تعداد نشریات | 41 |
تعداد شمارهها | 1,129 |
تعداد مقالات | 9,669 |
تعداد مشاهده مقاله | 17,608,848 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 12,294,316 |
بررسی مهارتهای ارتباطی کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان و ارتباط آن با ویژگیهای جمعیتشناختی | ||
پژوهش های کتابخانه های دیجیتالی و هوشمند | ||
دوره 7، شماره 1 (پیاپی 25)، خرداد 1399، صفحه 21-32 اصل مقاله (866.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.30473/mrs.2021.56960.1446 | ||
نویسندگان | ||
حجت خدمتی نژاد* 1؛ وجیهه موسای ارانی2؛ سعید اسدی3 | ||
1کارشناس ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران. | ||
2کارشناسی ارشد، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. | ||
3دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
هدف: هدف از این پژوهش تعیین و مقایسه میانگین مؤلفههای مهارتهای ارتباطی و ارتباط آن با ویژگیهای جمعیتشناختی در کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان است. روششناسی: این پژوهش، به روش پیمایشی تحلیلی صورت گرفته و ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه استاندارد مهارتهای ارتباطی کوئین دام است. جامعه آماری این پژوهش کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان بوده که تعداد آنها 40 نفر است. روایی پرسشنامه از طریق تحلیل عاملی مورد تأیید قرارگرفته و میزان پایایی آن از طریق محاسبه ضریب آلفای کرونباخ برابر 84/0 تأیید شده است. تجزیه و تحلیل دادهها از طریق نرمافزار اس.پی.اس.اس در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون تحلیل واریانس) صورت گرفته است. یافتهها: یافتههای این پژوهش نشان داد که مهارت کتابداران کتابخانههای عمومی شهرستان کاشان در مؤلفه بینش نسبت به فرآیند ارتباط در حد مطلوب و در رابطه با سه مؤلفه ارتباط توأم با قاطعیت، کنترل عاطفی و توانایی دریافت و ارسال پیام در حد متوسط و در رابطه با مؤلفه مهارت گوش دادن در حد ضعیفی قرار دارد. همچنین نتایج نشان داد که بین جنسیت و مؤلفههای بینش ارتباطی و قاطعیت، بین سن افراد و مؤلفههای کنترل عاطفی و قاطعیت، بین تحصیلات و مؤلفههای دریافت و ارسال پیام و کنترل عاطفی و درنهایت بین سابقه خدمت و مؤلفههای دریافت و ارسال پیام و بینش ارتباطی روابط معنیداری وجود دارد. بحث و نتیجهگیری: نتایج پژوهش بیانگر این است که میانگین مهارتهای ارتباطی افراد مورد مطالعه در وضعیت متوسطی قرار دارد و بین ویژگیهای جمعیتشناختی آنها مانند سن، جنسیت، تحصیلات و سابقه خدمت و میزان مهارتهای ارتباطی آنها رابطه وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
مهارتهای ارتباطی؛ کتابداران؛ کتابخانههای عمومی؛ شهرستان کاشان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Evaluation of the Status of Study among Working Study of Communication Skills of Librarians of Public Libraries of Kashan and its Association with Demographic Characteristics | ||
نویسندگان [English] | ||
hojjat khedmati nejad1؛ Vajihe Musay arani2؛ saeid asadi3 | ||
1Msc, Department of Knowledge & Information Science, Shahed University, Tehran, Iran | ||
2Msc, Department of Knowledge & Information Science, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran | ||
3Associate Professor, Department of Information Science and Knowledge Studies, Shahed University, Tehran, Iran, | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: The purpose of this study is to determine and compare the communication skills and their relationship with demographic characteristics in librarians in public libraries of Kashan. Methodology: This research was conducted using an analytical survey method, and data collection tool was Queendom's interpersonal communication skills Questionnaire. The statistical population of this study was the librarians of institutional public libraries in Kashan, a total of 40 people (total librarians). Validity of the questionnaire has been verified by confirmatory factor analysis and its reliability has been calculated and validated by calculating the Cronbach's alpha with coefficient of 0.84. Data analysis is done by SPSS software at two levels of descriptive statistics (percentage, mean and standard deviation) and inferential statistics (variance analysis). Findings: The findings of this study showed that librarians of public libraries of Kashan have a moderate communication skills status. In such a way, these individuals in the component of insight toward the communication process are desirable and in relation to the three components of communication with decisiveness, emotional control and the ability to receive and send messages are at moderate levels and in relation to the listening skill component are weak. Also, the results of the analysis of variance for each of the demographic characteristics with the communication skills are confirmed, so the relationship between them is confirmed. It should be noted that there is no correlation between the listening skill and the demographic characteristics of the statistical test. Conclusion:The results indicate that there is a relationship between demographic characteristics of librarians of public libraries in kashan such as age, gender, education and service history with the level of their communication skills and their average communication skills are in a moderate state. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Communication skills, Librarians, Public libraries, Kashan | ||
مراجع | ||
Amini, A. (2010). Assessment of librarians' communication skills in Isfahan public Libraries (Master's thesis). University of Esfahan, Esfahan. (In Persian) Ashrafi Rizi, H., Amraei, M., Papi, A., Bahrami, S., & Samoui, R. (2013). A Survey of Components of Communication Skills and Their Relationship with Demographic Characteristics in Librarians of Isfahan University and Isfahan University of Medical Sciences. Journal of Information Systems & Services, 2(1).79-92. (In Persian) Dadgaran, M. (2015). essentials of mass communication. Tehran: Firoozeh. (In Persian) Emad Khorasani, N.D. (2014). Public Library Services and its Practices. Tehran: Librarian Publishing. (In Persian) Eskicumali, A., Kara, N., Arslan, S., & Uzun, K. (2020). Investigation of Communication Skills of Gifted Students in Terms of Various Variables. Online Submission, 7(1), 43-48. Gaffari, S., & Zolghadr, M. (2019).The relationship between communication skills and personal characteristics among librarians of Kashan University. The 4rd International Conference on Advanced Research in the Field of Education, Psychology and Social Studies of Iran. Tehran. https://civilica.com/doc/919587. (In Persian) Gerolimos, M., & Konsta, R. (2008). Librarians' skills and qualifications in a modern Gerolimos, M., Malliari, A. & Iakovidis, P. (2015) Skills in the market: an analysis of skills and qualifications for American librarians, Library Review, 64(1), 21-35. Gulec, S. & Leylek, B. S.(2018). Communication Skills of Classroom Teachers According to Various Variables. Universal Journal of Educational Research, 6(5), 857-862. Hargie, O., & Dixon, D. (2004). Skilled interpersonal communication: Research and Practice, London: Routledge. Hosseinchari, M., & Fadakar, M. M. (2006). Investigating the effects of higher education on communication skills based on comparison of college and high school students, 12(15), 21-32. (In Persian) Kakirman, A. Y. (2012). Effective Communication Skills to Manage The Library: Relations Between Managers and Librarians.Qualitative and Quantitative Methods in Libraries, 9(2), 141-153. Karimi, L., Banieghbal, N., Tafreshi, Sh., & Homaei, R. (2012). The Methods and Rates of Communication Skills Used by Librarians at Isfahan Public Universities. Health Information Management, 9(1), 42-54. (In Persian) Khajeali Jahantighi, Z., & Abdolahi, M. (2019). Communication skills of public librarians in Fars Province and the effect of demographic variables on it. Knowledge and Information Management, 6(1), 47-56. (In Persian) Kumar, N. & Hitu, M. (2014). Communication Skills and Library Service Management. International Journal of Enhanced Research in Educational Development, 2(2), 13-17. Mahdavi, S., Keshavarzian, S., & Shapouri, S. (2015). The relationship between communication skills and personal characteristics among librarians of Mazandaran public libraries. Journal of Information Systems and Services, 4(4),13-22. (In Persian) Moita, P. (2015). Communication Skills for Personality Development in Library Profession. Asian Journal of Multidisciplinary Studies, 3(6), 64-68. Radad, I., & Ghotbzade, A. (2017). Survey about impact of Communication Skills of librarians of Central Library of Astan Quds Razavi on Quality of services they provided. Journal of Studies in Library and Information Science, 9(3), 91-110. (In Persian) Rahnama, S., Fattahi, R., & Dayani, M. H. (2015). A Survey of the Status and Factors Affecting Librarians’ Communication Skills: A Case Study of Librarians at Ferdowsi University of Mashhad. Iranian Journal of Information Processing and Management, 30(3), 875-898.(In Persian) Sabbah, S., Hallabieh, F., & Hussein, O. (2020). Communication Skills among Undergraduate Students at Al-Quds University. World Journal of Education, 10(6), 136-142. SeyedHosseini, S., Khosravi, A., & BasirianJahromi, R. (2015). Comparative study on communication skills of Bushehr academic librarians. Quarterly Journal of Knowledge Studies, 9(33), 51-61.(In Persian) | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 534 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 269 |