تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,104 |
تعداد مقالات | 9,453 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,048,723 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 11,952,593 |
استعاره ی مفهومی و تصویرسازی در شعر غادة السمان بر اساس نظریه لیکاف و جانسون | ||
دوفصلنامه علمی بلاغت کاربردی و نقد بلاغی | ||
مقاله 7، دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 8، اسفند 1398، صفحه 137-123 اصل مقاله (1.24 M) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/prl.2021.45007.1542 | ||
نویسندگان | ||
ربابه رمضانی* 1؛ رضا ناظمیان2 | ||
1عضو هیئت علمی دانشکاه علامه طباطبائی- | ||
2عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی | ||
چکیده | ||
استعاره ی مفهومی و تصویرسازی در شعر غادة السمان بر اساس نظریه لیکاف و جانسون چکیده: زبانشناسان شناختی برداشت تازهای از استعاره را ارائه کردهاند که با مفهوم سنتی آن متفاوت است. این برداشت از استعاره را نخستین بار، لیکاف و جانسون معرفی کردند. در این برداشت تازه، استعاره دیگر واحدی برحسب مشابهت با واحدی دیگر جایگزین نمیشود بلکه، نوعی ساخت اسنادی است و قبلا بر اساس تجربه حسی در ذهن ثبت شده است. برای مثال، استعاره زبانی «عاشق، کولهباری از رنج بر دوش دارد» بازنمود یک استعاره مفهومی ثبت شده در ذهن مان است که: «عشق، سفر است». استعارههای مفهومی به سه دسته: جهتی، هستی شناختی، ساختاری تقسیم میشوند. این مقاله بر آن است تا استعاره مفهومی را تشریح کرده و چگونگی ورود آن به زبان شعر نو را بر اساس نمونههای متعددی تحلیل کند و آنگاه به تحلیل و تطبیق استعارههای مفهومی در نمونههایی از اشعار خانم غادة السمّان شاعر پرآوازه سوری بپردازد. در این میان، ارزش تصویری اشعار غادة السمان و هنجارگریزی در شعر وی نیز به روش توصیفی ـ تحلیلی بررسی میشود. مهمترین دستاورد این مقاله را میتوان اثبات حضور پررنگ استعارههای مفهومی در شعر غادة السمان و تحلیل تصویرشناسانه این اشعار و تاثیر محیط زیست عربی شاعر، بر شعر وی دانست و این که صحرا به عنوان تصویر مرکزی و محوری شعر وی محسوب میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
"استعاره مفهومی"؛ "تصویر سازی"؛ "هنجار گریزی"؛ "غادة السمان"؛ "لیکاف جانسون" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Conceptual metaphor and illustration in the poem of Ghaeda Al-Samsan based on the theory of Lakoff and Johnson | ||
نویسندگان [English] | ||
Robabe Ramezani1؛ Reza Nazemian2 | ||
1Academic member of Allameh Tabataba'i University | ||
2Academic member of Allameh Tabataba'i University | ||
چکیده [English] | ||
Cognitive linguists have introduced a new conception of metaphor, which is different from the traditional notion of it. This metaphor was first introduced by Lakoff and Johnson. In this new conception, the other metaphor of one unit is not replaced in the same way as another, but rather a documentary formulation, and has already been documented based on the sensory experience. For example, the linguistic metaphor "loves a lot of suffering" is the representation of a conceptual metaphor recorded in our minds: "Love is a journey." Conceptual metaphors are divided into three categories: directional, ontological, structural. This article is intended to explain the conceptual metaphor and analyze how it enters into the language of new poetry based on numerous examples, and then analyzes and adapts conceptual metaphors in samples of the poems of Mrs. Ghadat al-Samman, the great Syrian poet It deals. In the meanwhile, the visual value of the poems of al-Sammān and Normality in his poetry is also examined by descriptive-analytic method. The most important achievement of this article is to prove the presence of the meaningful metaphors in Ghadat al-Samman's poetry and the illustrative analysis of these poems and the influence of the poet's Arabic environment on his poetry and that the desert is considered as the central image of his poetry It will be | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"Conceptual metaphor", "Illustration", "Norm of escape", "Ghadat al-Samsan", "Lakaf Johnson" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 875 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 417 |