و ترویجی راهبرد توسعه، 27، 220-208. دیهیمپور، مهدی، میانداری، کمال (1396). «بررسی نقش شفافیت سازمانی در توسعۀ سرمایۀ اجتماعی»، نشریه مدیریت سرمایۀ اجتماعی، 4(2)، 307-283. سبحانیفرد، یاسر و اخوان خرازیان، مریم (1391). تحلیل عاملی مدلسازی معادلات ساختاری و چندسطحی. تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع). هوشمندی، رودابه؛ احمدی، خدابخش و کیامنش، علیرضا (1398). «تحلیلی بر علل تعارضات زناشویی در دو دهۀ اخیر- یک مرور نظامند». فصلنامۀ علوم روانشناختی، 18(79)، 828-819. Adeyeye, G. B., & Adeyeye, A. M. (2019). "The effect of fiscal accountability and transparency on service delivery in the Nigerian public sector". African Journal of Accounting, Auditing and Finance, 6(4), 318-344. Albalate, D., & Jiménez, J. L. (2018). Transparency and local government corruption: what does lack of transparency hide? European Journal of Government and Economics. Ardielli, E. (2016). “Public Administration Transparency in E-government at Local Level of Czech Government”. International Journal of Management Science and Business Administration, 2(8),24-33. Bauhr, M.& Nasiritousi, N. (2012). “Resisting Transparency: Corruption, Legitimacy and the Quality of Global Environmental Policies”. Global EnvironmentalPolitics, 12(4), 9-29. Behn B, K.; DeVries. D, Lin J. (2010),"The determinants of transparency in nonprofit organizations: An exploratory study”. Advances in Accounting, incorporating Advances in International Accounting, 26, 6–12. Berggren, E., & Bernshteyn, R. (2007). “Organizational transparency drives company performance”. Journal of Management Development. 26(5), 411-417. Bertot, J. C., Jaeger, P. T., & Grimes, J. M. (2010). “Using ICTs to create a culture of transparency: E-government and social media as openness and anti-corruption tools for societies”. Government information quarterly, 27(3), 264-271. Chin, W. W. (1998) The partial least squares approach to structural equation model-ling In G. A. Croitorov, O. (2017). “Optimal government transparency”. Faculty of Economics and Business, DPS17.04. DeBoskey, D. G., & Gillett, P. R. (2013). “The impact of multi- dimensional corporate transparency on us firms’ credit ratings and cost of capital”. Review of Quantitative Finance and Accounting, 40(1), 101-134. Georgieva, D. A. (2010). Dutch opinion in catching the corruption: openness, transparency, social control. Retrieved on sept, 14, 2008. Gholipour, A. The effect of servant leadership on organizational trust and empowerment in government agencies. Journal of Public Management, 1(2), 103-188. Henseler, J., Ringle, C.M., & Sinkovics, R. R (2009). “The use of partial least squares path modeling in international marketing”. Advances in International Marketing, 20, 319-277. Jun, K. N., Wang, F., & Wang, D. (2014). “E-government use and perceived government transparency and service capacity: Evidence from a Chinese local government”. Public Performance & Management Review, 38(1), 125-151. Kolstad, I. & Wiig, A. (2009). “Is transparency the key to reducing corruption in resource-rich countries”? World Development, 37(3), 521-532. Lindstedt, C., & Naurin, D. (2010). "Transparency is not enough: Making Transparency Effective in Reducing Corruption". International Political Science Review, 31(3), 301-322. Martinez, A. (2011). “The regulation of diffusion of public sector information via electronic means: Lessons from the Spanish regulation”. Government Information Quarterly, 28,188-199. Mishory, E. (2013). Clarifying Transparency: Transparency Relationships in Government Contracting. Available at SSRN 2350020. Pavel, J. & Ochrana, F. (2013). “Analysis of the Impact of Transparency, Corruption, Openness in Competition and Tender Procedures on Public Procurement in the Czech Republic”. Central European Journalof Public Policy, 7(2), 114-134. Porumbescu, G. A. (2015). “Using transparency to enhance responsiveness and trust in local government: can it work? State and Local Government Review, 47(3), 205-213. Rawlings, B. (2008). “Measuring the relationship between organizational transparency and trust”. The measurement standard, 8, 425-439. Shkolnyk, I., Melnyk, T., Havrysh, Y. & Ivanchenko, A. (2019). “Local finance transparency in Ukraine”. Public and Municipal Finance, 8(1). Spicer, Z. (2017). “Bridging the accountability and transparency gap in inter-municipal collaboration”. Local Government Studies, 43(3), 388-407. Vian, T. (2020). “Anti-corruption, transparency and accountability in health: concepts, frameworks, and approaches”. Global health action, 13(sup1), 1694744. Zehir, C., Çınar, F., & Şengül, H. (2016). “Role of Stakeholder Participation between Transparency and Qualitative and Quantities Performance Relations: An Application at Hospital Managements”. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 229, 234-245. Zyl, Van, Albert (2014). “How Civil Society Organizations Close the Gap between Transparency and Accountability”. Governance: An International Journal of Policy, Administration, and Institutions, 27(2), 347–356. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 814 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 805 |